När UL inte är helt ok...
Hejsan!
Vet inte riktigt om jag platsar i denna tråden men jag gör ett försök ändå. Vi var på RUL i onsdags och jag var jättenervös eftersom jag inte känt några rörelser på ett tag. Men bebisen levde och hjärtat slog så fint. Dock hittade de en fläck på hjärnbalken och något på njurbäckenet som kunde tyda på en kromosomavvikelse. Blev såklart jätterädd, men skulle få en ny UL tid med en läkare. Hon som gjort RUL gick för att prata med läkaren och när hon kom tillbaka berättade hon att läkaren hade sagt att det inte behövdes eftersom vi hade gjort KUB och fått bra resultat. (jag berättade det så de såg det inte i journalen eller så)
Så vi åkte därfifrån, men nu efteråt känner man ju sig jätte-orolig att det skall vara något fel. Den avvikelse de pratade om var kromosom 18 och när vi tittade på KUB resultatet hade vi sannolikhet 1 på 120 000 så det är ju väldigt osannolikt att det skall vara nåt men man kan liksom inte släppa tanken.
Jag ringe och pratade med antanatalenheten på sjukhuset där vi gjorde RUL och de sa att om de fick en remiss av MVC så kunde vi få ett uppföljningsultraljud för att säkerställa att det inte var något.
Någon mer som har erfarenhet av liknande fläckar eller markörer vid RUL?