Inlägg från: rosalack |Visa alla inlägg
  • rosalack

Vi unga med PCO nr 3

Åh nu blir jag förbannad på det här! Varför verkar det som att det är olika bud från olika läkare ang betald ivf??? Vi har så att vi kan bekosta privat ivf, men skall det vara nödvändigt om andra får ivf betald före de fyllt 25??? Jag vill inte behöva vänta om pergotimen inte funkar. kommer inte vänta heller, men det kommer ju att bli jävligt dyrt... *förbannad*

• rosalack
    soffan88 skrev 2012-01-20 23:17:39 följande:
    Såhär sa min läkare att om det skulle vara en åldersgräns på 25år skulle det ses som diskriminering. Ja tyvärr blir det dyrt :( Vi väljer att vänta 3 månader i se vad som händer.

min gynläkare sa att jag har rätt till pergotimeförsök nu men om de inte fungerar så får vi vänta till jag fyllt 25 innan en ivf bekostas av dem. Jag får ju göra ivf precis som alla andra, men skall då enl henne bet själv. Har försökt hitta rätt lagrum till detta men hittar inget om ålder förutom att båda parter skall ha fyllt 18 (myndiga). äh nu lägger jag ned det där och hoppas på att pergon funkar..
  • rosalack
    Victrix skrev 2012-01-22 18:42:59 följande:
    Frågade på mitt besök, 20 år sa de var maxgränsen i kronoberg iaf. De sa inget om att man skulle få betala ivf om man var under 25 år. Men varför skulle de ha en gräns på 25 år? Låter helt konstigt. Är ju bättre att försöka få barn tidigt och dessutom dras Sverige med problem att förstföderskor är gamla :O

hmm ja kanske konstigt. men gränsen för att adoptera ligger på 25 år så det kanske är den som mitt landsting drar sina riktlinjer från. vad vet jag. ska rota vidare i det om det blir aktuellt..
  • rosalack
    Junior10 skrev 2012-01-25 16:13:21 följande:
    Hej.
    Nu har jag äntligen hittat tillbaka hit efter att ha varit ute på vift ett tag.
    Och guess what?
    Jag fick ett Plus i morse. Eller ja, inte bara ett. Utan fyra. Vägrade tro på det ^^ 
    Och precis som med första barnet (som nu har blivit hela 15 månader gammal) så blev det utan mediciner =)
    Åh, jag är så lycklig. Sambon blev riktigt chockad när jag berättade det för honom idag på lunchen. 
    Grattis! hur länge försökte ni för att det skulle bli ett plus? grattis grattis igen! :)
  • rosalack

hej tjejer
    var på VUL i fredags (cd 19) och då hade jag bara två jättesmå äggblåsor, den största var 9 mm stor. och slemhinnan var inte heller så tjock, 7mm... så det var inte så positiva nyheter... vart jätteledsen.. =(  sen var jag där idag (cd 22) igen på VUL, och lyssna!!! jag hade två äggblåsor som var 16 och 17 mm stora o 10mm tjockslemhinna. alltså verkar det som att enkelkuren pergotime funkade rätt bra till slut iaf! Gyn sa att jag skulle få äl i morgon eller övermorgon! Fatta lyckan! från jätteledsen i fredags till helt förvånad idag! :D Något som verkar funka iaf. Sen får vi ju se om det tar, det är ju inte säkert, men jag är glad iaf. lite positivt!

• rosalack

tack soffan88, jag hoppas jag också. ....men.. igår kom inte min sambo i mig. han sa att han kände sig trängd och tvingad. jag blev jätteledsen... han kom i mig i söndags och idag tisdag. o gyn sa att jag skulle ägglossa idag (tis) eller ons. tror ni att det minskade våra chanser rejält för att vi "missade" en dag?

• rosalack

plus att vi inte hade sex fören kl 18-19 typ idag.. så det är ju många timmar från söndag kväll tills 18 på tisdagen.. =/ så orolig ifall de inte blir något för det...=( 

• rosalack

LiveHappy

Inte alls ovanligt att pco kommer och går. när man blir gravid så blir pco-äggstockarna oftast nästan normala och kan stanna så även efter att bebisen är född. det kan också vara så att man inte har pco innan och får det efter en graviditet. inget ovanligt. bara otur att du fick tillbaka det efter ditt andra barn.   
    Nästan bäst att tala med din bm eller gynläkare om p-medel, alla reagerar så olika och det finns väldigt många piller att ta. så dom kan säkert tipsa om något annat som kanske funkar. 

