Inlägg från: Mary Wollstonecraft |Visa alla inlägg
  • Mary Wollstonecraft

Aurorasamtal i morgon - vad tänka på?

I morgon skall jag äntligen på första Aurorasamtalet inför min andra förlossning. Den första var en mardröm, slutade med sugklocka och mycket medtagen bebis. Ni med erfarenhet - vad ska jag tänka på innan samtalet? hur går det till, bör jag förbereda frågor etc? Finns det annat jag bör tänka på för att det ska bli så bra som möjligt?
    Jag vill ju egentligen bara få en normal, komplikationsfri förlossning utan ångest, panik, självmordstankar och mardrömmar efteråt :(

• Svar på tråden Aurorasamtal i morgon - vad tänka på?
  • Mary Wollstonecraft

tack så mycket! Har varit på ett samtal än så länge, och kontentan av det är att vi får välja helt själva om vi vill ha ett snitt eller ska våga en gång till :/ Jättesvårt beslut!
    Jag slits mellan det rationella beslutet - snitt - som ju ÄR säkrare än en vaginal förlossning, under förutsättning att det är planerat, och det känslomässiga, som är att jag VILL föda vaginalt. Men, det lutar ändå åt snitt, just av säkerhetsskäl: jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag valde att försöka föda vaginalt en gång till och något hände barnet. Då skulle det vara ett ansvar jag fick bära resten av livet, att jag av ren egoism skadat min bebis, och det skulle jag inte kunna leva med...

• Mary Wollstonecraft

Tack! Ska på möte med överläkaren den 8 februari, så vi får se vad hon säger. Tycker att det är svårt, framför allt att hitta tillförlitlig statistik, och vårdpersonalen är så extremt angelägna om att framhålla nackdelarna med snitt. Det gör för min del att jag får ÄNNU mindre förtroende för dem: det är ju en ekonomisk fråga, det fattar jag också, men då borde de faktiskt säga det i stället för att lyfta fram att "risken är 0,001 % större för barnet att få astma om det föds med snitt".
    No offence, men i valet mellan att bebisen ska dö eller få hjärnskador under förlossningen och risken för astma är jag beredd att chansa på astman! Suck, som det känns nu vården indirekt lyckats övertala mig till det jag egentligen inte alls vill, dvs snitt :( men vad sjutton ska man tro när det inte finns ett enda rationellt argument som talar FÖR vaginal förlossning?!

• Mary Wollstonecraft
    Lippo skrev 2012-02-01 14:46:54 följande:
    Jag har idag pratat med överläkaren på mitt sjukhus och är nu garanterad snitt om jag vill. Ville dock att jag i lugn och ro överväga vaginal/spontan förlossning med förlossningskontrakt, dvs att jag kan avbryta och få snitt om jag känner att jag vill det under förlossningen. Vi ska höras om 3 veckor och då ska jag ha bestämt mig. Känns bra!
    Åh, precis så skulle jag också vilja ha det! Och garantier för att de i ett tidigare skede snittar om barnet visar minsta tecken på att må dåligt. Håller tummarna inför mitt möte på onsdag...
  • Mary Wollstonecraft
    Vallentuna12 skrev 2012-02-02 22:44:31 följande:
    Ja nu e remissen skickad till Danderyd's Auroramottagning. BM tyckte det var en bra ide oavsett hur jag egentligen mår eller tänker just nu med tanke på förra förlossningen. Känns bra att få hjälp att få rätsida på tankarna och frågorna som bubblar upp.
    lycka till! När är det dags för bebis att komma? Jag är i v. 33, så här börjar det närma sig... :/
  • Mary Wollstonecraft
    Vallentuna12 skrev 2012-02-03 20:34:08 följande:
    Tack, långt kvar 26 Maj. Men lika bra ta tag i problematiken nu. Tar ju ett tag innan man blir kallad också.
    Verkligen, min bm skickade remissen efter ul i v. 19, jag fick komma i v. 30...
Svar på tråden Aurorasamtal i morgon - vad tänka på?