• Cecci78

Behöver tips och råd!

mammis12 skrev 2012-01-12 19:53:12 följande:

jag har en bältesstol till min 3-åring från akta grago. innan hade jag en bakåtvänd bilbarnstol framåt o tyckte att den började bli trång nu med ovreall. jag kommer att ha den "gamla" barnstolen som reserv tills vi köper en till.

leksaker.toyland.se/sv/product/30247/Junior-M...

det finns en rosa med om man vill ha det...finns även neutrala färger

fast TS är mån om säkerheten hoppas jag och vill inte vända en liten 3-åring framåt. Många 3-åringar väger inte heller 15 kg o kan alltså inte sitta i en bältesstol. Det är inte heller säkert att bältet håller kvar ett så litet barn, det  kan flyga ur bältet vid en krock.

TS, jag hade köpt en Britax Two Way att använda bakåt, den är inte bra framåt, då bör man ha en bältesstol men helst inte innan 5 års ålder är vad NTF rekommenderar o det funkar med Two Way, den är stor.
  • Cecci78
    mammis12 skrev 2012-01-12 22:42:41 följande:
    det är rekomendationer och ingen lag på detta. alla gör det som känns rätt för deras barn
    fast du kan inte sätta en 3-åring framåt i en bältesstol med bilens bälte om han/hon väger under under 15 kg, det är olagligt eftersom barnet ska sitta i stol godkänd för barnet (bältesstolar är från 15 kg)
  • Cecci78
    mammis12 skrev 2012-01-14 22:33:19 följande:
    jag tycker att folk på fl överdriver och har ingen sund förnuft.
    Fast vems sunda förnuft är det som ska gälla? Mitt sunda förnuft säger att allt jag läst på och vet om barn i bil är att det är så mycket säkrare att ha barnet bakåt så länge det går. Vi har aldrig sett det som ett problem att våra barn åker bakåt i bilen utan som en fördel.

Att ha sunt förnuft behöver ju inte betyda att man vill ha ett litet barn framåtvänt, det kan ju vara tvärtom också, vem avgör vems förnuft som är "bäst"?
  • Cecci78
    mammis12 skrev 2012-01-15 09:19:36 följande:
    mitt för mitt barn
    fast du säger ju att folk på FL int har något sunt förnuft....
Svar på tråden Behöver tips och råd!