Tips på potträning för 3-åring
Jag har en son som har fyllt 3 år precis. Han vägrar allt som potta och toalett (med eller utan extraring) heter. Han satt en del på pottan för ca ett år sedan men samtidigt som han fyllde två år fick han ett litet syskon som nu alltså är ett år gammalt. Under det senaste året har han totalt vägrat potta/toalett. Vi har försökt att köpa potty training pants, vi har lagt en tygbit i blöjan så att han ska känna att det är blött men han reagerar inte. Kalsonger vägrar han helt och hållet och vi har försökt med klistermärken och uppmuntran men han vägrar att ens sitta på pottan/toaletten.
Har någon något bra tips i min situation eller ska vi bara vänta ut honom? Vi har aldrig blivit arga eller "hotat" honom utan försöker ha positivt attityd till pottan. Lillasyskonet har börjat sitta på pottan som träning men sonen är inte alls intresserad. Några förslag? I sommar ska vi förstås försöka ha honom naken utomhus men i somras vägrade han det. Även nu blir han rosenrasande om han inte får en ny blöja direkt när det gamla är borttagen. Jag får en känsla av att han är rädd för att kissa ner sig och "misslyckas" fast vi verkligen har försökt att inte få honom att känna så. Han vägrar att sitta på pottan på dagis också trots att nästan alla på hans avdelning är blöjfria.
Alla tips mottages tacksamt!