Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Min 16-åring har deppat ihop totalt!

Vad har skolan gjort för att få er dotter att gå tillbaka till undervisningen? Det ska finnas åtgärdsprogram (som ni dessutom kan överklaga om ni inte är nöjd/varit delaktiga i utformandet av åtgärder!) som ska leda henne tillbaka till heltidsstudier. Har de bara föreslagit klassbyte tycker jag att ni ska kräva mer annan åtgärd om det inte känns aktuellt för dottern. Å andra sidan bör du/ni som förälder/föräldrar ta upp diskussionen med henne kring ett ev klassbyte. Är det relationen med bästisen eller utbildningen som är viktigast i det långa loppet?

Det bästa vore kanske att söka om till nästa år om inga andra lösningar finns och hon hamnat efter för mycket? Så vitt jag förstår så får man dock inte läsa på grundskolenivå om man har behörighet till gymnasiestudier. Vi har varit tvungna att avvisa ett antal elever som vill läsa upp grundskolebetygen för att komma in på bättre program eftersom nya skollagen TYDLIGT aviserar att den elev som är behörig absolut INTE får gå på något av IM-programmen (till skillnad från tidigare, då man kunde gå på IV ett år och läsa upp några betyg från grundskolan).

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    ulfina skrev 2012-01-12 21:18:05 följande:
    Cloudberry, kan du beskriva mer vad som menas med åtgärdsprogram?

Snälla, ALLA - jag behöver råd!!!
    Ett åtgärdsprogram (ÅP) ska upprättas av skolan, det är rektor som är ansvarig att så sker (hen kan också delegera den uppgiften till tex specialpedagog, men är ändå ytterst ansvarig). Ett ÅP beskriver elevens situation och ska innehålla elevens och skolans version av varför det inte går som förväntat i skolan (i din dotters fall ska både orsakerna till den höga frånvaron och själva frånvaron finnas med där). Skolan ska också redovisa vilka åtgärder som satts in för att få din dotter tillbaka till skolan samt kortsiktiga och långsiktiga förslag på hur ni kan jobba på att hon kommer tillbaka till skolgången. Obs! Förälder kan ALDRIG stå som ansvarig för att en viss åtgärd genomförs i ett ÅP, det ska alltid vara någon av skolans instanser (nytt i nya skollagen).

En fråga: Har ni skrivit ut henne från skolan? I så fall faller skolans skyldighet att upprätta ÅP och genomföra åtgärder för att få tillbaka henne till skolgång och ansvaret faller istället på kommunen (i nya skollagen är det kommunen som har uppföljningsansvar på samtliga ungdomar under 20 år som inte bedriver studier). 
  • cloudberry79
    ulfina skrev 2012-01-13 17:27:43 följande:
    Hej och tack snälla! Försöekr googla på åtgärdsprogram och så, men blir inte klok på om det verkligen gäller för gymnasiet också? Har pratat med en vän som är rektor på ett gymnasium förut, om allt detta, hon nämnde inget om ÅP. Vad menar du med obs FÖRÄLDER KAN ALDRIG.. etc?  Nej, hon är inte utskriven. Vi ska ha ett första samtal med rektorn på måndag. Har aldrig träffat henne innan, fast det är 3 månder sedan nu hon var i skolan. Vilka åtgärder kan åligga skolan i detta fall?
    jAG ÄR GRYMT BESVIKEN PÅ SKOLAN.
    Det gäller absolut för gymnasieskolan också. Tidigare kunde man i ett åtgärdsprogram nämna att förälder skulle vara ansvarig för någon åtgärd, till exempel se till att barnet läste bok 10 minuter om dagen hemma (som exempel bara, oftast såna konkreta saker) men det får man inte längre. Skolan ska upprätta både långsiktig och kortsiktig planering för att nå delmål/huvudmål. Om huvudsakliga målet är att din dotter ska tillbaka till skolgång ska det också finnas delmål för hur det ska gå till. Behöver hon stödundervisning i något ämne? Kan man reducera hennes individuella studieplan i år, så hon hinner arbeta med tex två-tre ämnen under våren för att söka in på nytt till hösten? Skolan ska hjälpa er och erbjuda åtgärder som är nåbara och acceptabla för era mål med skolgången.

Skriv inte ut henne om ni vill att hon ska tillbaka till skolan! Då blir hon definitivt av med studiebidraget, hon har ingen rätt till åtgärder (skolan behöver inte ge stöd till elever som inte är inskrivna) och kommer helt förlora möjligheten att träna på skolgång under våren (om det är det ni vill).
Svar på tråden Min 16-åring har deppat ihop totalt!