• dilkevir

Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?

Min dotter brukar gå och simma med sin pappa en gång per vecka. Hittills har hon gått med honom in på herrarnas för att byta om men vi börjar fundera på om hon är för stor snart.
    Pedofila drag är inte så jättevanligt, så det är inte det vi oroar oss för främst, utan mer när andra män kan börja känna obehag av en "förpubertal" flicka i deras omklädningsrum. Eller när hon kan börja tycka att det är jobbigt att vara bland nakna män. Just nu bryr hon sig inte alls, är mer fokuserad på simningen.
    Vad tycker ni med ungefär jämngamla barn?

• Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?
  • zigne

Skulle aldrig låta min lilla dotter i vilken ålder det vara månde bli stirrad på av gamla äckelgubbar!!! Vissa bryr sig inte och tänker att det är okay om någon peddo står och glor men för mej är det helt otänkbart. Men vi är alla olika så småflickor kommer att duscha inne på herrarnas i fortsättningen också men ingen som jag har någon koppling till för då hotar jag med att begå harakiri. (och hoppas att det får effekt)

• vägkorsning
    zigne skrev 2012-02-18 10:12:20 följande:
    En mycket obehaglig tråd som ger mej kalla kårar!!!! Hoppas det är en äkta och ärlig tråd och att det inte ligger något annat osunt bakom? Säger inte att det gör det men blir fundersam!!!
    Hur menar du? Jag ställde en fråga och fick mest märkliga svar, och en del konstruktiva. Tycker inte om det du insinuerar. Jag ställde frågan eftersom jag börjat fundera på om hon inte var för gammal.
    zigne skrev 2012-02-18 11:39:55 följande:
    Skulle aldrig låta min lilla dotter i vilken ålder det vara månde bli stirrad på av gamla äckelgubbar!!! Vissa bryr sig inte och tänker att det är okay om någon peddo står och glor men för mej är det helt otänkbart. Men vi är alla olika så småflickor kommer att duscha inne på herrarnas i fortsättningen också men ingen som jag har någon koppling till för då hotar jag med att begå harakiri. (och hoppas att det får effekt)
    Jag är en normal människa som inte heller vill att "äckelgubbar" ska stirra på min dotter. Men eftersom jag även är en sansad och bildad människa så vet jag att det finns lika många kvinnliga som manliga pedofiler, och jag är smärtsamt medveten om att jag statistiskt känner personer med den läggningen.

Tror förresten att det är mer traumatiskt att se en vuxen kvinna ta livet av sig i herrarnas omklädningsrum än att göra det man ska och gå och bada
  • zigne
    stenhjärta skrev 2012-02-18 15:57:05 följande:
    Hur menar du? Jag ställde en fråga och fick mest märkliga svar, och en del konstruktiva. Tycker inte om det du insinuerar. Jag ställde frågan eftersom jag börjat fundera på om hon inte var för gammal.

Jag är en normal människa som inte heller vill att "äckelgubbar" ska stirra på min dotter. Men eftersom jag även är en sansad och bildad människa så vet jag att det finns lika många kvinnliga som manliga pedofiler, och jag är smärtsamt medveten om att jag statistiskt känner personer med den läggningen.

Tror förresten att det är mer traumatiskt att se en vuxen kvinna ta livet av sig i herrarnas omklädningsrum än att göra det man ska och gå och bada
    Menar du på fullt allvar att kvinnliga pedofiler är lika vanliga som manliga??
  • vägkorsning

Det är stor skillnad mellan incidens (antalet anmälda brott) och prevalens (antalet begångna brott). Skillnaden kan bland annat förklaras av att det är ett större socialt stigma att som man utsättas för övergrepp, vilket speglar statistiken.
    Stor del av forskningen baseras på dömda brottslingar, vilket självklart är missvisande. Forskningen visar på att kvinnor står bakom övergrepp mot barn i allt mellan 15 och 80% av fallen, beroende av land, urval etc.  Män döms oftare och är således överrepresenterade i statistik.
    Sen får man inte heller glömma att det inte är alla som begår övergrepp på barn som är pedofiler. Pedofili är en sexuell läggning (som jag finner avskyvärd, måste jag tillägga). Ett exempel kan vara utvecklingsstörda män som inte ser felet i att ha umgänge med en 12-årig flicka. Det kan vara avvikande personer som ger sig på "svaga" individer, som får en maktkick. I de fallen kan det handla om ett barn som blir offer, likaväl som en äldre människa på vårdhem eller någon med funktionsnedsättning. Sen får man inte heller glömma att det är ca 4% av befolkningen som har ens den lilla pedofila dragning. De flesta gör ingenting, och skäms för sin läggning.

