Min 16-åring har deppat ihop totalt!
Vad har skolan gjort för att få er dotter att gå tillbaka till undervisningen? Det ska finnas åtgärdsprogram (som ni dessutom kan överklaga om ni inte är nöjd/varit delaktiga i utformandet av åtgärder!) som ska leda henne tillbaka till heltidsstudier. Har de bara föreslagit klassbyte tycker jag att ni ska kräva mer annan åtgärd om det inte känns aktuellt för dottern. Å andra sidan bör du/ni som förälder/föräldrar ta upp diskussionen med henne kring ett ev klassbyte. Är det relationen med bästisen eller utbildningen som är viktigast i det långa loppet?
Det bästa vore kanske att söka om till nästa år om inga andra lösningar finns och hon hamnat efter för mycket? Så vitt jag förstår så får man dock inte läsa på grundskolenivå om man har behörighet till gymnasiestudier. Vi har varit tvungna att avvisa ett antal elever som vill läsa upp grundskolebetygen för att komma in på bättre program eftersom nya skollagen TYDLIGT aviserar att den elev som är behörig absolut INTE får gå på något av IM-programmen (till skillnad från tidigare, då man kunde gå på IV ett år och läsa upp några betyg från grundskolan).