• Rainbow brite

Sluta amma och ge flaska. Hemsk?

Min minsting är precis 6 veckor gammal och jag helammar honom men att amma känns bara jobbigt då det gör ont i brösten osv.

Är det hemskt av mig att sluta tvärt med det nu?
    Jag har typ halva frysen full med fryst bröstmjölk som jag kan ta upp och ge men även NAN hemma som jag kan ge.

Kan man göra så eller är man dålig som mor om man gör så?
    Jag VET att jag kommer få massa hemska påhopp av bekanta och även min man som kommer predika hur viktigt det är att forsätta amma osv

Snälla vad ska jag göra?
    Vill inte att detta ska påverka min lilla negativt om jag slutar eller gör det?        

• Svar på tråden Sluta amma och ge flaska. Hemsk?
  • B Rus

Du bestämmer helt själv. Jag hade rätt strulig amning så jag valde att sluta efter två månader. Lillen är alltså i stor sett uppvuxen på Sempers ersättning, och han är frisk, stark och har fin "kurva". Gör som du vill, viktigast för dina barn är att du mår bra och kan vara en positiv mamma. Mat får de ju ändå.

• Rainbow brite
    Lajkie skrev 2012-01-12 13:49:27 följande:
    Om du inte mår bra av att amma så ska du givetvis sluta.
    Men om det gör ont råder jag att kontakta amningsrådgivningen. Eller BVC.
    Om du vill alltså.
    Har inte ont av själva amningen så sätt för ha tar rätt tag om bröstet osv men det värker massor i brösten annars och det bara stressar mig med amningen osv
  • Magriffe

Skit i om det svider i andras ögon. Gör det som är bäst för dig! Din bebis kommer inte fara illa, må dåligt på nåt sätt.

• Daeminimon

Vill du sluta så sluta, men vill bara tillägga att det kan ta runt 8 veckor att få en väletablerad amning, så om du pallar, ge det ett par veckor till och se om det blir bättre.

• Rainbow brite
    Catbride skrev 2012-01-12 13:51:30 följande:
    Ammade min son i 6v. Slutade pga stora krater-liknande sår som aldrig läkte och sinande mjölkproduktion. Han gick inte upp i vikt alls fr 2v ålder. Började med flaska å det gick jättebra! Har du dessutom mycke mjölk att blanda ut Nan med så är det ju ännu bättre. Eller pumpa ur å ge bröstmjölken i flaska om det gör mindre ont och upplevs mindre obehagligt än amma. Du har ju tydligen bra produktion, å pumpa ur kan du ju redan. Min son fyller 3år om en vecka och verkar inte ha några större men Han är bland de friskaste barn jag känner! Lycka till hur du än gör - och till de som bryr sig: Det är din kropp, dina bröst!! Be maken amma lite får han se hur skönt det kan vara när de små suger tag

Haha ja det ule man be honom, ibland knns det ju som lillen biter i brösten
    B Rus skrev 2012-01-12 13:51:37 följande:
    Du bestämmer helt själv. Jag hade rätt strulig amning så jag valde att sluta efter två månader. Lillen är alltså i stor sett uppvuxen på Sempers ersättning, och han är frisk, stark och har fin "kurva". Gör som du vill, viktigast för dina barn är att du mår bra och kan vara en positiv mamma. Mat får de ju ändå.
    Ja det har du helt rätt i
    Magriffe skrev 2012-01-12 13:55:42 följande:
    Skit i om det svider i andras ögon. Gör det som är bäst för dig! Din bebis kommer inte fara illa, må dåligt på nåt sätt.

Jo men jag kommer med all säkerhet få höra "Hur kan du var så dum och sluta amma när du för en gångs skull har massa mjölk, ersättning är för dyrt och mjölken är ju gratis"

• Nickan10

Jag ammade mitt första barn i tre månader sedan fick jag hjälp av sjukvården att sluta tvärt. barn 2 valde jag att inte amma pga de problem som amningen medförde för mig och mitt första barn. Det är säkert folk i min närhet som tyckt och tänkt om mina beslut men det bekommer mig inte. Jag vet vad som ligger till grunden för mitt beslut och har inget behov av att rättfärdiga mig inför andra. De som känner mig dömmer mig inte och det är de som är viktiga för mig. Bestäm över ditt och ditt barns liv själv. Du behöver inte skämmas eller förklara dig. Mina barn är väldigt friska, inga exem, allergier eller andra sjukdomar och de älskar mig och jag dem!

• Rainbow brite
    Nickan10 skrev 2012-01-12 14:04:09 följande:
    Jag ammade mitt första barn i tre månader sedan fick jag hjälp av sjukvården att sluta tvärt. barn 2 valde jag att inte amma pga de problem som amningen medförde för mig och mitt första barn. Det är säkert folk i min närhet som tyckt och tänkt om mina beslut men det bekommer mig inte. Jag vet vad som ligger till grunden för mitt beslut och har inget behov av att rättfärdiga mig inför andra. De som känner mig dömmer mig inte och det är de som är viktiga för mig. Bestäm över ditt och ditt barns liv själv. Du behöver inte skämmas eller förklara dig. Mina barn är väldigt friska, inga exem, allergier eller andra sjukdomar och de älskar mig och jag dem!
    Fick du någon tablett eller nått som stoppade din mjölkproduktion?
  • Nickan10

Ja, jag fick någon medicin utskriven på recept. det var ganska kraftiga biverkningar men jag hade inget alternativ.

