Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
jessin skrev 2012-01-06 23:41:35 följande:
Som lärare är man inte ledig lika mycket som eleverna. Vi gör mycket annat som folk inte tror att lärare gör som t ex städar och ställer i ordning i klassrummen, byter gardiner, dokumenterar, går på fortbildning m.m.Folk tror att lärare har 9 veckors sommarlov. Jag kan meddela att jag endast har 7 samt inget höstlov. Att få vara ledig på på sommaren, julen m.m är fantastiskt men jag jobbar oftast mer än 45h/v så tiden är helt klart inarbetad. Skulle ibland önska att det fanns stämpelklocka på jobbet så att vi folk inser hur mycket lärare jobbar.
Jag har också problem med att förskolan har planeringsdagar samma dagar som jag har det med mitt jobb. Jag har inte möjlighet att ta ledigt dessa dagar. PLaneringsdagarna är oerhört viktiga. Det är endast dessa dagar som all personal kan vara med. Annan planeringstid så jobbar t ex förskollärarna och fritidspedagogerna på frirtids. För att verksamheten ska fungera bra så är det viktigt på en arbetsplats att alla kan få planera tillsammans några få tillfällen/år.
Jag vet allt det där, jag trodde förvisso ni hade 8 veckors sommarledigt men det var fel av mig. Det är inte planeringsdagarna i sig jag har ngt emot utan att de läggs precis när en ny termin sätter i gång.