Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Hypotyreos tråden!

Millazzon skrev 2012-01-10 11:33:22 följande:
    Jag kan inte förstå motviljan att behandla hypo, när man läser på nätet står det på vissa ställen att detta är en folksjukdom med många drabbade.
    Tragiskt att det ska vara så svårt att få hjälp.

Scream: vet du vilka biverkningar man får om man tar levaxin o att det sedan visar sig att det faktiskt inte är hypo man har?
    Är det skadligt för kroppen?
    Funderar eftetsom motviljan att skriva ut verkar vara så stor.

Det är ju ett hormon som redan finns i kroppen. Bara att man tar det i syntetiskt form. Sen ska det genomgå processer i kroppen så att det blir rätt...vilket inte heller funkar för alla. Det finns ju naturligt hormon att få på licens...men det är ju ännu mer nono...

Skulle du börja ta Levaxin i lägsta dosen så kommer du ju snart märka om du inte får effekt av det, alt får du HYPER symtom, som darrighet, hjärtklappning osv. Det är ju inte farligt, sen ska man ju inte gå med det nån längre tid, men uppkommer symtomen är det ju bara att sluta med medicinen så har den gått ur kroppen helt och hållet på "några veckor" (osäker på tiden, ganska lång halveringstid). 

Så att prova ÄR INTE FARLIGT!!! Har man TSH på över 2 borde det ju vara värt att få prova och ha det som ett diagnostiskt sätt.      
  • Scream2
    Mandy1981 skrev 2012-01-10 15:33:30 följande:
    hur ser det ut nu SCREAM, du sa att du skulle tyda mina värde.

Det har jag ju gjort!
  • Scream2
    Lotta m Tova skrev 2012-01-10 21:29:57 följande:
    Konstigt det blev men det går ju att läsa i allafall

Har dom kollat dina B12 och järnvärden. Vitamin D brist är också nåt som kan ge liknande symtom som sköldkörteln. I ditt fall är det nog svårt att övertyga en doktor att du ska få Levaxin. Det finns andra vägar, att betala prover själv, men det är inget jag kan nåt om. Men du kan läsar mer på www.hypo2.info
  • Scream2
    Millazzon skrev 2012-01-11 14:11:50 följande:
    Jag har en fundering kring provsvaren jag väntar på. Jag tog alla möjliga prover o endel svar kunde dröja upp till tre veckor innan de fick.
    Men skickas svaren efterhand de blir klara så att jag kan ringa i början på nästa vecka o begära ut TSH, T3 o T4, någon som vet?
    Är så trött o orkeslös att jag bara vill sova, orkar inte ta tag i något, förmår mig knappt in i duschen.

Lite olika rutiner. Svaren kommer men det är inte säkert läkaren signerar förräns alla är där och har inte läkaren gjort det är det nog väldigt svårt att få ut svaren. Vissa ssk kommer inte lämna dom öht, andra gör det. I vissa fall måste läkaren vara den som godkänner att de lämnas ut.
  • Scream2
    Millazzon skrev 2012-01-11 21:58:58 följande:
    Läkaren ringde nu ikväll, hon hade fått svar på några prover som visade att sänkan är förhöjd o även levervärdet så hon har skickat remiss om ultraljud på levern.
    Vet dock inte om det har med hypo att göra.
    Du får invänta resten av svaren tror jag bestämt. Nånstans i bakhuvudet har jag att levervärden kan förändras men jag är inte alls säker.
  • Scream2
    Ida1979 skrev 2012-01-13 15:28:05 följande:
    Hej!
    Måste få ventilera av mig lite härinne då....

Sedan veckan före jul har jag haft en tryckande och obehags känsla över halsen - som jag började googla på vad det kunde vara.... symtomlistan på hypotyreos stämmer ju på pricken in på mig med bl a trötthet, seg i hjärnan, dåligt minnne, koncentrationssvårigheter, händer och fötter domnar bort lätt, fryser, sömnproblem m m... Såhär har jag mått i flera år..

