• Thildasmamma09

När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?

Har länge funderat över detta då det står att från 15 kg är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd.
    Men sen står det inom parantes (4 år). Min dotter är 2,5 år och väger nu 15 kg, visst, hon har alltid legat över kurvan så jag vet att hon är stor för sin ålder.

Men det är bara det att när vi nu har bilstolen bakåtvänd så får hon inte plats med benen! Så jag undrar, ÄR det 15 kg eller är det 4 år?

Jag har läst på en annan sida att oavsett ålder så är det alltid säkrast att barnen åker bakåtvända så länge som det faktiskt är möjligt pga att de är så sköra i nacken fortfarande.. men det stressar mig att inte veta om det är OK eller inte då det är jobbigt att se att hon inte riktigt får plats att sitta bakåtvänd heller.   

Så vad tycker/tror ni? Och hur har ni gjort?

• Svar på tråden När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?
  • vittra

Det är åldern som är viktig. Minst 4 år ska de vara innan man vänder, oavsett vikt.

• whitetrach86

på min bilbarnstol står det 9månader/9 kilo...

dock rekommenderas det att man inte vänder barnet före 4års ålder just för att nacken inte är helt stadig/tålig fören vid den åldern 

• Helenapena

4 år. Inte en dag tidigare.
    Att sitta med böjda ben är inte alls farligt och säkert inget dottern tänker på så länge ingen annan påpekar det

• sahara sahara

Jag har inte sett det innan, men jag tolkar det som att det är okej att ha stolen framåtvänd när barnet väger 15 kilon, men att man rekommenderar att barnet åker bakåtvänt åtminstone till fyra år. Stolen får alltså inte vändas innan barnet väger 15 kilo, oavsett om det är en tvååring eller en femåring det gäller.

Sen vet jag inte hur ditt barn sitter, men jag hade aldrig vänt en 2,5-åring. Hellre trångt för benen än en bruten nacke. Kan hon sitta med benen över kanterna? I kors? Funkar det att köpa en ny stol? Kanske byta plats i bilen?

Och man ska helst inte vända vändbara stolar alls, utan köpa en ny framåtvänd när det är dags.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • MassiiMotoo

Detta är en känslig fråga Flört

Men visst 2,5 år är väl tidigt utvecklings syfte..
    Jag vände dock min son innan 4 år kunde inte ha han bakåt längre...  

• straw2008

Vi vände sonen då han var 3 år. Till alla som säger att "det knappast är farligt att åka med benen böjda" kan jag bara säga att -Det fattar väl jag med ! Det är ju farligt då barnen skriker o gastar av obehag vår pojk skrek som en galning o sparkade o hade sig. Det blev livsfarligt för den som körde (prova att köra bil o ha en eller två barn som gallskriker). Vi vände alltså för att föräldrarna skulle kunna köra bilen, vi VET att det inte är farligt att bryta benen. Larvigt att ens svara så. 2,5 är lite väl tidigt att vända, finns det möjlighet att vänta tills hon blir 3 i alla fall ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Vissa här på FL påstår att deras 19 åringar på 195 sitter bra bakåtvändna i sina bilbarnstolar så ta allt med en nypa salt o gör de justeringar o monteringar som ert barn kräver i er bil.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • whitetrach86
    straw2008 skrev 2012-01-09 16:13:01 följande:
    Vissa här på FL påstår att deras 19 åringar på 195 sitter bra bakåtvändna i sina bilbarnstolar så ta allt med en nypa salt o gör de justeringar o monteringar som ert barn kräver i er bil.
Svar på tråden När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?