Inlägg från: emmita81 |Visa alla inlägg
  • emmita81

När UL inte är helt ok...

Gör ett litet inlägg här. 22/2 är det dags för RUL och jag är så nervös. Inget tyder på att något skulle vara fel denhär gången, MKP var bra. Men jag har min förra graviditet i färskt minne. Gick till RULglad förväntansfull och lite nervös för om vi skulle få veta vilket kön eller ej, gick därifrån heltförstörd med diagnosen vidgat njurbäcken, vilket kunde innebära kromosomfel. För mig var det ingen tvekan om att vi skulle göra FVP, jag höll på att bli tokig av oro! Vilken hemsk väntan först på tid till provet sen på resultatet. Men provet var bra tack och lov. Oron var ju inte över ändå, fick gå på 2 ytterligare UL för att följ upp måttet på njurbäcken. Det pratades om antibiotika i förebyggande syfte i 1 års tid (!!!) efter födseln, om det inte försvann. Men på 3e UL var måttet ok och några månader senare fick vi en liten frisk flicka!

Jag kommer dock aldrig mer gå till RUL övertygad om att allt ska vara bra. Läkaren som gjorde FVP förra gången sa "detta är nackdelen med UL. Man oroar många i onödan".

• emmita81

Jag läste på massor om FVP och det finns flera källor som påstår att risken för missfall är kraftigt överdriven (den finns dock). Och vi var helt överens att avbryta om det var kromosomfel. Men dte som absolut avgjorde saken var just att jag kände att jag skulle inte stå ut med oron av att inte veta under resten av graviditeten. Vissa tycker ju inte man ska göra FVP om man kan tänka sig att behålla ett barn med ds, men jag håller inte med.  om jag skulle vilja behålla barnet ändå vill jag hellre veta vad som väntar och kunna förbereda mig och övriga familjen på vad som kan vänta... Men det är såklart en helt personlig åsikt och du måste känna efter själv. Men att gå och oroa sig i 5 månader är nog inte hälsosamt heller.

Men som sagt, läkaren som gjorde FVP på mig sa att om vidgat njurbäcken berodde på kromosomfel så såg man nästan alltid andra avvikelser på RUL också. Tex påpekade han att vår bebis hade ett helt normalt näsben, vilket tydligen inte är vanligt vid kromosomfel. Hoppas du kommer fram till hur ni ska göra!

• emmita81

SaJoH,vid vprt första FVP sa läkaren innom ett dygn, men andra gången sa de innom en vecka...så de verkar ju inte riktigt veta själv heller! Och nu sista gången s de att det nästan alltid beror på infektion och att mamman får feber... Så lite vanliga flytningar ska du nog inte behöva oroa dig över! Och vad skönt att provet var bra!

• emmita81

Kramar till er Zcharlotte! Vilken enorm känslostorm det måste vara nu, med oro rädsla hopp och glädje om vartannat...jag som tyckte alla känslor var i uppror efter en helt vanlig födsel!

Hur går det för er andra? På vårt RUL upptäcktes att bebisen hade ont om fostervatten, det lät på BM som om bebisen mer eller mindre torrsimmade! Hon frågade mig flera gånger om jag inte läckt fostervatten. Hon fick inte heller skallmåtet att stämma med lårbenet eftersom bebisen hade ovalt huvud. Hon sa att läkare hade en formel så de kunde få en mer korrekt tidsuppfattning på ovalt huvud genom att mäta omkretsen istället för tvärsöver. Låter jättedumt att en BM inte skulle kunna mäta på det sättet!

Det var en onsdag och blev skickade till läkare för UL på måndagen. Vilken hemsk helg! Försökte läsa om det på internet men istortsett det ända jag hittade om förlite FV var att man kunde vara tvungen att sätta igång förlossningen tidigare, och det här var i v 20 så det är ju inget alternativ! Läkaren däremot lät inte alls orolig, hon konstaterade att det var "lite mindre FV än normalt, men ingen fara" så för säkerhetskull fick vi ett UL i v 24. Och när hon mätte huvudets omkrets diffade det bara på 1 dag mot lårbenet! Hon sa att dte var inget konstigt alls med huvudformen, alla ser vi olika ut!

Vilka helt olika bemötanden och prognoser vi fick, men nu känner jag mig ganska lugn iaf. Hoppas bara inte FV minskat till v 24. Någon som har några erfarenheter av detta?

• emmita81

SaJoH: Den här gången var dte inget fel på njurarna (det var min förra graviditet) utan "bara" förlite FV. Men ena njuren var 4.7mm, gränsen är ju 5 mm så hade den varit 0.4mm större hade vi hamnat utanför gränsen igen. 0.4mm är ju ingenting, men ändå skiljer det tydligen mellan rätt och fel!

Det ända de sagt om orsaken är att kvinnor modell större (dit jag räknas) ofta har lite mindre FV. NU har vi fått tid för nästa UL, 26 mars. Känns som en evighet!

Och jag håller med de andra! Hoítta på något, att du inte känt rörelser eller kraftig smärta så du får komma in och kolla! Blir grymt irriterad på det ständiga svaret att avvakta...

Cast: Vi låg på 6-7mm på båda njurarna förra graviditeten, men när de äntligen mätte 4.8 då friskförklarades bebisen.

• emmita81

Allt såg bra ut på vårt TUL idag :D Bra tillväxt och helt normal mängd fostervatten. Jag fick även en förklaring på varför jag bara känner rörelser neråt, lillan ligger med huvud händer och fötter neråt och rumpan upp, som ett U alltrså. Känns superskönt!

Drömfen: Kom ihåg att 1:50 innebär ändå attdet är 50 gånger större risk att bebisen är frisk! De få jag läst om som haft DS har haft en rejält förstorad nackspalt, 4-6mm. Detta är dock inget jag vet, men kanske kan lugna lite. Vet tyvärr ingenting om förstorad njure...
    Lycka till alla!

• emmita81

Cast: Det måste vara något med graviditeten, jag är förvirrad som aldrig förr! ;)

Allt såg ju bra ut vid vårt senaste UL men oroar mig ändå eftersom bebisen är så lugn, sparkar mycket mindre än vår dotter gjorde..

Tycker också att endel personal innom vården är fruktansvärt klumpiga och skräms helt i onödan!

• emmita81

Jag måste säga att kub verkar leda till en massa oro i onödan! Allra oftast visar sig ju att fostret är friskt! Just för att undvika denna oro gjorde vi MKP direkt istället. Hörde på nyheterna för snart ett år sen (tror jag) att man hoppades kunna byta FVP och MKP mot att ta ett helt ofarligt blodprov på mamman. Tänk vad skönt det vore, vad mycket ångest man skulle bespara gravida! Men jag har inte hört något mer sen dess.

Svar på tråden När UL inte är helt ok...