• xxx789

Jag ammade yngsta i ca 5 veckor, trappade ner amningen under ett par veckors tid. Vår Bvc-sköterska ordnade tabletter som stoppade mjölkproduktionen som jag fick ta om jag ville, men det kändes bättre att trappa ner själv. 

Jag förstår att du känner dig lite kluven, jag hade också jättedåligt samvete, men så här i efterhand känns det bara bra. Dottern (nu 9 mån) verkar må finfint

• Rainbow brite
    xxx789 skrev 2012-01-12 14:15:42 följande:
    Jag ammade yngsta i ca 5 veckor, trappade ner amningen under ett par veckors tid. Vår Bvc-sköterska ordnade tabletter som stoppade mjölkproduktionen som jag fick ta om jag ville, men det kändes bättre att trappa ner själv. 

Jag förstår att du känner dig lite kluven, jag hade också jättedåligt samvete, men så här i efterhand känns det bara bra. Dottern (nu 9 mån) verkar må finfint

Jag känner mig dum som bra går i dessa tankar Känner mig så elak mot sonen som inte skall få mera bröstmjölk när jag har så mycket
    Men att må dåligt pga stress osv är ju inte bra eller roligt det heller 
  • MammaLotta

Om det känns rätt för dig att sluta så gör det.
    Om du känner smärta och obehag under amningen så sluta.
    Och lyssna inte på folk som tycker att du är hemsk och kommer med pekfingret och säger "ajabaja man ska amma minst si o så länge"
    Gör det som känns rätt för dig.

• pojkens

du får ju bestämma själv! trist bara om du blir påhoppad av din man för jag tycker faktiskt att män inte borde få lägga sig i detta :). De slipper ju amma och har ingen aning om hur jobbigt det kan vara. 
    Så sluta om du  vill. Jag har bara ammat5-7 veckor, delammat ska tilläggas. Visst kan man bli påhoppad( har hänt mig med), men i slutändan är det ditt val endast och om du kan stå på dig så¨sluta för guds skull om du inte orkar. Man är förälder i hela livet, och de viktigaste momenten i ett föräldraskap är inte huruvida man ger flaska eller bröst.

det kommer inte påverka din lille negativt. han vill ha sin mamma och han vill ha amt och närhet. Det kan man ge på olika sätt. Bara för att man ammar är man inte automatiskt bra förälder ( även om många verkar tycka det). Jag tycker personligen att närheten är lättare med flaska för då kan vi se varandra i ögonen under matning och det blir mer kontakt med den lille än under amning. Och om man oroar sig för närhet är det bara att strippa när man ger flaska så får man lika mycket hudkontakt :)  

• jento82
    Rainbow brite skrev 2012-01-12 13:43:02 följande:
    Min minsting är precis 6 veckor gammal och jag helammar honom men att amma känns bara jobbigt då det gör ont i brösten osv.

Är det hemskt av mig att sluta tvärt med det nu?
    Jag har typ halva frysen full med fryst bröstmjölk som jag kan ta upp och ge men även NAN hemma som jag kan ge.

Kan man göra så eller är man dålig som mor om man gör så?
    Jag VET att jag kommer få massa hemska påhopp av bekanta och även min man som kommer predika hur viktigt det är att forsätta amma osv

Snälla vad ska jag göra?
    Vill inte att detta ska påverka min lilla negativt om jag slutar eller gör det?        
    Hej! 
    ABSOLUT INTE säger jag på din fråga! Det viktigaste är att du och bebis mår bra, och funkar det inte med amningen så mår inte bebis bra heller eftersom du upplever att det är jobbigt. Strunta i vad alla andra tycker och tänker! 
    Jag har en liten dotter på 10 veckor som jag slutade amma för tre veckor sen. När hon låg i magen var det bara amning jag tänkte på, ersättning fanns inte ens i mina drömmar. Vi kämpade med amningen dag och natt men tösen gick inte upp i vikt. Ersättning tog jag då som ett komplement och började pumpa. Höll på intensivt i ca två veckor men det hände inte så mycket. På amningsmottagningen ansåg de att hade jag nu kämpat så länge utan resultat, kunde jag likaväl ge upp. Så, det gjorde jag. Men, jag kan säga att jag gjorde det med en klump i magen för jag tänkte precis som du: är man en dålig mamma? 
    Nej det är man verkligen inte! Du ger ditt barn allt det som den behöver, även fast du inte ammar. 
    Bestämmer du dig för att ge ersättning så låt matningen vara lika mysig som innan, så får bebis känna din närhet och trygghet ändå. 
    Och som sagt, strunta i vad alla andra säger, du kan ju fråga de som påpekar något om de inte kan ta över istället eftersom de verkar så mycket bättre på att amma! 
    Gör det som känns rätt för dig  - din bebis mår lika bra ändå!! 
Svar på tråden Sluta amma och ge flaska. Hemsk?