Inlägg från: vattumannen81 |Visa alla inlägg
  • vattumannen81

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Jag undervisar i matematik på gymnasiet och den största utmaningen som lärare är verkligen att kunna stimulera alla elever oavsett var de befinner sig kunskapsmässigt. På gymnasiet så låter jag de elever som vill och är duktiga i matte att läsa i snabbare takt, tex istället för att läsa a-kursen på två terminer så kan de läsa både a och b-kursen på samma tid. Dock så blir det lite svårare att göra så nu iom nya kurser (beroende på vilket program du går så läser man olika matematikkurser). Vi har också varje år haft elever som läser en del högskolekurser i matematik. Men som någon skrev i ett annat inlägg så blir det tyvärr så att de som läser i snabbare takt får sitta mycket själva. Är man ensam lärare med 32 elever där kunskapsnivån är allt ifrån Ig till MVG så är det svårt att hinna med att stimulera och ge de elever som läser i snabbare takt lärarledda genomgångar (för det behövs). Samtidigt har man press från skolledningen att så många som möjligt ska bli godkända. Att elever kan nå MVG istället för vg är inte lika viktigt... Jag har även ett flertal elever som varje år berättar om att de inte får läsa tex gymnasiekurser i matematik på högstadiet för att de inte har haft lärare som har klarat av att hjälpa dem med gymnasiematten, vilket i mina öron låter helt absurt. Jag tror att bland annat kombinationen av urusel arbetsmiljö för lärare samt att det tyvärr finns en del lärare som inte behärskar sitt yrke bidragit till att svenska elever har blivit sämre på matematik.

  • vattumannen81

    Jag har lite halvdålig koll när det gäller utbildningen för lågstadielärare. Läser man två ämnen som gymnasielärare eller läser man flera? Om man tex har läst sv och/eller so-ämnen undervisar man ändå i tex även matte om man är lågstadielärare? En kollega menade nämligen att ett stort problem i de yngre stadierna är att man inte undervisar i bara det man är behörig i utan måste även tex undervisa i matte även om man då inte är behörig i det. Är det så så är det ju inte konstigt att eleverna inte får den stimulans de behöver.

Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?