Inlägg från: Anna86 |Visa alla inlägg
  • Anna86

Vad bör jag tänka på vid inköp av kaninunge?

En kanin som bor ute behöver inte ha en isolerad bodel/bur! Kaniner släpper ut så lite värme att den inte kan värma upp en bodel, den förlitar sig på sin päls och klarar utan problem -30 så länge den har hö att äta, vatten att dricka och en dragfri och torr bur. En isolerad bur stänger bara in värmen på sommaren och kylan på vintern.

Ännu en sak som många tror, att kaniner är flockdjur, vilket dom inte är. Dom är kolonidjur, vilket innebär att dom "umgås" tillsammans men har varsin bohåla/bur att gå till när dom tröttnat/vill vara ifred.

Jag kan nog tycka att man inte ska stirra sig blind på åldern på en kanin, i många fall kan det vara bättre att köpa en vuxen kanin som man vet vilket temperament den har än att köpa en unge som sedan blir könsmogen och då kan ändra sin personlighet totalt (tänk tonåring). Men som så många andra säger, oavsett om du ska köpa en vuxen eller unge så köp från en duktig uppfödare som vet vad den sysslar med När ni som barnfamilj ska ha en kanin ska ni försöka hitta en uppfödare som koncentrerar sig på djurens temperament och inte bara roliga färger/former(exvis).

En kanin kan säkert klara en helg själv men kan tänka mig att enligt djurskyddslagen så ska den ha tillsyn minst 1ggn/dygn.
    Hö är bäst att ha i en höhäck och bara fylla på när det tar slut.
    Man kan ta in en utekanin kortare stunder, men märker man att den blir varm(känn på öronen) och lägger sig ner så är det dags att gå ut igen. En kanin klarar kyla mycket bättre än värme!

Angående hona/hane. Det är så olika! Tänk inte så mycket på könet utan försök istället hitta en kanin som du/ni fastnar för. Med rätt avel får man trevliga och snälla kaniner av båda könen. Tänker man inte till riktigt i sin avel eller fokuserar för mycket på all utom temperament så blir det oftare tjuriga/brunstiga honor och skvättiga/arga hanar.

Något mer att tänka på när det gäller buren är att den måste vara minst 100*50*50cm (längd*bredd*höjd) för att vara godkänd för en kanin under 3kg. Själv har jag burar som är 180*60*55 och tycker att dom är i minsta laget Oskyldig Buren ska dessutom ha en hylla/bolåda som kaninen kan sitta under och ovanpå. Ska ni ha kaninen ute så använd inte sk "Hönsnät" (sexkantigt) för det nätet kan t.o.m kaninerna bita sig igenom så tänk vad rovdjuren klarar av... köp istället svetsat fyrkantsnät på exvis ÖoB.

En riktigt bra kaninsida där alla kaninfantaster samlas: kanin-net.nu 
    Om man vill ha extra roligt med sin kanin kan jag rekommendera: skhrf.com
    Är man mer intresserad av att ställa ut sin kanin och köpa renrasigt: skaf.info
    Vill man veta mer om kaninfärger och hur det funkar kan man kolla in: kaninfarg.se 

Jag har fött upp kaniner sedan 2001, så fråga på så ska jag försöka svara Cool 

Svar på tråden Vad bör jag tänka på vid inköp av kaninunge?