• Snöfrun

Tips på potträning för 3-åring

Jag har en son som har fyllt 3 år precis. Han vägrar allt som potta och toalett (med eller utan extraring) heter. Han satt en del på pottan för ca ett år sedan men samtidigt som han fyllde två år fick han ett litet syskon som nu alltså är ett år gammalt. Under det senaste året har han totalt vägrat potta/toalett. Vi har försökt att köpa potty training pants, vi har lagt en tygbit i blöjan så att han ska känna att det är blött men han reagerar inte. Kalsonger vägrar han helt och hållet och vi har försökt med klistermärken och uppmuntran men han vägrar att ens sitta på pottan/toaletten. 

Har någon något bra tips i min situation eller ska vi bara vänta ut honom? Vi har aldrig blivit arga eller "hotat" honom utan försöker ha positivt attityd till pottan. Lillasyskonet har börjat sitta på pottan som träning men sonen är inte alls intresserad.  Några förslag? I sommar ska vi förstås försöka ha honom naken utomhus men i somras vägrade han det. Även nu blir han rosenrasande om han inte får en ny blöja direkt när det gamla är borttagen. Jag får en känsla av att han är rädd för att kissa ner sig och "misslyckas" fast vi verkligen har försökt att inte få honom att känna så. Han vägrar att sitta på pottan på dagis också trots att nästan alla på hans avdelning är blöjfria. 

Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Tips på potträning för 3-åring
  • Girlinthecity

Jag har två tips:

1. Antingen så lägger ni ner det helt. Ta bort pottor och extrasitsar, eller ha den bara framme till lillebror. Fråga inte, tjata inte, gör ingen grej av det alls.

2 Eller, Köp inte hem fler blöjor. Visa att så här många är det kvar, sen är dom slut, efter det får du använda de här snygga kalsongerna istället (som han kanske an vara med och välja ut själv?)     

• ruthen
    Snöfrun skrev 2012-01-08 11:52:43 följande:
    Har någon något bra tips i min situation eller ska vi bara vänta ut honom? 
    Ju längre du väntar, det svårare kommer det blir.
    Något som förvånar mig när jag läser här på FL är att ingen verkar bry sig om vare sig sin ekonomi eller miljön när det gäller blöjor. Du lär ju spara ganska mycket pengar på att få pojken torr nu, istället för att vänta tills han självmant slutar i 5-års åldern.

Jag har pottränat ett antal barn, och nu senast ett barn som inte är mitt men som också just har fyllt 3 år så det är på tiden att hon slutar med blöjor tycker jag. Jag tror ni föräldrar är så blödiga för era egna ungars vilja att ni låter dem styra och köra över er. Har ni aldrig sett på supernanny på tv? 

Jag kanske skulle satsa på en karriär som pottränare. Jag såg på aktuellt att det tydligen existerar i usa. 
  • Snöfrun

Hur gör du då?

Anledningen till att jag har tvekat till att tvinga till blöjfrihet är att min bror och han fru gjorde så med sitt första barn. De tog helt enkelt bort blöjan när dottern var 2,5 år (dottern ville inte) och så fick hon lära sig den hårda vägen. Nu är hon 7 år och har fortfarande problem både med kisseriet och bajsandet. Hon kissar på sig och vill inte bajsa och blir förstoppat etc. Deras andra barn väntade de ut tills barnet själv ville och hon blev torr på en vecka typ. Så jag är rädd att göra fel helt enkelt.

• Lyskompis

Vi hade det precis likadant när vår son var tre år. Han var yngst på sin avdelning på dagis och en av två som fortfarande hade blöja. Han hade inget intresse alls för toaletten eller pottan. De tom pottränade på dagis i grupp.

Vi körde med muta :)

Skrev ut en bild på datorn med tre stycken toaletter på. Över dessa toaletter satt vi en bild på den bil ( från cars-filmen) som han helst ville ha.

Varje gång han bajsade på toaletten fick han en penna och kryssa över en toalett. När han bajsat tre gånger fick han bilen.

Han blev jätte motiverad och gick på toaletten ett antal gånger per dag för att titta på bilden och försöka bajsa. Tror att det tog ca en månad innan han var helt fri från blöjan. Även nattetid. Men det blev nog en ca 10 st bilar för hans del. Idag är han snart 5 år och brukar inte kissa på sig varesig på dagen eller natten.

