• PatriciaS

skaffa stol till en kille på 4,5 mån!

Har en stor kille på 4,5 mån som vi vill byta ifrån babyskydd till en stol då han fullkomligt hatar sitt skydd!
    blir vansinnig varje gång man skall sätta honom i det.

han väger 7,5 kg och är 68cm lång så det är en lång men smal kille.

han är stadig i ryggen, bara balansen som inte riktigt 100 ännu men han kan sitta med lite stöd och han står stadigt utan problem så jag tror inte att det skall vara några större problem med en stol istället.

Men vilken stol skall vi ha?
    Den skall passa i Volvo V70 årsmodeller -97 och -99
    Den måste vara godkänd för 7.5 kg
    Gärna en som inte är för bred och rymlig då han är väldigt långsmal och inte så gammal ännu.
    Det är även ett stort plus om den går att ha fram

• Svar på tråden skaffa stol till en kille på 4,5 mån!
  • Rockan

Britax Hi-Way tycker jag är en toppenstol. Den är godkänd från 0-25 kilo bakåtvänd och smidig att montera. Det går även att få lite extra lutning på den med hjälp av en kil, vilket är bra för mindre barn. Min äldsta är tre år, lång för sin ålder och ska snart få byta till en bakåtvänd Britax TwoWay så lillebror kan få Hi-Way, men hon får fortfarande plats bra i Hi-Way, så det är en funktionell stol!

• Ultima

Tycker ni skall ta med lillkillen och prova lite olika stolar i affärerna. Då ser ni bäst hur han sitter i dem.

Annars  skall ju inte babyskyddet vara för litet egentligen.  Han kanske bara inte gillar att vara fastspänd, och då är det ju egentligen bara att försöka göra det så okej som möjligt för honom, avleda uppmärksamhetet m.m - och försöka få honom att "gilla läget". För det finns ju liksom inget alternativ till att sitta fast om man skall åka bil.
    Sen kan det ju kanske vara lite värre så här års om man dessutom har stora overaller mm på... skall man åka en längre sträcka - prova att ta av den under bilfärden?

• Rockan
    Ultima skrev 2012-01-07 10:28:00 följande:
    Tycker ni skall ta med lillkillen och prova lite olika stolar i affärerna. Då ser ni bäst hur han sitter i dem.

Annars  skall ju inte babyskyddet vara för litet egentligen.  Han kanske bara inte gillar att vara fastspänd, och då är det ju egentligen bara att försöka göra det så okej som möjligt för honom, avleda uppmärksamhetet m.m - och försöka få honom att "gilla läget". För det finns ju liksom inget alternativ till att sitta fast om man skall åka bil.
    Sen kan det ju kanske vara lite värre så här års om man dessutom har stora overaller mm på... skall man åka en längre sträcka - prova att ta av den under bilfärden?
    Fast så fort barnet är ordentligt stadigt i nacken och ryggen (måste inte kunna sitta utan stöd) så är en stol säkrare än babyskydd. Trivs barnet dessutom bättre i stol så är det en bonus
  • Toker
    Rockan skrev 2012-01-07 10:26:10 följande:
    Britax Hi-Way tycker jag är en toppenstol. Den är godkänd från 0-25 kilo bakåtvänd och smidig att montera. Det går även att få lite extra lutning på den med hjälp av en kil, vilket är bra för mindre barn. Min äldsta är tre år, lång för sin ålder och ska snart få byta till en bakåtvänd Britax TwoWay så lillebror kan få Hi-Way, men hon får fortfarande plats bra i Hi-Way, så det är en funktionell stol!

Tänkte svara samma som ovan Den hade båda barnen från fem-sex månader nånting, minns inte exakt. Och nu har lillasyster fått överta storasyrrans bakåtvända TwoWay

Har haft Hi-Way-en bakåtvänd i framsätet och nu Two-Way-en bakåtvänd i framsätet. Har varit nöjd med båda stolarna. Hoppas du hittar något som passar bra

• phillipha

Alltså jag är tveksam om det finns någon stol till så små barn.

Vi har en Besafe till vår son. Den är från 6 månader upp till ca 4 år(18kg). Vi bytte när sonen var 5 månader och 3 veckor pga av att vi skulle på semester.

Grejen är den att bebisen måste kunna hålla huvudet själv i bilstolarna eftersom de inte har lutningen som finns i babyskydden.

Såå mitt svar blir, stå ut 1,5 månad till och byt då till en stol som är från 6 månader för dom finns det ganska många av!

• Mysanochmimer
    phillipha skrev 2012-01-07 10:35:44 följande:
    Alltså jag är tveksam om det finns någon stol till så små barn.

Vi har en Besafe till vår son. Den är från 6 månader upp till ca 4 år(18kg). Vi bytte när sonen var 5 månader och 3 veckor pga av att vi skulle på semester.

Grejen är den att bebisen måste kunna hålla huvudet själv i bilstolarna eftersom de inte har lutningen som finns i babyskydden.

Såå mitt svar blir, stå ut 1,5 månad till och byt då till en stol som är från 6 månader för dom finns det ganska många av!

