Inlägg från: Omorfia |Visa alla inlägg
  • Omorfia

Sjuksköterska, foglossning, sjukskrivning?

En fråga till kollegor på sjukhus (även uskor), hur länge har ni pressat er med bäckensmärtor på jobbet? Jag vet inte om jag borde bita ihop eller försöka bli sjukskriven.

• Svar på tråden Sjuksköterska, foglossning, sjukskrivning?
  • Omorfia
    Jojjanna skrev 2012-01-05 01:48:47 följande:
    Jag jobbar på en avdelning för äldre multisjuka och stod ut med foglossningarna några veckor med hjälp av foglossningsbälte men sen var det en patient som gjorde en häftig rörelse och jag fick jätteont. Jag blev sjukskriven den 18 november och har bf den 4 mars. Det är ingen idé att slita för mycket på kroppen, den ska ju orka hela graviditeten ut så försök du bli sjukskriven! Jag går dessutom på sjukgymnastik för att stärka den övriga kroppen under tiden jag är sjukskriven...

Har du fått beviljad gravidpenning? Det hade jag fått beviljat innan och det gjorde att det blev enklare att bli sjukskriven... 
    Alla syrror på min avdelning (strokeenhet + allmänmedicin) får graviditetspenning beviljad. Jag har lämnat in ansökan men väntar mig inte svar än på några veckor. Jag är i v. 26 nu och har BF 16 april.

I kväll har jag sprungit med en patient (i säng) till IVA och på vägen tillbaka kånkandes på syrgastuben var det bara min enormt vältränade självbehärskning som hindrade mig från att störtgrina. Mina kollegor på natten är jättesnälla och låter mig slippa vändningarna och blöjbytena när det går, men det är så mycket annat än det som är tungt och när det verkligen är akut så funkar det inte att långsamt vagga dit man ska och tänka på sig själv. Det tog förut lång tid för mig att bli "slut i ryggen" när jag var på jobbet, men nu kommer det på en gång. Ryggslutet värker bara efter nån timme.

Jag försöker vara snäll mot mig själv när jag är hemma men trots kuddar i sängen, korta steg, kliva i och ur bilen som en gammal tant, inte plocka upp saker från golvet "i onödan" och liknande så värker det bara mer och mer. Jag har mest ont från fogen till vänster bak och när jag råkar felbelasta där så hugger det till och benet viker sig. Nu efter att jag har börjat sova uppallad på kuddar så värker det även i höfterna, men jag snarkar iaf mindre och får mer syre för jag har varit lite piggare på sistone.

I början (bäckensmärtorna började i v. 8 den här graviditeten), kanske fram till v. 18 eller så, så gjorde det mest ont på kvällarna, men sen dess så värker det konstant och det bara blir värre. Men jag kan ju fortfarande gå och springa funkade ju (inte så kul nu efteråt iofs) så det känns som att jag kanske borde kunna hålla ut ett tag till. Nu när jag skriver det så tycker jag att jag är fjantig, men det känns så konstigt att ringa VC i morgon och försöka bli sjukskriven. Har aldrig gjort det förut och jag är väl "rädd" att de ska tycka att jag är lat, eller nåt. Jag är så bra på att släta över och låta som att allt är bra. Suck.
  • Omorfia

Nu har jag iaf sagt till på jobbet att jag inte kommer mer den här veckan och nästa och fixat en läkartid på tisdag och sjukgymnasten ska ringa mig på måndag.

Nu ska jag lägga mig och försöka slappna av! Natti natti.

• Omorfia
    Navi skrev 2012-01-05 09:04:58 följande:
    varför söker du inte havandeskapspenning?
    Det går inte att få graviditetspenning så här tidigt. För mig är 16 februari första dagen. Ansökan är ju såklart redan inlämnad.
  • Omorfia

Som jag förstått det är så det läkare på vårdcentralen som sjukskriver i vanliga fall. MVC måste ju iaf kunna hänvisa dig rätt även om de inte har tid att träffa dig?

