• ulfina

Min 16-åring har deppat ihop totalt!

Hej
    Har en dotter 16 år som började gymnasiet i höstas. Hon kom i samma klass som en av hennes bästisar. Allt var fröjd.
    Hon har alltid varit en målmedveten framåt och avspänd tjej, med många vänner och hyfsat duktig i skolan. Skötsam. 250 poäng i slutbetyg.
    SÅ nu i gymnasiet så valde hennes bästis nya vänner och dom frös ut min dotter. Var jäkligt taskiga. Det fanns ingen anledning, vad min dotter vet.  Min dotter mådde dåligt, var jätteledsen  och har sedan slutet av okt. inte varit í skolan. 

Hon kan sova till 12-14 om dagarna, ser på film och sitter framför datorn. Träffar sällan vänner. Fortfarande ingen bra relation med bästisen.  

Vissa dagar vill hon bara dö.

Fick henne med till BUP en gång, nästa gång sket hon i att gå dit. Jag har ringt kontaktpersonen på BUP ca 6 gånger men jag får ingen återkoppling. KASST!
    Akut får vi inte komma dit, då hon inte skär sig eller dylikt.
    Skolan har föreslagit ny klass.... och inte tagit tag i kärnan till problemet, alltså sammanhållningen och stämningen i klassen. Skitdåligt tycker jag.

Nu har kärnan utvecklats till en djup depression tror jag,

Min fråga : tips på vad man ska göra efterlyses?
    Gymnasie-slussen - varit där och dom föreslår distanskurs på 9:ans nivå och praktik. Då får hon behålla CSN och busskort, och får söka om till gymnasiet nästa år.
    Än så länge har hon CSN då hon är sjukskriven av husläkaren (som är lite skum för övrigt) .

Tycker det är så svårt nå dottern, hon vill INTE ha hjälp av "BUP-psykon" och inte gå tillbaka till skolan. Andra skolor hon vill in på har fullt eller så tycker dom att hon missat för mycket,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 23:14
    P.S Hur mycket ska man som ensam mamma orka? Får åka iväg flera dagar i veckan från jobbet för att träffa syo i gamla skolan, kurator, BUP, gymnasieslussen och hem ibland för att hon mår så dåligt. Snart går även jag under...

• Svar på tråden Min 16-åring har deppat ihop totalt!
  • roffe

Usch vilken jobbig situation för er!

Jag tror det är viktigt att du förklarar för henne att för att må bättre när man mår sådär dåligt så är det viktigt att man tar emot hjälpen, dvs går till t ex bup eller går till skolkuratorn.

Har ni pratat med hennes lärare?  Kanske vore det bra med klassbyte, lärarn kan ju inte direkt tvinga dom i klassen att umgås med någon bara för klassfridens skull liksom. 

Miljöombyte kan vara riktigt bra, och kanske får tjejen nya vänner snabbt om hon bara går dit och provar?
    Annars kanske sabbatsår, sen börja om men då får hon gå med folk som är 1 år yngre istället och det kan vara jobbigt i den åldern oxå. 

• cloudberry79

Vad har skolan gjort för att få er dotter att gå tillbaka till undervisningen? Det ska finnas åtgärdsprogram (som ni dessutom kan överklaga om ni inte är nöjd/varit delaktiga i utformandet av åtgärder!) som ska leda henne tillbaka till heltidsstudier. Har de bara föreslagit klassbyte tycker jag att ni ska kräva mer annan åtgärd om det inte känns aktuellt för dottern. Å andra sidan bör du/ni som förälder/föräldrar ta upp diskussionen med henne kring ett ev klassbyte. Är det relationen med bästisen eller utbildningen som är viktigast i det långa loppet?

Det bästa vore kanske att söka om till nästa år om inga andra lösningar finns och hon hamnat efter för mycket? Så vitt jag förstår så får man dock inte läsa på grundskolenivå om man har behörighet till gymnasiestudier. Vi har varit tvungna att avvisa ett antal elever som vill läsa upp grundskolebetygen för att komma in på bättre program eftersom nya skollagen TYDLIGT aviserar att den elev som är behörig absolut INTE får gå på något av IM-programmen (till skillnad från tidigare, då man kunde gå på IV ett år och läsa upp några betyg från grundskolan).

If you love me - please don't feed me!
  • ulfina

Ska ju också hinna med mitt andra barn, min gamla pappa som kommer ner och äter med oss 2 gånger i veckan, hunden som ska ut, huset, tvätten, handla.. ja ni vet ALLT.  Ekonomin är tuff och blir än tuffare av att jag går i från jobbet så mycket. Hyper-stressad för allt!