• rosalack

det har enligt min gyns beräkning gått ca 3 dagar sen jag hade äl. har idag haft ont i höger äggstock/äggledare (där äggen fanns).. det liksom ömmar, "drar"och känns. någon mer som haft så strax efter ägglossning? har även litelite ömma bröstvårtor. tror ni det är progesteronnivåerna jag känner? http://www.clearblue.com/se/cykel-och-agglossning.php    hoppas på att det tar sig... man ska ju ha sex innan ägglossningen, det är ju bäst... men kommer inte ihåg när vi hade sex riktigt... vet att det var i söndags kväll, tisdags kväll, onsdags, torsdags. men i måndags kom han inte i mig. är orolig för att vi missade så det inte fanns några spermier till ägget om ägget släppte i tisdags morse..    alla dagar från och med tisdag har jag legat kvar i sängen ett tag, till och med haft benen uppåt för att det inte ska rinna ut, och inte heller tryckt ut något när jag gått upp sen, liksom bara sköljt bort det som runnit ut av sig själv. Hur brukar ni göra efter sex? KRAM

• rosalack

Okej, nya tag, Lycka till matilda03, hejjar på dig! 

När har ni andra BIM? Jag har runt 14 feb. ...tror ni det är dubbel chans att man blir gravid om två ägg släpper? Kan inte tänka på annat än de där två äggen som kanske släppte.. har viskat åt dom att stanna kvar inne i magen nu så hoppas att dom lyssnar....

• rosalack
    walkyrie skrev 2012-02-06 18:14:55 följande:
    Här är menar försuninen skulle fått för 8 dagar sen. Har tele tid med gyn i morgon. Får se vad han säger.
    har du ätit provera för att få mens eller? jag hade också så en gång efter primolutkuren.. tror det tog 2 v innan mensen kom. så frustrerande...
    du har inte testat dig då? det kankse bor ngn i din mage? kram 
  • rosalack

vattenlilja*: ne jag kör med pergo. har antagligen fått äl av min kur. väntar på bim nu bara, i veckan. kram

duktig du var som lyckades med sprutorna!!! belöna dig själv med något riktigt fint när kuren är klar =) håller tummarna för att du ska varaa lika stark o modig med alla sprutor! KRAM  

• rosalack

hej tjejer.... sitter här o väntat o väntar.. är på bim +3 idag, +4 imorgon (lörd). har känt liknande mensvärk till och från sen en vecka, men ingen mens ännu. mina bröst blev lite tyngre igår och idag är dom likadana plus att man ser blodådrorna tydligare på dom. har också börjat kissa mkt, men tror att jag fått urinvägsinfektion nästan, då jag går måste kissa så ofta och det värmer lite, typ som när man har uvi. .....har kännt efter flera gånger idag om det kommit ngn mens, men nej ingenting..

testade minus i tis(bim) och ons(bim+1). vill inte testa mer, blir bara ledsen.... har ju ätit pergotime och två fina stora ägg skulle släppa, så har troligen haft äl, då borde jag ju få mens nu. vågar inte hoppas på att jag är gravid längre.. 

ville bara skriva av mig..  har kämpat för det här så länge, men vill inte bli besviken så därför vill jag inte testa igen ännu... hatar när hoppet smyger fram och man börjar drömma, det blir ju alltid bara ledsamt..  vad skulle ni ha gjort? kram

• rosalack

den kom inatt. så nu behöver jag inte undra mer iaf. bara att börja om igen då. skit.

• rosalack
    MinDröm90 skrev 2012-02-18 15:14:35 följande:
    Hejsan. Jag har precis blivit medlem pga jag såg denna tråden och detta är precis vad jag behöver. För några veckor sedan var jag på sjukhuset i Trelleborg. Jag bad först om hjälp av barnmorskorna i min komun, jag gick dit och sa att de var något som inte stämde. Men till svar fick jag bara att jag inte skulle tänka så mycket på att jag vill ha barn.

Jag sökte mig alltså själv till sjukhuset och blev kallad rätt snabbt. Läkaren gjorde en undersökning på mig och konstaterade genom det att jag har pcos. Jag hade aldrig hört talas om detta innan, och började fråga henne. Hon var väldigt otrevlig och sa till mig att gå hem och läsa på internet. Och som vi alla vet så står det rätt mycket olika saker. Allt i från att de kan utvecklas till cancer till att jag inte alls behöver ha hjälp till att bli gravid.