• Omorfia
    Tifan skrev 2012-01-06 11:40:10 följande:
    Jag jobbade på en ortopedisk akut avdelning när jag jag väntade min son. Jag blev sjukskriven i vecka 20 då jag längre inte kunde utföra mitt jobb till 100% o garantera mina patienter den vården de ska få! Dessutom så fick jag börja med kryckor i samma veva... Mina läkare har varit helt underbara o jag har aldrig haft några problem med att bli sjukskriven eller fått den hjälpen jag behöver :)
    Det är ju också en grej som gör att jag känt mig osäker. Måste man gå på kryckor så är det väl självklart att man inte kan ta hand om patienter på en vårdavdelning samtidigt? Jag har ju hela tiden tänkt att "ja, men jag kan ju gå" och "jag behöver ju inte kryckor iaf" som en anledning till att jag borde klara det längre.

Hade akutgrejen inte hänt förra natten så hade jag säkert fortsatt jobba (långsamt) ett tag till, men nu känner jag att det inte är säkert för mig själv längre. Jag visade ju att jag kunde springa för patientens skull, men det kändes verkligen som att göra våld på mig själv och det tycker jag inte ska vara ok.

Jag ser inte riktigt fram emot att träffa läkaren på VC nästa vecka. Tänk om det är en surgubbe/-gumma som tycker att jag borde bita ihop och sluta larva mig, eller skriver ett dåligt intyg så att försäkringskassan ändå inte betalar ut någon ersättning? Jag är inte gnällig av mig och van att bita ihop och köra, och jag underdriver alltid när folk undrar hur det är och hur det går..
  • Omorfia
    Tifan skrev 2012-01-06 12:27:17 följande:
    Omrofia: måste fråga varför du vände dej till vc o inte läkarna på MVC som jobbar med det dagligen.. Bara en fundering. Jag kände som dej innan att det gick bra att jobba långsamt fram till det att vi hade ett hjärtstopp... Jag kunde knapp röra på mig efter den händelsen. Det ända tipset jag kan ge är att var självisk o tänk på dig själv!! Du ska orka resten av graviditeten o sedan ska du orka med din bebis oxå :)
    Det vet jag inte Jag fick den uppfattningen eftersom jag skulle kontakta sjukgymnasten på VC (VC och MVC tillhör samma företag/organisation) när smärtorna blev för jobbiga. Ringer MVC iaf på måndag och hör vad de säger. De har ju inga läkare som jobbar där, utan de kommer in på bestämda dagar. På VC kan man ju få träffa en läkare relativt snabbt också.

Hur har det funkat för er andra?
  • Omorfia

Ringde till MVC i morse och de hade en läkartid kvar idag, så nu har jag varit där och blivit sjukskriven. Nu behöver jag iaf inte gå tillbaka till jobbet, men om det blir någon ersättning från försäkringskassan återstår att se.

Hildur77 skrev 2012-01-08 13:54:12 följande:
    Jag har haft besvär sedan v 20.Har varit i kontakt med både sjukgymnast och läkare. Jag blir dock INTE sjukskriven så länge jag kan gå utan kryckor. Enligt min läkare godkänner försäkringskassan nästan aldrig sjukskrivningar pga bäckenbesvär under graviditet. Att jag inte kan sköta mina arbetsuppgifter som SSK och att jag har så ont efter ett arbetspass att jag blir sängliggande har ingen betydelse enligt min läkare. Jag var välkommen tillbaka när jag inte längre kan gå för egen maskin.
    Jag har 6 veckor kvar innan jag kan få graviditetspenning så jag får försöka härda ut genom att ta semesterdagar och komp-timmar för att korta ned arbetsdagarna. Har mycket förstående arbetskamrater men det är inte roligt att de ska belastas för att jag inte längre kan göra det jag ska.
    Konstigt att graviditetspenningen godkänns då. Jag tycker nog att du ska gå till en annan läkare. Det är försäkringskassan som ska ta ställning till om du ska få ersättning eller inte, inte din läkare. Din läkare ska sjukskriva om du har nedsatt arbetsförmåga och beskriva hur den är nedsatt. FK avgör om de tycker att det är rimligt eller ej (tyvärr varierar det över landet). Det kanske är din läkare som är dålig på att skriva sjukintyg så att hans/hennes patienter aldrig får igenom sjukskrivningarna?
Svar på tråden Sjuksköterska, foglossning, sjukskrivning?