• Snöfrun

Tips på potträning för 3-åring

Jag har en son som har fyllt 3 år precis. Han vägrar allt som potta och toalett (med eller utan extraring) heter. Han satt en del på pottan för ca ett år sedan men samtidigt som han fyllde två år fick han ett litet syskon som nu alltså är ett år gammalt. Under det senaste året har han totalt vägrat potta/toalett. Vi har försökt att köpa potty training pants, vi har lagt en tygbit i blöjan så att han ska känna att det är blött men han reagerar inte. Kalsonger vägrar han helt och hållet och vi har försökt med klistermärken och uppmuntran men han vägrar att ens sitta på pottan/toaletten. 

Har någon något bra tips i min situation eller ska vi bara vänta ut honom? Vi har aldrig blivit arga eller "hotat" honom utan försöker ha positivt attityd till pottan. Lillasyskonet har börjat sitta på pottan som träning men sonen är inte alls intresserad.  Några förslag? I sommar ska vi förstås försöka ha honom naken utomhus men i somras vägrade han det. Även nu blir han rosenrasande om han inte får en ny blöja direkt när det gamla är borttagen. Jag får en känsla av att han är rädd för att kissa ner sig och "misslyckas" fast vi verkligen har försökt att inte få honom att känna så. Han vägrar att sitta på pottan på dagis också trots att nästan alla på hans avdelning är blöjfria. 

Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Tips på potträning för 3-åring
  • Snöfrun

Hur gör du då?

Anledningen till att jag har tvekat till att tvinga till blöjfrihet är att min bror och han fru gjorde så med sitt första barn. De tog helt enkelt bort blöjan när dottern var 2,5 år (dottern ville inte) och så fick hon lära sig den hårda vägen. Nu är hon 7 år och har fortfarande problem både med kisseriet och bajsandet. Hon kissar på sig och vill inte bajsa och blir förstoppat etc. Deras andra barn väntade de ut tills barnet själv ville och hon blev torr på en vecka typ. Så jag är rädd att göra fel helt enkelt.

• Snöfrun
    Lyskompis skrev 2012-01-16 16:41:37 följande:
    Vi hade det precis likadant när vår son var tre år. Han var yngst på sin avdelning på dagis och en av två som fortfarande hade blöja. Han hade inget intresse alls för toaletten eller pottan. De tom pottränade på dagis i grupp.

Vi körde med muta :)

Skrev ut en bild på datorn med tre stycken toaletter på. Över dessa toaletter satt vi en bild på den bil ( från cars-filmen) som han helst ville ha.

Varje gång han bajsade på toaletten fick han en penna och kryssa över en toalett. När han bajsat tre gånger fick han bilen.

Han blev jätte motiverad och gick på toaletten ett antal gånger per dag för att titta på bilden och försöka bajsa. Tror att det tog ca en månad innan han var helt fri från blöjan. Även nattetid. Men det blev nog en ca 10 st bilar för hans del. Idag är han snart 5 år och brukar inte kissa på sig varesig på dagen eller natten.
    Hur gammal var han när ni gjorde detta?
    Jag har försökt tidigare, när han var knappt 2,5 år men det var som att han inte alls fattade att han var tvungen att kissa eller bajsa för att få presenten. Han blev bara jätteledsen när jag sa att han inte fick presenten för att han hade gjort det. Men det kanske var för tidigt då? 
Svar på tråden Tips på potträning för 3-åring