Inlägg från: Mandy1981 |Visa alla inlägg
  • Mandy1981

Hypotyreos tråden!

kul att du satt upp en tråd om det. ska fråga om mina provsvar på måndag. jag kommer inte ihåg värdet hon sa. skulle vara kul att få en diagnos samt att hinna bli bättre innan jag börjar jobba.

• Mandy1981

men det är egentligen helt sannslös att läkarna inte vet om de nya riktlinjer. när de säger att värderna ser bra ut, så litar man ju på det. hur ska man själv veta sånt, och jag är oxå ssk

• Mandy1981

nu kom även kallelsen till neurografiundersökning, men den är först den 7 / 2, en hel månad kvar, suck

• Mandy1981

så nu ringde vc och sa att röntgen visade inget, inte oväntad. Sen sa jag att diklo inte hjälper men då sa hon inget till. Jag bad då om mina provsvar och hon sa, "de var bra". Skönt, men jag vill veta värden, alltså siffrorna. "aha"
    Nu kommer de alltså: Sänka 32, blodsocker 5,2 , T4 13 och TSH 3,0
    Men hon tyckte det var såååååååååå bra att jag ska till nervundersökningen om en månad.

Nu får du gärna tyda åt mig!!!!

• Mandy1981

Hittade den här checklistan och det är nästan häftigt (negativt sett) hur många symtom jag har. Av sammanlagt 157 symtom och tecken har jag: 104, det bådar inget gott
    Check-lista: Hypotyreos-symptom och tecken

Fysiskt - Generellt Stor trötthet Viktökning Viktminskning Fetma Kalla händer och fötter Kallsvettning Nattsvettning Långsamma rörelser Långsamt tal Stickningar/domningar Andfåddhet Svårighet att ta ett djupt andetag Yrsel Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/"hårda"/snabba) Kändlighet för solljus Brist på koordination Darrande Sömnlöshet Avsaknad av sexlust Upprepade urinvägsinfektioner Infektioner i övre luftvägarna PID/Pelvic Inflammatory Disease Svarar dåligt på behandlingar Candida (svampinfektioner) Tunga ögonlock Skovlig röst Struma=(förstorad sköldkörtel) Muskelkramper Ledstelhet Förlorad uthållighet Värmekänslighet Känslighet för kyla Låg kroppstemperatur på morgonen Intolerans mot fysisk aktivitet Sug efter salt Sug efter söta saker hypoglycemi=lågt blodsocker Svimningar Kraschar efter 15.00 på em Rycker till ofta Sömn gör inte att man känner sig piggare Astma Invärtes skakningar Lupus Reumatoid artrit Behandling med radioaktivt jod Operation av sköldkörteln
    Svullnad Ögon Ansikte Händer Fötter Fotleder
    Mun och hals Svårighet att svälja Känsla av att ha en klump i halsen Känsla av att ha tryck över halsen Brännande känsla i halsen Halsont Svullen tunga Kvävningsanfall Torr mun Dålig andedräkt
    Hörselproblem Överlänslig hörsel Ljud i öronen(väsande, ringande) Dövhet
    Hår Tappar kroppsbehåring Tappar hår på huvudet Sköra hårstrån Tappar ögonbryn(yttre tredjedelen) Tappar ögonfransar Torr hår
    Hud Torr Flagnar Grova fläckar Glåmig hudfärg Blek hy Mörka ringar under ögonen Pigmentation i hudveck Utslag: kliande, röd, svullen hy
    Avdomningar och pirrande Ben Fötter Armar Händer Rygg Ansikte
    Smärta Migrän Tryckande huvudvärk Rygg- och ländryggssmärta Handledssmärta Muskel- och ledsmärta Karpaltunnelsyndrom Inflammerade/ömma senor Hälsporre (plantar fasciitis)
    Matsmältningsproblem Avsaknad av/minskad aptit Matallergier/Matintolerans Intolerans mot alkohol Förstoppning Hemorrojder IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable Utspänd mage, gaser Högt kolestrol Diabetes
    Blodtryck och puls Högt blodtryck Lågt blodtryck Långsam/svag puls (under 60) Snabb puls (över 90)
    Mensproblem Ingen mens Lätt mens Stor blodförlust vid mens Infertilitet PMS Endometrieos
    Problem med synen Svårt att fokusera Dubbelseende Torra ögon "Grus" i ögonen Suddig syn
    Mentalt Panikattacker Minnsesförlust Förvirring Mentalt slö Dålig koncentration Ljud eller röster i huvudet Hallucinationer Fobier Förlust av motivation Depression efter förlossning Mardrömmar
    Emotionellt Lätt upprörd Vill vara ensam Humörsvängningar Depression Nervositet/oro Personlighetsförändringar Känslor av bitterhet Tappar självförtroende
    Miljön Exponerad för flourhaltigt vatten Exponerad för PCB Användning av produkter som innehåller flour (tandkräm osv) Hög konsumtion av sojaprodukter Hög konsumtion av broccoli, blomkål, brysselkål, kål
    Medicinering Användning av mediciner som innehåller floursubstanser (Prozac=flouxetine) Vissa antidepressiva Litium=använt för att behandla psykiska sjukdomar Epilepsimediciner (fenytoin, carbamazepine) Amidarone - använt för att behandla onormal hjärtrytm Läkemedel som används vid cellgiftsbehandling eller för att bekämpa infektioner (interleukiner, sulfamethoxazole och andra sulfamediciner, interferon alpha och ribavirin)
    Övriga tecken på hypotyreos Vätskeansamling i magen (askites) Utstående ögon (ett eller båda - exophthalmos) Långsamma reflexer i knä- eller fotled Snabb hjärtrytm med svaga sammandragningar Långsam hjärtrytm utan att vara vältränad Förstorat hjärta vid röntgen Otydliga, svaga hjärtljud Låg QRS amplitud på EKG Långa normala intervall på EKG Vätska runt hjärtat Förändringar i bakre delen av ögat (fundus oculi)
  • Mandy1981

