• mamma t 2

Kan man ta ut lägstanivå dagar om barnet är sjukt..eller måste man alltid ta ut tillfällig föräldrapenning?

Hej!
    En kanske lite konstig fråga..men så här är det..Vårt 1:a barn fyller 8 år väldigt snart. och både jag o min man har dels SGI dagar och lägstanivå dagara att ta ut innan han slutar klass 1...annars "brinner" dom dagarna inne och det är ju lite surt..Undrar då om man kan tex ta ut SGI eller lägstanivådagar OM barnet blir sjukt..istället för att anmäla tillfällig föräldrapenning pga sjukdom..? Någon som vet?..Gör man nåt fel om man går tillväga på detta sätt..? 

• Svar på tråden Kan man ta ut lägstanivå dagar om barnet är sjukt..eller måste man alltid ta ut tillfällig föräldrapenning?
  • tackförfisken

Klart du kan, men du förlorar ju pengar om du tar lägstadagar?

• Selfish Geene

Jag antar att du kan, men varför??

Du kan ju inte spara den tillfälliga föräldrapenningen heller! 

• mamma t 2

Ja, jo det kanske är sant..vet inte om jag går så mycket miste..jobbar idag endast 60 %..men jag kanske går miste om lite pengar om jag tar ut mina lägstanivå dagar..Men de kommer brinna inne..jag kan ju inte ta ut extra ledigt från skolan..Barnen har ju skolplikt och man kan väl bara ta ut 10 dagar per termin eller per läsår..eller?

• Selfish Geene
    mamma t 2 skrev 2012-01-03 19:55:55 följande:
    Ja, jo det kanske är sant..vet inte om jag går så mycket miste..jobbar idag endast 60 %..men jag kanske går miste om lite pengar om jag tar ut mina lägstanivå dagar..Men de kommer brinna inne..jag kan ju inte ta ut extra ledigt från skolan..Barnen har ju skolplikt och man kan väl bara ta ut 10 dagar per termin eller per läsår..eller?
    ta ut dom på helgerna?
  • tessan27

Men om du tar ut lägsta dagar får du väl typ 60 kr/dag... du får ju betydligt mer om du VABBAR även om du jobbar 60 %. Sen säger jag som dem ovan att tillfällig FP är väl bättre, den sparar man ju inte och dem där 60 krs dagarna kan man väl missa... eller ta ut dem på loven istället.

• pigglet

Du kan ju ta sportlov, påsklov, borde bli ca 20 dagar kanske? Lägstanivådagarna kan du ta under helgen, även om du jobbar heltid må-fre, så de är ju lätta att göra av med. Du kan även ta fp de dagar du hälsar på i skolan, så passa på att göra det under våren.

• mamma t 2

en annan fråga som dyker upp i min skalle nu; Kan ena föräldern ta ut Sgi dagar för 1:a sonen och om barn nr blir sjukt ..kan jag vabba samtidigt som min man tar ut färäldrapenning?..

• mamma t 2
    tessan27 skrev 2012-01-03 19:59:25 följande:
    Men om du tar ut lägsta dagar får du väl typ 60 kr/dag... du får ju betydligt mer om du VABBAR även om du jobbar 60 %. Sen säger jag som dem ovan att tillfällig FP är väl bättre, den sparar man ju inte och dem där 60 krs dagarna kan man väl missa... eller ta ut dem på loven istället.

Jo, det är sant..vi skall nog satsa på att min man tar ut SGI dagar illa kvickt här nu innan hans dagar brinner inne..Han har en del att ta ut för 1:a sonen..jag kan gott o väl strunta i mina lägstanåvå dagar..
  • mamma t 2

En annan fråga;--vad händer om man anmäler till sin arbetsgivare att man vill ta ut förldradagar tex 1 vecka och inte gör det sen.?.alltså begär föräldrapenning hos FK..(visst man blir ju utan pengar och dom drar minus..men har man rätt att vara ledig från jobbet utan att ta ut semester?..) Nu blev det en annan aspekt och ni får ursäkta mina knasiga frågor..
    Skrattande

• cosinus
    mamma t 2 skrev 2012-01-03 20:17:00 följande:
    en annan fråga som dyker upp i min skalle nu; Kan ena föräldern ta ut Sgi dagar för 1:a sonen och om barn nr blir sjukt ..kan jag vabba samtidigt som min man tar ut färäldrapenning?..
    Nej det går inte, då måste ni strunta i VAB och ta FP båda om ni vill vara hemma. Man kan aldrig vabba om någon annan är f-ledig samtidigt på något syskon (såvida inte det är läkarbesök eller sånt inblandat men hemma går det inte)
  • pigglet
    mamma t 2 skrev 2012-01-03 20:41:03 följande:
    En annan fråga;--vad händer om man anmäler till sin arbetsgivare att man vill ta ut förldradagar tex 1 vecka och inte gör det sen.?.alltså begär föräldrapenning hos FK..(visst man blir ju utan pengar och dom drar minus..men har man rätt att vara ledig från jobbet utan att ta ut semester?..) Nu blev det en annan aspekt och ni får ursäkta mina knasiga frågor..
    Skrattande
    Arbetsgivaren har bara skyldighet att bevilja 3 perioder/år. Om de vill så KAN de bevilja fler, men de måste inte.

På samma sätt har de rätt att kräva att du tar ut fp för lika många dagar som du är föräldraledig, om barnet är över 18 månader. Men de KAN gå med på att du är föräldraledig utan att du tar ut någon fp. 
  • pigglet
    mamma t 2 skrev 2012-01-03 20:17:00 följande:
    Som sagt -nej, den som är föräldraledig förväntas kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka. Finns undantag, som inläggning på sjukhus eller läkarbesök, eller "allvarligare" sjukdomar som tex svår amgsjuka samtidigt som man har en nyföding hemma.
  • strojes

Lägstanivådagar kan man ta ut en full dag samtidigt som barnet har max 7 timmars barnomsorg. Så man kan alltså ta ut lägstanivådagar även om man jobbar några timmar den dagen!
    Det enda kravet på lägstanivådagarna är att man ska vårda barnet minst 1 timme för att få ta ut en hel dag.

Svar på tråden Kan man ta ut lägstanivå dagar om barnet är sjukt..eller måste man alltid ta ut tillfällig föräldrapenning?