Hej TS,
det är kanon att ha kanin!
Är du säker på att du skall ha en liten kanin? Jag har haft stora kaniner, det är mer att krama och de är ofta jämnare och lugnare i temperamentet än de små som kan tendera att vara lite "darrigare", räddare och kunna vara lite tokiga i att gräva. Små kaniner blir också ofta äldre än stora, upp till 15 år. Ibland vill man ju inte ha ett husdjur som blir kvar när barnen redan gift sig och flyttat...Men variationen mellan individer är stor! Så könet: Hanens fördel är att han ofta blir sällskapligare än en hona men när han är i brunst gnuggar han sig mot fötter och skvätter kiss som luktar skumt kring sig, liksom sprayar på folk och föremål. Av honor blir det ju ungar om man vill och min gulligaste kanin någonsin var en hona, hon sov i sängen, låg på rygg och ville bli mag-gosad som en katt, satt i knät och åt från min tallrik, kom när jag ropade osv. Men honor kan tendera att freda sitt revir (=buren) lite hårdare och vara lite på egen kant.
Kaniner är renliga och har inga svårigheter att lära sig gå på låda som en katt. De vill inte kissa där de skall sova. (Och vem gillar det?Inte jag! ) Men de vill inte heller göra ifrån sig i en smutsig toaletthörna, så många kaniner som inte får sin toa rengjord ofta kissar och bajsar lite vid sidan och tvingas till slut ligga i smuts. När kaninen flyttar in skall ni kolla var den placerar toahörnet. Testa att sätta dit en låda typ kattlåda med strömaterial i. Om den då accepterar lådan och gör både ett och två i den är det bra, då tar ni bara ut lådan och rengör varje dag som med en kattlåda. Då kan ni städa resten av kaninhuset vid behov. Vill den inte acceptera låda (en del kaniner gillar inte kanten) testa med en bricka och så strömaterial på det.
Kaninen älskar sällskap eftersom den i naturen är ett flockdjur. Bäst är det om den hanteras mycket och får vara med mycket, då blir den som en hund eller katt. Är ni en hel familj är det ju då bättre om den får vara fritt inne och ha en bädd och en toalåda i ett rum där ni ofta är. (men: de gnager på elledningar mm så man får tänka sig för var man placerar den) Risken med utekanin är att den blir väldigt ensam när det inte är varmt ute längre. Dvs större delen av året! Om den är lådtränad är det inga problem att ha den inne och tex i soffan.
Och så själva inköpet: Köp ALLTID av en seriös uppfödare! Då kan man ringa och få råd och vet att kaninen är frisk när man får den. Och ta ALLTID försäkring, för veterinär är svindyrt och det finns inget kostnadstak. Min favoritras är fransk vädur. Den blir stor och gosig i proportion till storleken. Men det finns halvstora vädurar också, vädurar har bra temperament, bättre än uppåtöronkaniner. (vädur=öronen hänger) Tänk på att om ett barn tappar en liten kanin kan den bryta benet och då måste den nästan alltid avlivas. En större kanin tar fallet bättre.
PS Skall du köpa den till dig själv eller till barnen? Du vet väl att om man köper en kanin till sina barn, då får man två vuxenpoäng. Köper man till sig själv får man två vuxenpoängs avdrag? (Jag fick avdrag... två gånger)