När UL inte är helt ok...
Hej!
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden utan bara skummat lite här och där. Vill börja med att beklaga bortgången av din lilla bebis, Insanejane. Då fruktansvärt!
Jag är gravid i v. 20+0 och var på RUL i förra veckan. Hon som gjort undersökningen avslutade med orden "allt ser bra ut men du har lite lite fostervatten". Fick strax därefter träffa en läkare som bekräftade mängden fostervatten. Hon mätte, och mätte, och mätte...och kom tillslut fram till att jag har "ovanligt lite fostervatten men inom normalkurvan". Hon kontrollerade att njurarna fanns på plats och såg att bebisens urinblåsa fylldes på under undersökningen, vilket var ett gott tecken. Hon upprepade gång på gång att vi låg innanför normalkurvan MEN ville samtidigt att vi skulle komma på återbesök 2 veckor senare "för att kontrollera att det inte blivit ännu mindre vatten".
Självklart kunde jag inte hålla mig från att läsa på när vi kom hem. Hade ingen aning om vad mängden fostervatten innebar. Blev alldeles chockad när jag googlade och började förstå vad Oligohydramnios innebär så här tidigt i graviditeten (innan bebisens lungor är utvecklade). Det är mer eller mindre oförenligt med liv
Nu sitter jag här och har ingen aning om vad jag ska/borde tycka, tänka eller känna. Utifrån läkarens ordval så verkar fostervattensmängden ligga på gränsen för vad som är normalt. Och om det inte funnits en risk för att det minskade ännu mer så skulle hon ju inte ha kallat oss till återbesök.... Och OM mängden skulle minska (Gud förbjude) så finns det alltså en risk att bebisen dör Det är ju alldeles omöjligt att inte vara orolig!
Uppföljningen är på tisdag.