Som tidigare tipsat om så är t.ex hi-way godkänd från 0 kg så det är inga problem för ts att byta nu.
  • Ultima
    Rockan skrev 2012-01-07 10:32:16 följande:
    Fast så fort barnet är ordentligt stadigt i nacken och ryggen (måste inte kunna sitta utan stöd) så är en stol säkrare än babyskydd. Trivs barnet dessutom bättre i stol så är det en bonus

Absolut! Men det låter inte som om killen är så stadig än då han inte sitter utan stöd mm. Han är ju inte så gammal...

Men, menar ju inte att man INTE skall kolla på stolar, men vidhåller att det är bra att kika och prova några olika och testa och känna på dem innan man slår till.   

• Rockan
    Ultima skrev 2012-01-07 10:42:12 följande:
    Absolut! Men det låter inte som om killen är så stadig än då han inte sitter utan stöd mm. Han är ju inte så gammal...

Men, menar ju inte att man INTE skall kolla på stolar, men vidhåller att det är bra att kika och prova några olika och testa och känna på dem innan man slår till.   

Han kan ju sitta med lite stöd enligt TS, då är barnet absolut stadigt nog för stol

Det är absolut en bra idé att prova lite olika!
  • PatriciaS

Han Sitter i en besafe izi go nu.
    Och när den är fastspänd så sitter han helt upprätt i Volvon och när han sover ibland så "ramlar" huvudet ner/framåt.
    Vi hade innan en Saab 95 och i den satt skyddet som det gör när man ställer det på golvet. Och då ramlade huvudet aldrig ner.

Har tittat på hiway och den lutar mer än vad vårat skydd gör när den är fastspänd.
    Så därför tror jag inte det skulle vara några större problem för honom.

• Rockan
    PatriciaS skrev 2012-01-07 11:45:26 följande:
    Har tittat på hiway och den lutar mer än vad vårat skydd gör när den är fastspänd.
    Så därför tror jag inte det skulle vara några större problem för honom.
    Jag är som sagt extremt nöjd med Hi-Way Det går att variera lutningen bra på den.
  • t0va

Min son började protestera kring 4månader när han åkte i babyskyddet, innan gick det jättebra. Vi kollade runt på stolar och hittade hi-way men när vi provade i bilen så var stödbenet för kort, var den gamla modellen den nya har längre stödben. Så det blev en maxi-cosi mobi som efter lite leveranstid kom när han var kring 5.5månad. Så länge barnet sitter rätt i stolen dvs. selen kommer ut där den ska över axlarna men inte jättehögt över och stolen sitter bra i bilen så kan man byta.

Min kille kunde inte sitta utan stöd men i matstol så kunde han sitta och det gick bra i bilstolen, han slutade protestera och gnälla och gillade att åka bil efter att vi bytt. Vi hade kvar babyskyddet i fall han skulle bli trött i ryggen och inte orka åka men det var aldrig något sånt som hände. Om han inte orkar sitta upp så då är det ju bara att ta babyskyddet någon månad till så ni köper ju inte stor stol i onödan i så fall.

Vi sålde mobin nu för den satt dåligt i bilen, men hi-way är bra och eftersom det kommer en efterföljare till den nu om några veckor så är det kanonbra pris på hi-way.

• Krake
    Mysanochmimer skrev 2012-01-07 10:40:32 följande:
    Som tidigare tipsat om så är t.ex hi-way godkänd från 0 kg så det är inga problem för ts att byta nu.
    Från 0 kg? Finns det så små barn?
    Moster, inte monster.
  • 3 barns mor

åkt till en butik och prova i bilen. ska ni ha den fram så kan vissa stolar sitta så man ej ser sidospegeln.

men annars så är Britax Hi-Way en bra stol.  där kan man även köpa till ett extra huvudstöd

• t0va
    3 barns mor skrev 2012-01-07 13:14:24 följande:
    åkt till en butik och prova i bilen. ska ni ha den fram så kan vissa stolar sitta så man ej ser sidospegeln.

men annars så är Britax Hi-Way en bra stol.  där kan man även köpa till ett extra huvudstöd
    går att skaffa en extraspegel och sätta ovanför backspegeln så kan man se även om stolen skymmer den vanliga spegeln, funkar inte med alla stolar endel är så stora ändå. http://www.jula.se/blindspegel-619096
  • 3 barns mor
    t0va skrev 2012-01-07 14:34:46 följande:
    går att skaffa en extraspegel och sätta ovanför backspegeln så kan man se även om stolen skymmer den vanliga spegeln, funkar inte med alla stolar endel är så stora ändå. www.jula.se/blindspegel-619096
    det visst jag inte att det fanns är ändå ihop med en som håller på med bilar men det har han aldrig sagt,
  • t0va
    3 barns mor skrev 2012-01-07 15:18:04 följande:
    det visst jag inte att det fanns är ändå ihop med en som håller på med bilar men det har han aldrig sagt,
    jag fick tips om det i en annan tråd här, ville ha sonen fram men det gick itne för spegeln syntes inte. Visst är den inte lika stor som en vanlig men det funkar bra ändå, jag har inga problem med att backa nu när jag vant mig. Är bra nu när jag behöver ha sonen fram när vi åker på långresor själv, annars skulle jag få stanna var 5:e minut ;)
Svar på tråden skaffa stol till en kille på 4,5 mån!