Inlägg från: Liten elak och intelligent |Visa alla inlägg
  • Liten elak och intelligent

Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?

Brunnsbo skrev 2012-02-11 11:15:38 följande:
    När vi simmar är det en mamma som tar in sin 10 åriga son på damernas...
    Nästa gång jag ser dem kommer jag att säja till.
    Känns inte bra för mina döttrar.
    Har även sett utländska kvinnor som skyler sig när han kommer.

I vår simhall finns det 2 duschar utanför damernas och på väg in i simhallen och likadant på herrarnas. 

Men det är ett dilemma. Är glad att jag inte har söner att lämna själva på herrarnas.
    Men det går ju inte att stänga in sig helt. Pedofiler finns ju överallt.
    Dom behöver ju inte sätta sig i bastun själva. 
    Hur vet du att han är tio år? Kasnke har han en funktionsnedsättning? Betvivlar annars att han skulle vara där.
    zigne skrev 2012-02-18 11:39:55 följande:
    Skulle aldrig låta min lilla dotter i vilken ålder det vara månde bli stirrad på av gamla äckelgubbar!!! Vissa bryr sig inte och tänker att det är okay om någon peddo står och glor men för mej är det helt otänkbart. Men vi är alla olika så småflickor kommer att duscha inne på herrarnas i fortsättningen också men ingen som jag har någon koppling till för då hotar jag med att begå harakiri. (och hoppas att det får effekt)
    Men ska då inte pappor kunna bada med sina döttrar????
    Kokonoe skrev 2012-02-17 14:46:39 följande:
    Varför smittar inte den i övrigt så obstinata genuspedagogiken av sig även på sådana här frågeställningar (där den hör hemma betydligt mer än i många andra fall)?

Barnets känsla av att vara av ett visst kön, och att det skulle vara pinsamt/obehagligt att vistas naken bland individer av det motsatta könet, är en social konstruktion. Att det kan vara obehagligt för barn som börjat utveckla sexualdrift är förståeligt, men innan dess finns det faktiskt inget hinder för pojkar och flickor att duscha tillsammans.

Barn i de tidiga skolåren (under 10 års ålder)  har vanligtvis inte kommit så långt i utvecklingen att hormoniella faktorer har någon vidare inverkan på indivens uppfattning av det motsatta könet. Däremot är det inte alls konstigt att barnets uppfattning färgas starkt av föräldrars och andra förebilders bild av hur saker "borde" vara.

Med andra ord, låt flickan duscha med pappa så länge hon känner sig bekväm med det.
    Barn är faktiskt sexuella varelser ganska tidigt......
    zigne skrev 2012-02-21 13:43:33 följande:
    Nej man kanske kan hitta på andra aktiviteter eller välja att bada sommartid. Men du gör väl som du vill med din lilla oskyldiga dotter. Visa upp henne på herravdelningen om du tycker att det känns bra!
    Jag visar inte upp henne! Vi går och badar. Punkt. (nu går hon själv in på damernas då hon är 8 år men när hon var yngre så följde hon ju med pappa ibland!) På vilket sätt skiljer det sig från att ta med henne eller en pojke in på damernas? Finns pedofiler där med! På vilket sätt skiljer det sig från att pappan tar med sig sin son in på herrarnas?
Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?