Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Scream2

Jag har haft diagnosen i 4-5 år. Tack vare en grym doktor som lät mig testa Levaxin trots TSH på 2,2 och normalt T4. Men det tog ju tid att må bättre och på vägen har jag mött på en del bakslag, oinsatta läkare och även ett par rent gudomliga!
    Idag äter jag även Liothyorin.
    Jag är även sjuksköterska och det gör ju att jag kanske ibland lite lättare kan ta till mig info och även förstå hur läkare resonerar (fast inte alltid).
    Känner mig mao ganska väl insatt i ämnet hypo och främst då när det gäller att få diagnos fast doktorn tycker värdena är "bra".
    Vi måste få upp ögonen hos alla, ett TSH över 2,5 med symtom SKA behandlas hos de flesta, nu år många antidepp medicin istället...vansinnigt!    

• Scream2

Hjälper gärna folk med hypotyreosproblem att hitta rätt. Om du tror du har men läkaren säger att proverna är bra, om du har diagnos men inte mår bra ändå...dock inte graviditetsrelaterade saker då det ligger utanför mitt kunskapsoch intresse område!

• Scream2
    Mandy1981 skrev 2012-01-06 15:48:20 följande:
    kul att du satt upp en tråd om det. ska fråga om mina provsvar på måndag. jag kommer inte ihåg värdet hon sa. skulle vara kul att få en diagnos samt att hinna bli bättre innan jag börjar jobba.

Det finns andra trådar, men dom blir så himla breda då dom ska ta upp kringsaker. Och då det är just det här att få diagnos och sen få rätt nivå medicin som intresserar mig så vill jag ha en specifik tråd där jag kan dela med mig av minvid det här laget ganska stora erfarenhet. Jag är inget proffs, men vill gärna sprida ut nya riktlinjer så fler får rätt hjälp!
    Välkomen åter på måndag  
  • Scream2
    Mandy1981 skrev 2012-01-06 16:17:11 följande:
    nu kom även kallelsen till neurografiundersökning, men den är först den 7 / 2, en hel månad kvar, suck

Förvänta dig inget...min visade nada. Trots att nerven var inklämd.
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-06 16:25:16 följande:
    ah yey! det här kändes bra, en tråd med bara hypotyreos jag fick diagnosen för alldeles snart 1 år sen och har käkat Levaxin sen dess, jag äter nu 50 mikrogram och hade på senaste provtagningen TSH 1.7 tror jag det var, är det accepterbart? mitt T4 var då 14

Gillart! Att du gillar tråden

Hur mår du? Utifrån dina provsvar så skulle inte jag må bra...nån riktlinjer säger att behandlad hypo ska ha TSH under 1. Min läkare (fd) säger att hans erfarenhet är att de flesta mår som bäst med ett pressat TSH, alltså neråt 0, så länge T4 inte blir för högt. Men du har ju gott om space där.  
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-06 18:04:56 följande:
    Jag mår ganska bra, dock har jag alltid varit trött av mig och jag har svårt att gå ner i vikt, jag har alldeles just kommit till normalvikt och det har varit mycket svett och tårar över det jag tror att jag ska ringa och höra om det kanske ska tas nya prover för att se vad det ligger på och kanske höra om det går att öka till 75 mikrogram, förra gången jag käkade 75 så tyckte läkaren att värdena blev helknasiga så då blev det tillbaka till 50 jag har pendlat fram och tillbaka ganska mycket mellan 3 olika doser

Det är ju DITT mående som ska styra! Inte provsvaren! Det verkar som en hel del läkare är livrädda för att man ska komma ner i ett pressat TSH, det är förknippat med massa biverkningar, men man har väl konstaterat att benskörhet inte är nån biverkning...1,7 i TSH och T4 på 14 ger ivarjefall gott om utrymme för höjning, och mår du bättre ska du naturligtvis ligga kvar på den dosen.
  • Scream2
    Millazzon skrev 2012-01-07 12:33:38 följande:
    Favoritar tråden. Ska till läkare på måndag o påbörja utredning efter många års dåligt mående men som efter graviditeten nu har blivit värre o värre.
    Ska be o få alla provresultat o kanske kan få hjälp här att tyda dom? :)

Ja släng in dom här så ska vi tyda!
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-07 12:20:44 följande:
    jag tror jag kan må mycket bättre än vad jag gör nu faktiskt som du säger så finns det ju utrymme att pressa det, så jag tror jag kör på det, när alternativet finns att må ännu bättre än "ganska bra", varför inte göra något åt det?

Jamen precis! Kör hårt nu, om det fattas nåt i hormon i kroppen, varför inte ersätta det? Det är ju inte knark vi knaprar i oss!
Svar på tråden Hypotyreos tråden!