emmita81 skrev 2012-03-10 09:55:22 följande:
Kramar till er Zcharlotte! Vilken enorm känslostorm det måste vara nu, med oro rädsla hopp och glädje om vartannat...jag som tyckte alla känslor var i uppror efter en helt vanlig födsel!
Hur går det för er andra? På vårt RUL upptäcktes att bebisen hade ont om fostervatten, det lät på BM som om bebisen mer eller mindre torrsimmade! Hon frågade mig flera gånger om jag inte läckt fostervatten. Hon fick inte heller skallmåtet att stämma med lårbenet eftersom bebisen hade ovalt huvud. Hon sa att läkare hade en formel så de kunde få en mer korrekt tidsuppfattning på ovalt huvud genom att mäta omkretsen istället för tvärsöver. Låter jättedumt att en BM inte skulle kunna mäta på det sättet!
Det var en onsdag och blev skickade till läkare för UL på måndagen. Vilken hemsk helg! Försökte läsa om det på internet men istortsett det ända jag hittade om förlite FV var att man kunde vara tvungen att sätta igång förlossningen tidigare, och det här var i v 20 så det är ju inget alternativ! Läkaren däremot lät inte alls orolig, hon konstaterade att det var "lite mindre FV än normalt, men ingen fara" så för säkerhetskull fick vi ett UL i v 24. Och när hon mätte huvudets omkrets diffade det bara på 1 dag mot lårbenet! Hon sa att dte var inget konstigt alls med huvudformen, alla ser vi olika ut!
Vilka helt olika bemötanden och prognoser vi fick, men nu känner jag mig ganska lugn iaf. Hoppas bara inte FV minskat till v 24. Någon som har några erfarenheter av detta?
Hej! Jag tror vi snackace om hydronefros och fvp tidigare! Våra bebisar hade typ samma problem. När upptäcktes att det var för lite fostervatten för dig? Berodde den minskade fostervattenmängden på hydronefrosen? Kände du av något? Typ att bebisens rörelsen minskade/ökade eller hade du mer "ihopsjunken" mage så att det syntes på utsidan? Jag går och oroar mig för att fostervattnet ska läcka eftersom det kommer stora, (ca 7 cm i diameter) fläckar i trosorna ibland. Är i vecka 26+0 nu och vi har extra UL om ca 5 veckor pga hydronefrosen. De vill inte ta in mig tidigare enbart för att "stilla min oro" utan jag måste vänta 5 veckor! Tänker att ett UL skulle hjälpa mig mycket - se så att fostervattenmängden är OK och att njurarna fortsätter åt det bättre hållet, men icket... Är det så bra att man går runt och oroar sig kan man fråga....:(