Inlägg från: speranza |Visa alla inlägg
  • speranza

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Jag har en etta nu och är 1-7 lärare. Jag vill bara påpeka att den främsta anledningen till försämrade resultat i matematiken har enligt forskning berott just på att många lärare lät elever arbeta mycket fritt i helt olika böcker i matematik och därmed tappade nästan alla genomgångar. Jag har också prövat den varianten och det är i min mening praktiskt omöjligt. Mina elever har samma bok och får inte jobba förbi innan genomgång. Starka elever har extra böcker samt extra uppgifter som är på deras nivå inom det område vi arbetar med i första hand och därefter ex multiplikation till dem som är mogna att starta tidigare. Det är väldigt lätt att tro att barn kan ett visst matamatiskt moment då det ofta är en viss struktur i matematikböckerna som barnen snabbt kodar av. Därför är det super viktigt att ta in mycket olika moment i matematiken och viktigast av allt i min mening att prata matematik och arbeta laborativt. Men detta är min åsikt.

  • speranza

    Nej, man får inte arbeta då det är genomgång på mina lektioner. Jag håller inte med om att duktiga elever blir uttråkade för en genomgång går inte ut på att jag presenterar "sanningar" utan att eleverna delger varandra hur de tänker när de löser en uppgift m.m Det ingår i skolundervisningen att delta och i min klass är de starka eleverna stolta över att kunna berätta om hur de löser ett tal inför klassen och även de lär av andra. Jag förstår ts frustration och brukar själv uppmuntra föräldrar att vara med i skolan. Vad gäller att dela in klasser efter kunskap istället för ålder som någon nämnde så skulle det i min mening inte fungera. Barn behöver jämnåriga kamrater och även i de fall då elever hoppat över en klass så känner sig ofta de yngre eleverna utanför i ex pubertetstider, moppe, bioåldersgränswr osv. Det är också ovanligt att barn som är mycket långt framme i skolämnen är lika välutvecklade socialt. det finns inte heller något som säger att en elev som är super stark i matematik är lika stark när det blir svårare. Jag anser att detta är särskilt svårt att avgöra i de tidigare åren då vissa elever kan läsa redan som 5 åringar och andra knäcker koden år senare. Det säger dock väldigt lite om deras begåvning och hur de kan vidareutvecklas. En elev som knäcker koden 2 år senare kan komma ikapp på nolltid ibland eftersom det handlar om så mkt mer än bara läsning och skrivning. Någon skrev att alla "lågstadielärare" har läst matematik, det är fel. Lärarutbildningen har varit under omorganisation under otaliga år och det beror därför helt på när läraren studerade. Däremot IOM lärarlegetimationen kommer i framtiden ingen lärare att få undervisa i ett ämne de ej är behörig i oavsett när de läste och hur mycket de har undervisat tidigare. Har man inga studier i ex matematik så är det bara till att läsa till!

Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?