• Snöfrun
    Lyskompis skrev 2012-01-16 16:41:37 följande:
    Vi hade det precis likadant när vår son var tre år. Han var yngst på sin avdelning på dagis och en av två som fortfarande hade blöja. Han hade inget intresse alls för toaletten eller pottan. De tom pottränade på dagis i grupp.

Vi körde med muta :)

Skrev ut en bild på datorn med tre stycken toaletter på. Över dessa toaletter satt vi en bild på den bil ( från cars-filmen) som han helst ville ha.

Varje gång han bajsade på toaletten fick han en penna och kryssa över en toalett. När han bajsat tre gånger fick han bilen.

Han blev jätte motiverad och gick på toaletten ett antal gånger per dag för att titta på bilden och försöka bajsa. Tror att det tog ca en månad innan han var helt fri från blöjan. Även nattetid. Men det blev nog en ca 10 st bilar för hans del. Idag är han snart 5 år och brukar inte kissa på sig varesig på dagen eller natten.
    Hur gammal var han när ni gjorde detta?
    Jag har försökt tidigare, när han var knappt 2,5 år men det var som att han inte alls fattade att han var tvungen att kissa eller bajsa för att få presenten. Han blev bara jätteledsen när jag sa att han inte fick presenten för att han hade gjort det. Men det kanske var för tidigt då? 
  • Ilsa

Min dotter var ca 3 när hon slutade. Hon hade också vägrat. Precis som i er situation hade hon varit intresserad tidigare, fått syskon och sen tokvägrat. Vi gjorde som ni, men jag kände mig ändå lite tjatig. Hon är extremt bestämd och envis och vi kan sällan få henne att göra saker hon inte vill. Så vi väntade ut henne. Det gick jättebra. Hon slutade med blöja på några dagar när hon väl hade bestämt sig. Nattblöjan tog lite längre tid, den var torr när hon vaknade men hon vill inte sluta. Så den "tog slut". Det gick jättebra.

• Lyskompis

Han hade precis fyllt tre år. Jag har även en till son på 2,5 år men han är absolut inte redo än. Tror nog också det bästa är att vänta in dem och sedan motivera lite med mutor ;)

• magda102

Har oxå samma problem och vill inget heller att han ska sluta och även vilja sluta med blöja.

Jag skulle hellre sett dig Ruthen komma med tips om du är så bra att träna barn på pottan än att kläcka ut sig att vi är blödiga för barns vilja. Här kämpar vi varje dag och jag är inte ett dugg blödig. Tvingar du dem då att sitta där hela dagen eller hur gör du?

Får väl testa att visa att nu finns det bara några blöjor kvar och sen är de slut, det ända vi inte har testat med dessa tips härifrån. Får kanske även göra nytt försök med mutor, han vill bara ha en massa lego nu.

• Ceciliastockholm

Pottgodis :) varje gång något hamnade i pottan fick min dotter en liten godisbit. Efter ca 1 vecka hade hon rutin på pottan och godiset glömdes bort och fasades ut.

• Pinolina

Vi har det precis likadant, en som snart fyller tre och är totalt ointresserad av potta och toa. Han skulle kunna men vill inte. Vi har försökt med muta (godis) men det funkade bara en ggn. Vi har absolut inte stressat på honom men visst känner man att det vore dax snart. Har också en 1,5 åring, men han har vi inte alls testat pottan med. Känns som det kommer naturligt om lilla ser stora gå på pottan.

Hur gör man? Visst kan vi ta bort blöjan men vill man ha kiss på mattan, i sängen eller soffan? nej tack.

• magda102

Vi har nu lyckats. Han fyller 3 år den 24:e mars och han är blöjfri på dagarna, inte på natten än. Det har hänt många olyckor men vi bara bestämde oss att nu åker blöjan av och kalsonger på och efter mycket tjat och mycket olyckor så tycker han det är kul och nu har vi lagt pottan åt sidan och han går nu med ring på stora toaletten gör båda sakerna.
    Vi bara bestämde oss en dag och nu så det gick och med att ge honom massa beröm och vissa mutor så säger han till jättebra.
    Men vill man inte torka kiss och bajs så funkar kanske inte vårt sätt ;)

• lillgarden

Sonen fyllde precis tre år och nu börjar pikarna hagla från omgivningen att det är dags att släppa blöjan! Så tar tacksamt emot alla era fina tips här och ska ta mig en funderare på hur vi ska göra.