Så i tisdags var jag till en kvinnlig läkare på vårdcentralen, hon gjorde en undersökning och kände på sköldkörteln som var förstorad och sa själv att alla symtom du har tyder på sköldkörteln - men vi får vänta på blodproverna!  

Ok, så jag har väntat..... hon skulle ha nattjour och sa att det kan dröja till nästa vecka -v3. Men imorse var jag tvungen att kontakta vc igen för jag kan inte sova, och har kanppt sovit 2-3 timmar sammanahängade senaste tiden - jobbar som bussförare så sömnen är ju viktig....
    Men hon var sjuk idag så jag fick träffa en annan manlig läkare........ Och min provsvar såg så fiiiiiina ut att det är absolut inte den som spökar!! 
    Men varför mår jag som jag mår då, frågade jag! Det kunde han inte svara på, men trodde att kan ha med sömnapné att göra... Fick en remiss skriven för sömnutredning och 10 tabl sova piller ist.

Så nu sitter jag här med provsvar som ni väldigt gärna får tolka - ska såklart vänta tills den andra läkaren är frisk och höra hennes utlåtande....

S-TSH 2,37
    T4      14,8
    T3       5,1
    Jag vill ju inte vara sjuk, men så "skönt" det skulle vara att få en förklaring till allt...

Trevlig helg
    {#emotions_dlg.flower}   

Läs under subklinisk hypotyreos här: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=84&code=16177
  • Scream2
    litenskrutt skrev 2012-01-13 16:37:41 följande:
    Hej!

Är det någon som vet hur fort TSH-nivån brukar sjunka när man börjat med Levaxin? Jag började ta 25 mikrogram/dag för 10 dagar sedan då jag hade TSH 4,55.
    Väldigt individuellt. TSH kan säkert sjunka och T4 öka ganska snabbt, men det kan ta lång tid innan kroppen anpassat sig och du mår bättre. Vissa känner effekt direkt, andra måste öka ett par vändor.
    När ska du ta nya prover?
  • Scream2
    litenskrutt skrev 2012-01-13 16:48:45 följande:
    Läkaren bad mig komma tillbaka efter 6 veckor, dvs i mitten av februari. Jag har inte träffat läkaren sedan jag fick provsvaret, bara pratat med henne som hastigast på telefon. Jag frågade då om de kommer ta fler prover nästa gång (jag syftade på T4 etc), men vet inte om hon förstod vad jag menade, för hon sa att "Om man ska ta fler prover krävs först en undersökning och en bedömning".
    Tog dom bara TSH? T4 ska ju alltid tas, anser jag. Det hänger ju ihop.
    Men det kanske bara blev nåt missförstånd. Men det brukar behöva gå 6 veckor innan det generellt är nån ide att ta nya prover.
  • Scream2
    Jisa skrev 2012-01-15 21:45:21 följande:

Alright, klistrar in här också. Låt höra vad du tror Scream :)

Jag behöver er hjälp. Jag har haft hypotyreos i ca 10 års tid. Efter graviditen kraschade min sköldkörtel och TSh var uppe i nästan 300. Jag mådde apdåligt. Vi höjde dosen levaxin från 100-150mg och TSh började klättra neråt.

Nu senast när jag var på koll för 1 mån sen låg TSh på 5 och min läkare var nöjd. Problemet är att jag är konstant dödstrött fortfarande. Jag har inte alls mått bra sen TSH stegrade till 300 för 1,5 år sen, men nu är det sämre än på länge.

Är så trött så jag hasar runt här hemma. Har fruktansvärd ledvärk, kan knappt böja fingrarna för det gör så ont. Stel är jag också. Känner mig som en gammal tant trots att jag bara är 29 år.
    Till saken hör att jag har haft jättekonstiga synbesvär i 3mån tid och tryck i huvudet, därför har jag fått göra en magnetröntgen som inte visade någonting konstigt. Nu oroar jag mig att det är något allvarligt fel på mig iom att mina synbesvär blir sämre och mitt allmäntillstånd också bli sämre.

