Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

jessin skrev 2012-01-06 23:41:35 följande:
    Som lärare är man inte ledig lika mycket som eleverna. Vi gör mycket annat som folk inte tror att lärare gör som t ex städar och ställer i ordning i klassrummen, byter gardiner, dokumenterar, går på fortbildning m.m.
    Folk tror att lärare har 9 veckors sommarlov. Jag kan meddela att jag endast har 7 samt inget höstlov. Att få vara ledig på på sommaren, julen m.m är fantastiskt men jag jobbar oftast mer än 45h/v så tiden är helt klart inarbetad. Skulle ibland önska att det fanns stämpelklocka på jobbet så att vi folk inser hur mycket lärare jobbar.

Jag har också problem med att förskolan har planeringsdagar samma dagar som jag har det med mitt jobb. Jag har inte möjlighet att ta ledigt dessa dagar. PLaneringsdagarna är oerhört viktiga. Det är endast dessa dagar som all personal kan vara med. Annan planeringstid så jobbar t ex förskollärarna och fritidspedagogerna på frirtids. För att verksamheten ska fungera bra så är det viktigt på en arbetsplats att alla kan få planera tillsammans några få tillfällen/år.

Jag vet allt det där, jag trodde förvisso ni hade 8 veckors sommarledigt men det var fel av mig. Det är inte planeringsdagarna i sig jag har ngt emot utan att de läggs precis när en ny termin sätter i gång.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-06 23:50:55 följande:
    Fast vårt jobb tar inte slut, när vi lämnar skolbyggnaden...

Hon jobbar alltdå 8-15.30 4 dagar i veckan och 8-14 1 dag i veckan, det ger 36 timmar, det ger henne 9,5 timmar ytterligare. Funderar verkligen på om hon lägger den tiden efter hon lämnar jobbet då hon är lärare i 1-2an. Med detta säger jag inte att hon är en dålig lärare, hon är jättebra.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-06 23:51:50 följande:

Ja de som arbetar inom skola, men de som arbetar inom förskola har inte mer ledigt än dig. Ska de också låta bli att vara lediga med sina barn? för föräldrar till förskolebarn måste väl också ta ledigt?

Jag diskuterade inte förskolan här utan skolan.
  • Anna Paulita
    ebbebulan skrev 2012-01-06 23:55:11 följande:
    Fast hur du än vrider o vänder på det så ska man som elev "bara" vara i skolan ett visst antal dagar/läsår. Är det bättre med lediga strödagar?

För mig personligen ställer det till det, som jag skrev är chansen större att vi (någon av oss) redan är hemma och lediga som i onsdags och i torsdags, där i ligger skillnaden.
  • Anna Paulita
    Johan75 skrev 2012-01-06 23:59:35 följande:
    Oavsett när dagarna läggs kommer du att behöva vara ledig med dina barn. Ligger de på en helg innebär det att terminen börjar senare eller slutar tidigare. 

Sen är det så med planering att det passar bra i början av någonting. I slutet eller mitten fyller det inte riktigt samma funktion.  

Mitt problem är som sagt inte att vara ledig, det är dock bökigt att vara det i anslutning till en ledighet, dels för att man redan har varit ledig ett tag och iallafall jag måste återgå till jobbet och som jag skrev innan att om planeringen skulle ha varit  veckan som var hade vi (iallafall i år) ändå varit lediga.
  • Anna Paulita
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 00:04:22 följande:
    Och att man måste planera för planeringsdagar, studiedagar, inskolningsdagar osv. när man tar ut FP är en verklighet för många föräldrar eftersom semestern inte räcker till. 

Det är lite för sent för det nu, jag ställe rmig tveksam till att alla gör det. När man har ett barn som är 1½ är knappast planeringsdagar i skolan knappast något jag iallafall funderade på.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 00:09:17 följande:
    Men vad är skillnaden för dig och för alla som jobbar som lärare? Vi är heller aldrig lediga, när barnen har studiedagar...

Fast jag valde inte heller att bli lärare. Om man är uska, tex, då jobbar man förmodligen ob arbetstider, är man sopgubbe luktar det illa på jobbet, är man lärare jobbar man när ens ungar har studiedagar (om de sammanfallar) och om man är ekonom kan man aldrig vara ledig vid ett årsbokslut. Saker man får räkna med när man utbildar sig och tar ett jobb.
  • Anna Paulita
    Jullesmamma skrev 2012-01-07 00:11:43 följande:

Fast då finns ju andra alternativ... 

Alla har inte ens möjlighet att ta ledigt hela jullovet! 

Vilka alternativ tänker du på?
  • Anna Paulita
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 00:14:20 följande:
    Men det finns gott om trådar här på FL där nyblivna föräldrar ställer just den frågan till föräldrar med skolbarn. Hur många dagar/år måste vi spara till de första skolåren?

Jag var inte aktiv på FL när min dotter var så liten och varför ens göra en grej av det nu när hon är 8 år och det är för sent. Vilket det ändå är vid den åldern.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?