Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

Kan man ta ut lägstanivå dagar om barnet är sjukt..eller måste man alltid ta ut tillfällig föräldrapenning?

Du kan ju ta sportlov, påsklov, borde bli ca 20 dagar kanske? Lägstanivådagarna kan du ta under helgen, även om du jobbar heltid må-fre, så de är ju lätta att göra av med. Du kan även ta fp de dagar du hälsar på i skolan, så passa på att göra det under våren.

• pigglet
    mamma t 2 skrev 2012-01-03 20:41:03 följande:
    En annan fråga;--vad händer om man anmäler till sin arbetsgivare att man vill ta ut förldradagar tex 1 vecka och inte gör det sen.?.alltså begär föräldrapenning hos FK..(visst man blir ju utan pengar och dom drar minus..men har man rätt att vara ledig från jobbet utan att ta ut semester?..) Nu blev det en annan aspekt och ni får ursäkta mina knasiga frågor..
    Skrattande
    Arbetsgivaren har bara skyldighet att bevilja 3 perioder/år. Om de vill så KAN de bevilja fler, men de måste inte.

På samma sätt har de rätt att kräva att du tar ut fp för lika många dagar som du är föräldraledig, om barnet är över 18 månader. Men de KAN gå med på att du är föräldraledig utan att du tar ut någon fp. 
  • pigglet
    mamma t 2 skrev 2012-01-03 20:17:00 följande:
    en annan fråga som dyker upp i min skalle nu; Kan ena föräldern ta ut Sgi dagar för 1:a sonen och om barn nr blir sjukt ..kan jag vabba samtidigt som min man tar ut färäldrapenning?..
    Som sagt -nej, den som är föräldraledig förväntas kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka. Finns undantag, som inläggning på sjukhus eller läkarbesök, eller "allvarligare" sjukdomar som tex svår amgsjuka samtidigt som man har en nyföding hemma.
Svar på tråden Kan man ta ut lägstanivå dagar om barnet är sjukt..eller måste man alltid ta ut tillfällig föräldrapenning?