Mitt TSH kan mycket väl ha stigit sen senaste kollen. Men säg att jag bara ar 5 som jag hade sist, kan man då vara konstant dödstrött och ha såhär ont?
    Någon som har något klokt att komma med?

Ska såklart kontakta min läkare också men hon är helt värdelös så jag vänder mig till er också. Ni är förmodligen mer kompetent än vad hon är när det kommer till hypotyreos.

Ett TSH på en person behandlad med Levaxin bör ofta ligga under 1. MIn läkare, förespråkar ett pressat TSH, dvs neråt 0,2 och mer. Det är hans erfarenhet att de flesta mår bäst då, men inte alla. Dock är många läkare rädda för att man ska få biverkningar som hjärtfel och benskörhet, myt säger min doktor.
    Synbesvär är ju ett symtom på hypo, ledvärk är hypo, du ÄR hypo just nu. Så länge ditt T4 inte hoppar iväg och du får symtom på hyper så är det ok att höja sin medicin. Din läkare är mao inte ett dugg insatt.

Från Praktiskt medicin:    TSH- nivåerna; bör ligga mellan 0,3 och 1,5 (det tar 6 veckor innan dosändring avspeglar sig fullt ut i TSH).
      http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=84&code=45909
  • Scream2
    Jisa skrev 2012-01-15 22:22:40 följande:
    Tusen tack för ditt svar!

Anledningen till varför hon var nöjd var för att jag hade fruktansvörd hjärtklappning. Hon menade att  jag inte skulle öka levaxinet ytterligare eftersom det skulle förvärra min hjärtklappning.

Just mina synbesvär har ingen läkare(som jag träffat) hört talas om, och överläkare som pratade med mig efter magnetröntgen menade att de inte kunde ha någon koppling till min sköldkörtel. Nu väntar jag på remiss till ögonläkare.

Du verkar kunnig så jag är fräck och ställer en till fråga. Jag har även problem med att jag är så otroligt trög. Det känns som att inget i huvudet hänger med. Mina ögon fastnar hela tiden på saker som jag tittar på och jag får verkligen anstränga mig för att flytta fokus. Helst skulle jag vilja sitta i en fåtölj hela dagen och glo rätt in i väggen, så trött är jag. Men med en 1,5 åring är det tyvärr omöjligt :)

Mitt TSH var dessutom för några år sen uppe i 27 men då mådde jag inte alls såhär dåligt. Men det kanske är lite olika hur man mår. Jag är orolig för att jag ska vara allvarligt sjuk den här gången, att det är något annat än sköldkörteln som får mig att må såhär dåligt. Men läkarna hittar inget konstigt på röntgen och blodprover.

Jag skulle kunna skriva en bok med alla mina symptom. Läkaren har tom antytt att jag är hypokondrisk, det känns sådär faktiskt.
    Jag har också fått höra att jag är hypokondrisk. Som själv sjukvårdspersonal kan jag ha en liiiten förståelse för att läkare ibland ställer den "diagnosen". Vården vimlar kanske inte av det, men trots allt så möter läkare en del patienter som "vill" vara sjuka och hittar på symtom. Så med vår diffusa sjukdomsbild så hamnar man i det facket om man träfffar på fel läkare....MEN genom att överbevisa, alt byta doktor, så ska du ju få rätt hjälp:
    Jag kan ju inte sitta här och säga att det inte är nåt annat, MEN det första som bör göras är ju att höja ditt Levaxin!!!! Högst troligt kommer den att hjälpa den tröga biten av dig också, glasbubblan spricker Men det kan också krävas lite tillskott av T3 (det gjorde det för mig).
    Men berätta mer om hjärtklappningen. Slår hjärtat fort? Eller är det mer att det slår hårt?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!