Jag kopierar in Mandys lista och ska beskriva mina symtom som de varit lite över tiden:
Fysiskt - Generellt Stor trötthet - jotack men efter LIO kände jag nog att det vända. Sen har jag ju ettj obb med mkt oregelbundna tider som ju inte gör det bättre. Men före Levaxin var det ju omöjligt.. Viktökning - ja det med, men nu går det neråt om jag verkligen anstränger mig, när jag "bantar" står jag still, när jag stenbantar går jag ner. Viktminskning
Fetma före jag fick diagnosen gick jag ner nästan 30 kg på ganska kor tid...mådde skitbra, SEN vände det, jag tror nåt hände då som utlöste hyon... Kalla händer och fötter Får ju alltid säga kalla händer varmt hjärta när mina patienter skriker när jag tar i dom, försöker komma ihåg att förvarna
Kallsvettning
Nattsvettning haft i perioder, när jag vaknat och varit sjöblöt!!! Jag och hela sängen, maken undrar om jag håller på att dö eller nåt... Långsamma rörelser
Långsamt tal mer att jag tappar ord, men är nog lite långsam också...svårt för mig att bedömma. Stickningar/domningar det domnar lätt i främst mina underarmar. Andfåddhet i perioder när jag tränar är det som det tar stopp i halsen, som att struman klämmer på nåt vis. Sen är det perioder när jag inte känner det. Komis frågad om jag fått astma. Svårighet att ta ett djupt andetag
Yrsel också ett symtom som kommer jag jag har dåligt med Levaxin. Jag blir jätteyr när jag reser mig för fort. Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/"hårda"/snabba) Typiskt hyposymtom för mig, på kvällen när jag sova, det dunkar så det känns som huvudet ska sprängas. Kändlighet för solljus Brist på koordination Darrande Sömnlöshet
Avsaknad av sexlust perioder Upprepade urinvägsinfektioner Infektioner i övre luftvägarna PID/Pelvic Inflammatory Disease Svarar dåligt på behandlingar
Candida (svampinfektioner) Har jag haft en del genom åren Tunga ögonlock Skovlig röst
Struma=(förstorad sköldkörtel) Jupps, tack och lov på ett vis iom "bra" provsvar! Muskelkramper
Ledstelhet Jag tar mig knappt upp från golvet. Just ledvärk och stelhet är typiskt för mig Förlorad uthållighet Ja/Nja... Värmekänslighet
Känslighet för kyla OM Låg kroppstemperatur på morgonen Intolerans mot fysisk aktivitet
Sug efter salt Sug efter söta saker Främst sött hypoglycemi=lågt blodsocker Svimningar Kraschar efter 15.00 på em
Rycker till ofta Kan bli sån, nu när jag läser att det är ett symtom, men inget som är nåt stort problem Sömn gör inte att man känner sig piggare Kunde sova hur mkt som helst förut. Astma Invärtes skakningar Lupus Reumatoid artrit Behandling med radioaktivt jod Operation av sköldkörteln
Svullnad Ögon Ansikte Händer Fötter
Fotleder Svullnad är väl det som varit mitt stora problem. I händerna har det ju lett till operation. Om jag undviker mjöl blir det bättre och ngt bättre efter Lio. Mun och hals Svårighet att svälja
Känsla av att ha en klump i halsen kommer och går Känsla av att ha tryck över halsen Brännande känsla i halsen Halsont
Svullen tunga Hade jag en priod, den såg superhemsk ut, röd och äcklig med belägning. Kvävningsanfall Torr mun
Dålig andedräkt Jotack, det känns som det ivarjefall. Hörselproblem Överlänslig hörsel Ljud i öronen(väsande, ringande) Dövhet
Hår Tappar kroppsbehåring Tappar hår på huvudet Sköra hårstrån Tappar ögonbryn(yttre tredjedelen) Tappar ögonfransar Torr hår
Hud Torr Flagnar Grova fläckar Glåmig hudfärg Blek hy Mörka ringar under ögonen Pigmentation i hudveck
Utslag: kliande, röd, svullen hy Kommer när det blir kallt. Annars har jag väldigt fet i botten, Avdomningar och pirrande Ben Fötter Armar Händer Rygg Ansikte
Smärta Migrän Tryckande huvudvärk
Rygg- och ländryggssmärta kan ju bero på annat också Handledssmärta Muskel- och ledsmärta Karpaltunnelsyndrom Operrad för detta Inflammerade/ömma senor
Hälsporre (plantar fasciitis) Hälsporren försvann när jag fick Lio Matsmältningsproblem Avsaknad av/minskad aptit Matallergier/Matintolerans Intolerans mot alkohol Förstoppning Hemorrojder
IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable Utspänd mage, gaser Blir mkt bättre utan mjöl eller mao när jag äter LCHF kost Högt kolestrol Diabetes
Blodtryck och puls Högt blodtryck
Lågt blodtryck Långsam/svag puls (under 60) Snabb puls (över 90)
Mensproblem Ingen mens Lätt mens Stor blodförlust vid mens Infertilitet
PMS Outhärdlig PMS i perioder. Försvann när jag fick Lio, kommer åter när jag blir hypo!!! Endometrieos
Problem med synen Svårt att fokusera Dubbelseende Torra ögon
"Grus" i ögonen Också hypo symtom för mig, nåt händer i ögonen... Suddig syn
Mentalt Panikattacker Minnsesförlust Förvirring
Mentalt slö Att vara i en bubbla...bubblan sprack när jag fick behandling!!! Dålig koncentration Ljud eller röster i huvudet Hallucinationer Fobier
Förlust av motivation Depression efter förlossning Mardrömmar
Emotionellt Lätt upprörd Vill vara ensam Humörsvängningar Jag kan vara en pain in the ass i min familj...men jag har inte blivit deppig.... Depression Nervositet/oro Personlighetsförändringar Känslor av bitterhet Tappar självförtroende
Miljön Exponerad för flourhaltigt vatten Exponerad för PCB Användning av produkter som innehåller flour (tandkräm osv) Hög konsumtion av sojaprodukter Hög konsumtion av broccoli, blomkål, brysselkål, kål
Medicinering Användning av mediciner som innehåller floursubstanser (Prozac=flouxetine) Vissa antidepressiva Litium=använt för att behandla psykiska sjukdomar Epilepsimediciner (fenytoin, carbamazepine) Amidarone - använt för att behandla onormal hjärtrytm Läkemedel som används vid cellgiftsbehandling eller för att bekämpa infektioner (interleukiner, sulfamethoxazole och andra sulfamediciner, interferon alpha och ribavirin)
Övriga tecken på hypotyreos Vätskeansamling i magen (askites) Utstående ögon (ett eller båda - exophthalmos) Långsamma reflexer i knä- eller fotled Snabb hjärtrytm med svaga sammandragningar Långsam hjärtrytm utan att vara vältränad Förstorat hjärta vid röntgen Otydliga, svaga hjärtljud Låg QRS amplitud på EKG Långa normala intervall på EKG Vätska runt hjärtat Förändringar i bakre delen av ögat (fundus oculi)
Mitt hjärta slår inte helt regelbundet, det går i sinus men ar en liten arytmi. Varför vet jag inte, men det kan vara helt normalt...eller inte
Har dessutom opererat bort mina halsmandlar och haft en nackskada efter att ha blivit påkörd bakifrån. Båda sakerna har jag läst kan utlösa hypotyreos. Och min kraftiga viktnedgång där...