• ulfina
    cloudberry79 skrev 2012-01-11 23:23:12 följande:
    Vad har skolan gjort för att få er dotter att gå tillbaka till undervisningen? Det ska finnas åtgärdsprogram (som ni dessutom kan överklaga om ni inte är nöjd/varit delaktiga i utformandet av åtgärder!) som ska leda henne tillbaka till heltidsstudier. Har de bara föreslagit klassbyte tycker jag att ni ska kräva mer annan åtgärd om det inte känns aktuellt för dottern. Å andra sidan bör du/ni som förälder/föräldrar ta upp diskussionen med henne kring ett ev klassbyte. Är det relationen med bästisen eller utbildningen som är viktigast i det långa loppet?

Det bästa vore kanske att söka om till nästa år om inga andra lösningar finns och hon hamnat efter för mycket? Så vitt jag förstår så får man dock inte läsa på grundskolenivå om man har behörighet till gymnasiestudier. Vi har varit tvungna att avvisa ett antal elever som vill läsa upp grundskolebetygen för att komma in på bättre program eftersom nya skollagen TYDLIGT aviserar att den elev som är behörig absolut INTE får gå på något av IM-programmen (till skillnad från tidigare, då man kunde gå på IV ett år och läsa upp några betyg från grundskolan).
    Jag tror hon får läsa ex högstadiematte, men får inget nytt betyg i det. Jag hade önskat att det gick att tenta av något ämne på gymnasienivå, så hon fick lite lättare i 1:an nästa år.  Hon har lätt för sig i skolan.

Åtgärdsprogram? Aldrig hört talas om. Vad är det? SYV på skolan hänvisade oss till Gymnasie-slussen.

Tror att gå tillbaka till just denna skola känns ångestladdat nu. Alla kommer fråga osv. tycker hon.
  • ulfina
    roffe skrev 2012-01-11 23:22:24 följande:
    Usch vilken jobbig situation för er!

Jag tror det är viktigt att du förklarar för henne att för att må bättre när man mår sådär dåligt så är det viktigt att man tar emot hjälpen, dvs går till t ex bup eller går till skolkuratorn.

Har ni pratat med hennes lärare?  Kanske vore det bra med klassbyte, lärarn kan ju inte direkt tvinga dom i klassen att umgås med någon bara för klassfridens skull liksom. 

Miljöombyte kan vara riktigt bra, och kanske får tjejen nya vänner snabbt om hon bara går dit och provar?
    Annars kanske sabbatsår, sen börja om men då får hon gå med folk som är 1 år yngre istället och det kan vara jobbigt i den åldern oxå. 
    Tack för svar. Ja vi har haft flera samtal med hennes syv (syo-konsulent) och hon provade att byta klass när hon hade varit hemma några veckor, men orkade inte med det. Var redan så deppig då.  

Jag förstår att läraren inte kan tvinga någon att umgås med någon, men tänk om det var på en arbetsplats, och någon blev utfryst. Då är det ju chefens uppgift att ta tag i det, jobba med gruppövningar och försöka lösa konflikten och visa vad som är ok och inte ok. . Hänger du med?
  • roffe
    ulfina skrev 2012-01-11 23:32:28 följande:
    Tack för svar. Ja vi har haft flera samtal med hennes syv (syo-konsulent) och hon provade att byta klass när hon hade varit hemma några veckor, men orkade inte med det. Var redan så deppig då.  

Jag förstår att läraren inte kan tvinga någon att umgås med någon, men tänk om det var på en arbetsplats, och någon blev utfryst. Då är det ju chefens uppgift att ta tag i det, jobba med gruppövningar och försöka lösa konflikten och visa vad som är ok och inte ok. . Hänger du med?
    Ja jag förstår vad du menar =)  Tycker att det borde finnas mer resurser inom skolan för att lösa detta. Prova att prata med rektorn som borde kunna berätta hur allt fungerar och vad de kan göra för att hjälpa till. 

Om din dotter mår så dåligt att hon inte orkar gå till skolan så borde hon ha kontakt med läkare och psykolog, för eventuell medicinering och så hon har någon hon kan prata med som kan vägleda och ge henne rätt sätt att tänka på, övningar för att hon ska kunna ta sig tillbaka och bli starkare. Att fly problemet genom att sitta på sitt rum löser ju ingenting heller.  

