Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

MintMint skrev 2012-01-07 01:04:47 följande:
    Fast nu har jag VALT att bli lärare, vilket då innebär en sammanhängande julledighet...så tyvärr avstår jag ifrån det förslaget.

Å andra sidan är ju sådant som kan ändras, villkor på jobbet ändras ju titt som tätt.
  • Anna Paulita
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 01:05:33 följande:

28-29 december? Underbart, bra, då lägger jag julafton till att planera dessa dagar! Skönt med inte alls helt bortslösade dagar, eleverna är ju så pigga och duktiga de sista dagarna före jullovet så mitt i jullovet är de säkert ännu piggare och fulla av energi och lust att lära!
    I onsdags och i torsdags var det inte 28-29 december i min kalender iallafall.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 01:14:48 följande:
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?

Hur vet du att jag inte gjorde det? Däremot hade jag verkligen behövt vara på jobbet måndag och tisdag då ungarna nu mer än någonsinn är beroende av vägledning. Den 15e kommer inloggningen för gymnasieantagningen.
  • Anna Paulita

MintMint skrev 2012-01-07 01:14:48 följande:
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?

I slutändan är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, så de kan, tyvärr (gäller samma för alla grupper) göra lite som de vill om de anser att det gynnar verksamheten på något sätt.

• Anna Paulita
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 01:24:22 följande:

Onsdag och torsdag förra veckan var 28-29 dec i min kalender iaf, men jag har ju haft så mycket ledighet att jag kanske håller på att bli helt snurrig?

Jag menar onsdagen och torsdagen som var här närmast.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 01:30:31 följande:
    Men den vägledningen borde du ju ha sett till att de fick innan jullovet i så fall.

Absolut, och det har jag men det finns alltid de som vill komma 2 eller 3 gånger samt att vissa har svårigheter att rent praktiskt söka, så det behöver få hjälp med hur man gör.
  • Anna Paulita
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-07 05:35:54 följande:
    Om TS inte visste det så arbetar en lärare exakt lika många timmar / år som alla andra och de har EXAKT LIKA MYCKET TID till att umgås med sina barn som du TS. De har under de veckor du arbetat 30 timmar arbetat 45 timmar och varje vecka fått 15 timmar mindre än du med sina barn så sluta babbla om att "de inte behöver vara lediga mellan 23/12 - 9/1 ..." ... En lärares arbetstider är INGENTING att vara avundsjuk på, men är det så att du hellre arbetar 45 timmar per vecka så går det säkert att ordna...

30 timmar? Vem som arbetar heltid arbetar 30 timmar?
  • Anna Paulita
    AW76 skrev 2012-01-07 10:15:16 följande:
    Och du tror inte att de planerar hemma? Herregud så snävt att bara se till de arbetsförlagda tiderna. Lärare tar med sitt jobb hem hela tiden, planerar, rättar prov m.m. Tycker nog de kan vara värda att få gå hem kl 15.30 efter en dag med en massa lektioner och ett konstant sorl som ekar i huvudet. 

Jag är lärare och är fullständigt slut efter sista lektionen kl 14. (jobbar i en 3:a). För det är så mycket runtomkring också. Konfliktlösning t.ex. Jag brukar ändå ofta stanna till 16. Men ibland drar jag kl 15.30 och planerar hemma istället. Vill gärna kunna göra det utan att ha misstroende föräldrar som tror att man har ett glassigt jobb. 

Med tanke på att min dotters lärare är 1-2 lärare misstänker jag att prov är icke förekommande. Och min dotters skoldag slutar 12.30 varje dag, mellan 13.00-16.00 trode rimligtvis gå till planering också.
  • Anna Paulita
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-07 16:14:29 följande:
    I mitt tycke handlar tråden om att TS anser att lärarna kan lägga sina planeringsdagar på sitt "jullov" (dvs sin INJOBBADE ledighet) därför att det stör henne att hennes barn får en dag extra ledigt i samband med terminsstart. TS blir störd i sin vardag då det tydligen (?) inte finns fritids i hennes kommun och nu skyller hon det på lärarnas ledighet.
    Nej, vi blir inte erbjudna fritids.

Jag skyller det inte på lärarnas ledighet, jag har bara svårt att se varför lärare måste vara lediga mellan den 23.12 och 9.1, av vilken orsak det än är. Facket, kommunen, rektor eller dem själva som bestämmer det. JAG tycker att det är kasst helt enkelt.  
  • Anna Paulita
    Emeli skrev 2012-01-07 18:13:12 följande:
    Eleverna som går i 9:an är ju lediga den 9:e och 10:e på grund av lärarnas planeringsdagar. Enstaka elever kanske skulle söka upp dig, men det kommer knappast att bli någon invasion.

Det kanske är så att du skulle behöva jobba med planering ett par dagar? Precis som lärarna! Varför kan inte du göra det på helgen lika gärna? Eller veckan innan trettonhelgen? Eller ville du möjligen vara ledig med familjen då? Precis som lärarna!
    Min skola börjar på måndag,

Jag jobbade mellan nyår och 13 helgen. Och planerade.  
  • Anna Paulita
    Sweet life skrev 2012-01-07 19:00:44 följande:
    Nej, men det finns väl läxor som ska rättas.....

De har läseläxa som förhörs på lektionstid och 2-4 sidor matte per vecka. Rimligtvis tar denna matte inte så lång tid att rätta.
  • Anna Paulita
    Sweet life skrev 2012-01-07 19:05:21 följande:
    Nej, i alla kommuner blir man inte ebrjudna. Man får själva tala om att man behöver det och då är kommunen enligt lag skyldig att erbjuda. Om du nu jobbar inom skola borde du ju veta detta...

Jag jobbar i en högstadieskola, vi har inget fritids och nej, jag kan inte hela skol och fritids lagen.
  • Anna Paulita
    AW76 skrev 2012-01-07 19:12:17 följande:
    Det är nog högst varierande. På vissa skolor så förekommer prov även i lågstadiet. Och om inte prov, så åtminstone läxor som ska rättas.

Vidare verkar ni glömma att vi även har arbetslagsmöten och personalmöten, då man är kvar till 16.30-17. Sen är det en väldig variation på vad man gör om lektionerna slutar kl 12.30. Jag har varit på en skola där man åt mellis kl 13 (lunch 10.30 för den som undrar..), och det var lärarens ansvar att följa med sin klass på det. Man är också ålagd att vara rastvakt minst 1-2 ggr i veckan om man är lågstadielärare. 

Ni ska sluta anta så himla mycket. Man är inte per automatik "ledig" bara för att barnets skoldag slutar kl 12.30. 

Nej, jag förutästter att läraren planerar mellan 12.30-16.00, eller iallafall mellan 13.00-16.00.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?