För att förtydliga, speciellt för Zigne, som insinuerar att tråden är skriven av andra syften än min ts, vill jag bara säga att jag är inte pedofil. Jag är precis som alla andra föräldrar livrädd att någonting ska hända mina barn men man måste se rationellt och nyanserat på saker.

• K med lilla E

Min dotter är 7 år och skulle aldrig gå med in på herrarnas, det kan jag försäkra, och hade inte tyckt att det hade känts ok heller!

Men å andra sidan så är vårt badhus väldigt simpelt konstruerat och hon hittar lätt ut från damernas dusch in till simhallen. Vi har varit i andra badhus som är som smärre labyrinter där man själv som vuxen har svårt att hitta så jag kan visst förstå att man inte hur lätt som helst låter barnet gå själv.

• Liten elak och intelligent
    zigne skrev 2012-02-18 11:39:55 följande:
    Men ska då inte pappor kunna bada med sina döttrar????
    Kokonoe skrev 2012-02-17 14:46:39 följande:
    Varför smittar inte den i övrigt så obstinata genuspedagogiken av sig även på sådana här frågeställningar (där den hör hemma betydligt mer än i många andra fall)?

Barnets känsla av att vara av ett visst kön, och att det skulle vara pinsamt/obehagligt att vistas naken bland individer av det motsatta könet, är en social konstruktion. Att det kan vara obehagligt för barn som börjat utveckla sexualdrift är förståeligt, men innan dess finns det faktiskt inget hinder för pojkar och flickor att duscha tillsammans.

Barn i de tidiga skolåren (under 10 års ålder)  har vanligtvis inte kommit så långt i utvecklingen att hormoniella faktorer har någon vidare inverkan på indivens uppfattning av det motsatta könet. Däremot är det inte alls konstigt att barnets uppfattning färgas starkt av föräldrars och andra förebilders bild av hur saker "borde" vara.

Med andra ord, låt flickan duscha med pappa så länge hon känner sig bekväm med det.
    Barn är faktiskt sexuella varelser ganska tidigt......
  • zigne
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 13:29:56 följande:
    Men ska då inte pappor kunna bada med sina döttrar????
    Nej man kanske kan hitta på andra aktiviteter eller välja att bada sommartid. Men du gör väl som du vill med din lilla oskyldiga dotter. Visa upp henne på herravdelningen om du tycker att det känns bra!
    zigne skrev 2012-02-21 13:43:33 följande:
    Nej man kanske kan hitta på andra aktiviteter eller välja att bada sommartid. Men du gör väl som du vill med din lilla oskyldiga dotter. Visa upp henne på herravdelningen om du tycker att det känns bra!
    Jag visar inte upp henne! Vi går och badar. Punkt. (nu går hon själv in på damernas då hon är 8 år men när hon var yngre så följde hon ju med pappa ibland!) På vilket sätt skiljer det sig från att ta med henne eller en pojke in på damernas? Finns pedofiler där med! På vilket sätt skiljer det sig från att pappan tar med sig sin son in på herrarnas?
  • zigne
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 13:53:06 följande:
    Jag visar inte upp henne! Vi går och badar. Punkt. (nu går hon själv in på damernas då hon är 8 år men när hon var yngre så följde hon ju med pappa ibland!) På vilket sätt skiljer det sig från att ta med henne eller en pojke in på damernas? Finns pedofiler där med! På vilket sätt skiljer det sig från att pappan tar med sig sin son in på herrarnas?
    Jag utgår bara från mig själv och jag skulle ALDRIG låtit mina småflickor gå med pappa in på herrarnas och han skulle aldrig kommit på tanken. Men det är ju olika kulturer i olika familjer. I den bästa av världar skulle det inte spela någon roll och det skulle inte finnas människor som tycker att "barn" och "porr" är begrepp som kan blandas!!!
Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?