Kan man prata med de fb bästisarnas föräldrar och fråga om de hört något, om de vet varför deras barn börjat frysa ut sina vänner? 
  • maskinpilot

Du kan/bör/ska kontakta skolans rektor. Det är skolledningens absoluta skyldighet att se till att alla elever mår bra i skolan. När flickan varit hemma så länge är det en ganska allvarlig situation som har uppstått. Därefter ringer du kommunen och ber att få veta hur du kan kontakta  skolstyrelsens ordförande och vise dito och försöker få en samtalskontakt med dessa. Gör inte misstaget att berätta för någon  annan i växeln eller annars om dotterns problem, endast de som är huvudansvariga. SYO konsulenter kan ofta vara alldeles för veka i sådana här situationer.

Lycka till.

• ulfina
    cloudberry79 skrev 2012-01-11 23:23:12 följande:

Cloudberry, kan du beskriva mer vad som menas med åtgärdsprogram?

Snälla, ALLA - jag behöver råd!!!
  • cloudberry79
    ulfina skrev 2012-01-12 21:18:05 följande:
    Cloudberry, kan du beskriva mer vad som menas med åtgärdsprogram?

Snälla, ALLA - jag behöver råd!!!
    Ett åtgärdsprogram (ÅP) ska upprättas av skolan, det är rektor som är ansvarig att så sker (hen kan också delegera den uppgiften till tex specialpedagog, men är ändå ytterst ansvarig). Ett ÅP beskriver elevens situation och ska innehålla elevens och skolans version av varför det inte går som förväntat i skolan (i din dotters fall ska både orsakerna till den höga frånvaron och själva frånvaron finnas med där). Skolan ska också redovisa vilka åtgärder som satts in för att få din dotter tillbaka till skolan samt kortsiktiga och långsiktiga förslag på hur ni kan jobba på att hon kommer tillbaka till skolgången. Obs! Förälder kan ALDRIG stå som ansvarig för att en viss åtgärd genomförs i ett ÅP, det ska alltid vara någon av skolans instanser (nytt i nya skollagen).

En fråga: Har ni skrivit ut henne från skolan? I så fall faller skolans skyldighet att upprätta ÅP och genomföra åtgärder för att få tillbaka henne till skolgång och ansvaret faller istället på kommunen (i nya skollagen är det kommunen som har uppföljningsansvar på samtliga ungdomar under 20 år som inte bedriver studier). 
    If you love me - please don't feed me!
  • ulfina
    cloudberry79 skrev 2012-01-12 21:53:33 följande:
    Ett åtgärdsprogram (ÅP) ska upprättas av skolan, det är rektor som är ansvarig att så sker (hen kan också delegera den uppgiften till tex specialpedagog, men är ändå ytterst ansvarig). Ett ÅP beskriver elevens situation och ska innehålla elevens och skolans version av varför det inte går som förväntat i skolan (i din dotters fall ska både orsakerna till den höga frånvaron och själva frånvaron finnas med där). Skolan ska också redovisa vilka åtgärder som satts in för att få din dotter tillbaka till skolan samt kortsiktiga och långsiktiga förslag på hur ni kan jobba på att hon kommer tillbaka till skolgången. Obs! Förälder kan ALDRIG stå som ansvarig för att en viss åtgärd genomförs i ett ÅP, det ska alltid vara någon av skolans instanser (nytt i nya skollagen).

En fråga: Har ni skrivit ut henne från skolan? I så fall faller skolans skyldighet att upprätta ÅP och genomföra åtgärder för att få tillbaka henne till skolgång och ansvaret faller istället på kommunen (i nya skollagen är det kommunen som har uppföljningsansvar på samtliga ungdomar under 20 år som inte bedriver studier). 
    Hej och tack snälla! Försöekr googla på åtgärdsprogram och så, men blir inte klok på om det verkligen gäller för gymnasiet också? Har pratat med en vän som är rektor på ett gymnasium förut, om allt detta, hon nämnde inget om ÅP. Vad menar du med obs FÖRÄLDER KAN ALDRIG.. etc?  Nej, hon är inte utskriven. Vi ska ha ett första samtal med rektorn på måndag. Har aldrig träffat henne innan, fast det är 3 månder sedan nu hon var i skolan. Vilka åtgärder kan åligga skolan i detta fall?
    jAG ÄR GRYMT BESVIKEN PÅ SKOLAN.
Svar på tråden Min 16-åring har deppat ihop totalt!