Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Hypotyreos tråden!

Sen såg jag i den andra tråden att du fick tips om Liothyorin. Det är just det som är T3 som jag nämnde. MEN innan det sätts in så bör du ligga "bra" inom TSH och T4, MÅR du inte bra då är det läge att sätta in T3.

• Scream2
    Jisa skrev 2012-01-15 22:50:32 följande:
    Mitt hjärta slår hårt. När jag sitter eller står lutad mot något så upplever jag att jag gungar i takt med pulsen, Även när jag ligger ner kan jag ibland känna gungandet . Eller så gungar jag för att det är något annat vajsing, jag har själv gjort kopplingen att jag gungar pga hård puls.

Hjärtklappningen har jag i perioder. Det räcker med att jag ska blir lite stressad inför något så får jag hjärtklappning. När jag höjde Levaxinet fick jag väldigt mycket problem men hjärtklappning. Jag vaknade på nätterna av att jag var kokhet och hade skyhög puls. Men jag tänkte att det  berodde på att jag höjde för snabbt, inte att dosen i sig var för hög? Min läkare menade att det berodde på att jag fick förmycket levaxin och då sänkte hon 25mg. Jag var alltså uppe i 175mg en kort period.

Det var i samma veva med doshöjningen som jag fick trycket i huvudet som jag fortfarande besväras av. När jag ställer mig upp får jag enormt tryck i huvudet och lock för öronen. Då måste jag sätta mig på huk och svälja några ggr, efter ett tag försvinnet locket och trycket.
    Ett tag funderade jag på om jag inte fixar höga doser Levxin. Tycker att alla mina konstiga grejer har kommit när jag höjde min Levaxin från 100.

Jag förstår att jag kan uppfattas som hypokondrisk när jag har så många diffusa symptom. Tyvärr har  just detta gjort att jag drar mig för att gå till läkaren. Jag hatar att sitta där och känna hur läkaren suckar inombords och tänker " åhnej, ännu en inbillningssjuk". Det har tyvärr gjort att jag inte ens vågar berätta alla mina symptom. Skitdumt, jag vet.

Hårda hjärtslag är för mig hyposymtom. det brukar försvinna direkt när jag höjer dosen.
    Men jag har också läst att hjärtklappning kan vara symtom på hypo det med. Rörigt detta Kanske du ska höja långsammare? Ta 150 varannan dag och 175 varannan. Vad jag glömt att fråga är ju vad ditt T4 ligger på. Hur ser dina järn och B12 värden ut? Har din läkare kollat upp kortisolvärdena? Är inte så inatt i det med kortisol men har man trötta binjurar så är det svårt med levaxinet. Googla! 
  • Scream2
    Jisa skrev 2012-01-15 23:01:23 följande:
    Järn och B12 är finfint. Binjurarna kollade de upp när mitt TSH steg till rekordnivå efter förlossningen, inga fel på dem. T4 låg bra vet jag, kommer dock inte ihåg vad det låg på.

Jag ska ringa läkaren imorgon och be om en ny provtagning. Höja Levaxinet måste jag garanterat eftersom Tsh låg på 5 sist. Får höja som du skrev, varannan dag. Kanske fixar min kropp det bättre.

Kan mycket väl vara så att underfunktionen i kombination med extrem sömnbrist pga bebis som vägrat sova på nätterna har gjort mig såhär risig. Förut fick jag iaf sova på nätterna och då kanske kroppen klarade av underfunktionen bättre.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

Har du själv konstaterat att det ligger fintfint eller är det läkarens ord
  • Scream2
    Jisa skrev 2012-01-15 23:10:21 följande:
    Ah, du har rätt. Det var läkarens egna ord. :) Jag kanske ska begära ut mina provsvar igen. Jag gjorde det när TSH låg på 300 och min dåvarande läkare som var ett riktigt mähä bara ryckte på axlarna och sa sånt händer.

Shit, det är jobbigt att vara sjúk. Man måste vara både läkre och patient!

Ja, man måste ju det. Och dessutom är jag sjuksköterska till råga på allt
    Men det är bara att kämpa på och lära sig så mkt som möjligt själv! Och inte bara köpa det dom säger.
    Men det är tur såna här sidor finns så man kan lära sig av varandra och dela erfarenheter!  
  • Scream2
    Jisa skrev 2012-01-15 23:17:40 följande:
    Verkligen, toppen att såna här trådar finns. Jag har en känsla av att jag kommer återkomma flera gånger  och terra tråden med frågor :)

Du är så välkommen så!
  • Scream2

Hej, varit lite off då jag inte mår helt ok och dessutom jobbat mkt. 

Jag opererade ju mina händer, pga karpaltunnel. Mkt diffusa symtom, inte de vanliga domningarna utan mer att jag tappade kraften, kände mig inflammerad osv. Men vid op var det ju trots allt karpaltunneln och jag blev mkt mkt bättre. Nu tror jag dock jag åkt på samma skit i armbågarna. Pga myxödem....jag blir sååå tröööööt.   

• Scream2

Mandy1981, du får kämpa på. Skriv en egenremiss till endokrinologen. Eller sök upp någon privat läkare. Byt VC så du kommer med oskrivna kort, de har ingen gamal journal att läsa tex. Vart bor du?

Clara, svårt att svara på när man inte vet din bakgrund.  

• Scream2

Mitt T3 låg över referens när jag fick Lio. Sen har det sjunkit neråt.

• Scream2
    DarkLink skrev 2012-01-19 22:31:39 följande:
    Undrar hur de ska förklara det?
    Läkaren jag var hos sist tycker det var onödigt med Lio. MEN han lät mig höja med totalt 50 mcg för att mitt T4 låg så lågt. Nu har det ökat och jag mår bättre, tror tom jag kan öka mer...
  • Scream2
    Champis skrev 2012-01-21 09:08:26 följande:
    www.hypo2.info

Du som är sjuksköterska. Hur ställer du dig till informationen på denna sida. Förstår om du inte kan läsa allt. Verkar det vara korrekt information eller finns någon bättre sida. Helst på , helst på svenska, då jag är dålig på engelska sjukvårdstermer. 

Vet eg inte vad mitt yrke har med den här tråden att göra på det viset

Men jag tycker sidan är bra, då den även pratar om annat än hypo2. Finns bra info och länkar, vet inte nån som skulle vara enklare.  
Svar på tråden Hypotyreos tråden!