Rainbow brite skrev 2012-01-12 13:43:02 följande:
Min minsting är precis 6 veckor gammal och jag helammar honom men att amma känns bara jobbigt då det gör ont i brösten osv.
Är det hemskt av mig att sluta tvärt med det nu?
Jag har typ halva frysen full med fryst bröstmjölk som jag kan ta upp och ge men även NAN hemma som jag kan ge.
Kan man göra så eller är man dålig som mor om man gör så?
Jag VET att jag kommer få massa hemska påhopp av bekanta och även min man som kommer predika hur viktigt det är att forsätta amma osv
Snälla vad ska jag göra?
Vill inte att detta ska påverka min lilla negativt om jag slutar eller gör det?
Hej!
ABSOLUT INTE säger jag på din fråga! Det viktigaste är att du och bebis mår bra, och funkar det inte med amningen så mår inte bebis bra heller eftersom du upplever att det är jobbigt. Strunta i vad alla andra tycker och tänker!
Jag har en liten dotter på 10 veckor som jag slutade amma för tre veckor sen. När hon låg i magen var det bara amning jag tänkte på, ersättning fanns inte ens i mina drömmar. Vi kämpade med amningen dag och natt men tösen gick inte upp i vikt. Ersättning tog jag då som ett komplement och började pumpa. Höll på intensivt i ca två veckor men det hände inte så mycket. På amningsmottagningen ansåg de att hade jag nu kämpat så länge utan resultat, kunde jag likaväl ge upp. Så, det gjorde jag. Men, jag kan säga att jag gjorde det med en klump i magen för jag tänkte precis som du: är man en dålig mamma?
Nej det är man verkligen inte! Du ger ditt barn allt det som den behöver, även fast du inte ammar.
Bestämmer du dig för att ge ersättning så låt matningen vara lika mysig som innan, så får bebis känna din närhet och trygghet ändå.
Och som sagt, strunta i vad alla andra säger, du kan ju fråga de som påpekar något om de inte kan ta över istället eftersom de verkar så mycket bättre på att amma!
Gör det som känns rätt för dig - din bebis mår lika bra ändå!!