• Rockan

skaffa stol till en kille på 4,5 mån!

Britax Hi-Way tycker jag är en toppenstol. Den är godkänd från 0-25 kilo bakåtvänd och smidig att montera. Det går även att få lite extra lutning på den med hjälp av en kil, vilket är bra för mindre barn. Min äldsta är tre år, lång för sin ålder och ska snart få byta till en bakåtvänd Britax TwoWay så lillebror kan få Hi-Way, men hon får fortfarande plats bra i Hi-Way, så det är en funktionell stol!

• Rockan
    Ultima skrev 2012-01-07 10:28:00 följande:
    Tycker ni skall ta med lillkillen och prova lite olika stolar i affärerna. Då ser ni bäst hur han sitter i dem.

Annars  skall ju inte babyskyddet vara för litet egentligen.  Han kanske bara inte gillar att vara fastspänd, och då är det ju egentligen bara att försöka göra det så okej som möjligt för honom, avleda uppmärksamhetet m.m - och försöka få honom att "gilla läget". För det finns ju liksom inget alternativ till att sitta fast om man skall åka bil.
    Sen kan det ju kanske vara lite värre så här års om man dessutom har stora overaller mm på... skall man åka en längre sträcka - prova att ta av den under bilfärden?
    Fast så fort barnet är ordentligt stadigt i nacken och ryggen (måste inte kunna sitta utan stöd) så är en stol säkrare än babyskydd. Trivs barnet dessutom bättre i stol så är det en bonus
  • Rockan
    Ultima skrev 2012-01-07 10:42:12 följande:
    Absolut! Men det låter inte som om killen är så stadig än då han inte sitter utan stöd mm. Han är ju inte så gammal...

Men, menar ju inte att man INTE skall kolla på stolar, men vidhåller att det är bra att kika och prova några olika och testa och känna på dem innan man slår till.   

Han kan ju sitta med lite stöd enligt TS, då är barnet absolut stadigt nog för stol

Det är absolut en bra idé att prova lite olika!
  • Rockan
    PatriciaS skrev 2012-01-07 11:45:26 följande:
    Har tittat på hiway och den lutar mer än vad vårat skydd gör när den är fastspänd.
    Så därför tror jag inte det skulle vara några större problem för honom.
    Jag är som sagt extremt nöjd med Hi-Way Det går att variera lutningen bra på den.
Svar på tråden skaffa stol till en kille på 4,5 mån!