Jag och min sambo har försök att få barn i ca 7månader men med min oregelbundna mens är det ju rätt svårt.

Jag har ringt till dom flesta privata gynekologer i Malmö men alla har fullt. Jag har en kvar att ringa men jag vågar inte riktigt ringa dit, jag är rädd att bli avvisad som jag har blivit på dom andra ställena. Jag är snart 22 år. Det jag har fått till svar av dom andra är att de gör inget att dom inte har plats till mig för är jag så ung så ska jag ju ändå inte ha barn nu.

Men vad vet dom om de. De vill både jag och min sambo mer än allt annat.
    Jag har ingen att prata med om detta för ingen förstår, och det är jätte jobbigt.
    Nu blev detta ganska långt och har egentligen mycket mer att berätta men detta får räcka.

Snälla hjälp mig, antingen om någon har tid och lust att förklara för mig vad de innebär. Jag skulle gärna vilja ha någon att prata med som förstår. Vet någon var jag kan vända mig? Vad jag har rätt till för hjälp? Måste det gå en viss tid innan man får hjälp? Usch jag har så många frågor.

Hoppas på svar.

I  många landsting så måste man säga att man har fösökt att få barn i mer än ett år innan man får hjälp. har du däremot redan fått konstaterat att du har pco så kanske det går snabbare. ring till malmö sjukhus, till gynmottagningen och säg att du varit hos en läkare och fått reda på att du har pco, och försöker att skaffa barn och att du vill ha hjälp med att få ägglossning varje månad som vanliga människor. De ska vad jag vet inte neka dig hjälp till det. men väntetiden kan vara upp till tre månader på att du får en tid dit. sen kan då fråga om du kan få provera eller primolut som sätter igång mensen och tabletterna pergotime som sätter igång ägglossningen. Att det är väntetid måste du räkna med, det är drygt jag vet, men lika för alla....

försök att ringa och boka en tid. om dom säger något om din ålder så får du säga att det inte ska spela någon roll hur gammal du är, du ska inte bli nekad hjälp pga av det, du är ju myndig.

Däremot kan dom neka dig bekostad ivf innan du fyllt 25 år, pga ekonomiska/politiska orsaker. men pergotime-behandling skall du kunna få.

KRAM, varit där du är nu, det har nog alla här inne, så tveka inte att fråga allt du kommer på, vi kanske kan svara. vi vet alla hur jobbigt det här är..   
  • rosalack
    Matilda03 skrev 2012-02-19 14:48:35 följande:

Jag har ätit min andra enkelkur Pergo och väntar på äl nu, borde komma i dagarna. Jag fick äl av förra kuren men så kom mensen. Jag undrar om ni vet om det är säkert att man får äl av samma dos om man fick det första kuren?

Läkaren påstår det men jag börjar bli tveksam till att äl kommer, är på dag 16 idag och känner ingenting. Jag använder inte tester, börjar nästan ångra det lite nu...men att tempa har funkat förut så..

Om du får mens så har du ALLTID haft en ägglossning ca 14 dagar innan dess. Alltså fungerar din pergokur, annars ksulle du inte fått mens sist. Det är inte alls ovanligt att vi med pergo inte känner äl, det är ju bara ett ägg som skall släppa och det är ju inte alla kvinnor med normal äl som känner av sin äl. Jag har aldrig gjort det när jag haft äl av mig själv innan. med pergo känner jag av den däremot, men det är olika för alla, så var inte orolig =)
    Och eftersom du fick äl av första kuren med den dosen, så kommer du antagligen att få det igen om inte något händer, men det går inte att öka din dos, då är det risk för att fler ägg lossar.
    KRAM  
  • rosalack
    Vattenliljan skrev 2012-02-21 09:37:58 följande:
    Hej. Vill bara säga att det inte stämmer att man haft ÄL bara för att man får en blödning. Jag körde Pergotime i tre cykler i rad, fick mens med ca 5 veckors mellanrum varje gång (utan Pergo får jag mens 1-2 gånger om året). Jag tog blodprov alla gångerna och hade aldrig ÄL. Så visst kan man få en blödning utan att man haft ÄL. Tyvärr! :(
    det finns inga regler utan undantag. men i de allra flesta fall är det som jag skrev.
  • rosalack
    walkyrie skrev 2012-03-13 14:11:47 följande:
    Och så kom mensen. känns mer hoplöst än någonsin.

KRAM <3   Var ledsen några dagar sen måste du ladda om! <3
Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3