• vittra

När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?

Det är åldern som är viktig. Minst 4 år ska de vara innan man vänder, oavsett vikt.

• vittra

Varför är det så många som skriver vad det står på deras stolar?! Det är fullkomligt ovidkommande. Rekommendationen är till minst 4-5 års ålder, vad sedan stolen klarar av är ju något helt annat. Har du en bakåtvänd stol som bara klarar av bebisar upp till 9 månaders ålder som någon skrev (rimligtvis bör det ju vara ett babyskydd, eller så menar man en minimigräns) då skaffar man naturligtvis en annan bakåtvänd stol, man vänder inte barnet framåt...

Sedan ska man ju heller inte bara vända en bakåtvänd stol, du måste ju köpa en stol som är gjord för att vara framåtvänd. De bakåtvända är så tunga att det blir en risk för barnet att sitta i en sådan stol framåtvänt, därför rekommenderar man att inte vända dessa utan köpa en stol som är anpassad för att vara framåtvänd.

• vittra
    Thildasmamma09 skrev 2012-01-09 22:30:04 följande:
    vittra: Jag undrade bara varför det stod så för att jag inte förstod vad som gällde först. Om det var 15 kg rent allmänt eller om det var åldern som var av betydelse. Nu vet jag. Bilbarnstolen jag har är godkänd för både fram-och-bakåtvänd montering. Men det spelar ju ingen roll då jag tänker fortsätta ha min flicka bakåtvänd tack vare all info jag fick härifrån. 

Tycker inte att det är så konstigt om man undrar egentligen, huvudsaken är ju att man tar reda på fakta och inte bara "gör" som man tror att det är.   
    Självklart är det bra att man undrar! Jag vände mig mer mot övriga svar i tråden
Svar på tråden När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?