En liten undran jag har bara är det här med att torka.
    Kissa är ju lätt. Han torkar snoppen och spolar och så men hur gör man med bajs?

Hur torkar ni där?
    Man vill ju liksom få bort allt nu när han springer naken, vill inte ha bajs i soffan ju...

ja dum fråga säkert men jag ställer den ändå

LYCKA TILL alla!

• Tanja f

Jag skulle nog vänta 1-2 mån tills det blir varmare och under tiden inte nämna potta/toa alls. Därefter skulle jag förbereda barnet och säga att nu har blöjorna blivit för små och att ni inte kommer att köpa fler blöjor. Ni kanske kan göra nedräkning och kryssa dagar i kalendern så att han kan förbereda sig psykiskt. Och köpa en present dagen D. Försök att ingjuta självförtroende att det kommer att gå bra och att han kan. Lycka till

• Tanja f

Inte för att skryta, men min 2-åring har i dagarna blivit blöjfri (ej olycksfri). Han hittade blöjor hemma och ville att jag skulle sätta på. Jag sa bara nej du har slutat med blöja och du kissar på pottan nu. Han blev lite ledsen, men sen var det inte mer med det.

• ramsylina

Hej ts.
    Vi är också i samma sits, äldsta fyllde tre för några månader sedan, lillebror är ett, och treåringen vägrar potta/toa. Vi fick honom för några månader sedan att sitta på toan flera gånger om dan men han lyckades aldrig göra nåt där och nu tokvägrar han igen. Jag har försökt allt känns det som, t.o.m. erbjudit honom en cykel som present och han blev jätteglad för det tills han insåg att han då måste sluta med blöja, då var cykeln inte så viktig längre.

Jag tror absolut inte på att tvinga fram nåt, vet många skräckhistorier om barn som får problem med toalettbesöken om man forcerar det hela. Just nu har vi ett uppehåll där vi inte försöker eller nämner toaletten alls och förhoppningsvis när vi tar upp det hela om ett par månader igen så kommer han vilja göra ett nytt försök. Förr eller senare är de redo och många jag vet som väntat ut sina barn lite har sedan haft blöjfria och olycksfria barn på en vecka, så jag hoppas att det kommer gå bra och att han snart kommer på det själv..

• ZuMa

Min yngsta son var precis som din son, han tvärvägrade potta/toa och skulle bara ha blöja på sig hela tiden när han var ganska precis 3 år. Då kändes det som att han aldrig skulle sluta med blöjan. Men när han hade varit hos dagmamman en vecka efter sommarledigheten så slutade han med blöjan. Jag vet inte hur tusan dagmamman bar sig åt, men där funkade det iaf. Skrattande Nu är han 3½ år och helt torr dagtid. Ibland kan det funka bättre om någon annan "pottränar" helt enkelt, för jag tror att barnen kanske känner lite krav på sig från sin föräldrar. (Även om vi inte ställer kraven medvetet). Nu ville han ju förvisso inte sitta på pottan på dagis heller, men det kanske är lättare för de att "lirka" med honom?

• min väg
    Girlinthecity skrev 2012-01-08 11:59:07 följande:
    2 Eller, Köp inte hem fler blöjor. Visa att så här många är det kvar, sen är dom slut, efter det får du använda de här snygga kalsongerna istället (som han kanske an vara med och välja ut själv?)     

ett jätte stort tack till girlinthecity tack vara ditt tips nummer 2 så är vi inne på dag 5 utan blöja.(har kvar "sovblöjan" på vilostunden och natten)
     ja visst händer det lite olyckor och tvättmaskinen får jobba. men våran 3,5åriga dotter är äntligen på väg till ett blöjfritt liv.
    måste erkänna att jag trodde nog aldrig att det kunde vara så här lätt som det är när man bara har bestämmt sig att NU får det räcka.
    även dottern är stolt som en tupp som får använda sina trosor.

Svar på tråden Tips på potträning för 3-åring