de på vc tar tyvärr inte emot fler samtal idag, men får prova igen imorgon, MÅSTE ha en tid och en remiss till ortopeden

• Mandy1981
    Mandy1981 skrev 2012-01-09 14:49:34 följande:
    så nu ringde vc och sa att röntgen visade inget, inte oväntad. Sen sa jag att diklo inte hjälper men då sa hon inget till. Jag bad då om mina provsvar och hon sa, "de var bra". Skönt, men jag vill veta värden, alltså siffrorna. "aha"
    Nu kommer de alltså: Sänka 32, blodsocker 5,2 , T4 13 och TSH 3,0
    Men hon tyckte det var såååååååååå bra att jag ska till nervundersökningen om en månad.

Nu får du gärna tyda åt mig!!!!
    hur ser det ut nu SCREAM, du sa att du skulle tyda mina värde.
  • Mandy1981
    Tinzu skrev 2012-01-12 21:09:05 följande:
    usch vad trött jag börjat bli, igår på morgonen så hade jag 36.1 i kroppstemp och massor av ont i huvudet, men läkaren tror att det var migrän som orsakade huvudvärken
    typiskt, sorry men den svenska sjukvården är riktig kass. Jag är sjuksköterska och har sett båda sidor. Det är samma med diabetes, det görs knappt nånting här jämfört med Tyskland vilket leder till komplikationer. Har aldrig sett så många som är blinda pga sin diabetes. Sanslös.

Jag fick oxå ringa i förregår och förklarar att det är Hypotyreos. Fick först till svar att värden var ju bra. Nej det är de inte alls. Samt att vi har det i släkten och jag redan har en annan autoimmun sjukdom. Sjuksköterskan i luren visste inte ens vad en autoimmun sjukdom är och jag fick förklara och bokstavera. Skrikandes

I alla fall kommer en läkare ringa upp mig på måndag. Jag sa att jag kräver att de tar om proverna (och alla som behövs) för att kunna även se en eventuell stegring, samt en remiss till ortopeden för karpaltunneln och en remiss till endokrinologen för Hypotyreosen.

Fan varför måste man som patient säga till läkaren vad man har för sjukdom???? Borde det inte vara tvärtom???
  • Mandy1981
    Ida1979 skrev 2012-01-13 15:28:05 följande:
    Hej!
    Måste få ventilera av mig lite härinne då....

Sedan veckan före jul har jag haft en tryckande och obehags känsla över halsen - som jag började googla på vad det kunde vara.... symtomlistan på hypotyreos stämmer ju på pricken in på mig med bl a trötthet, seg i hjärnan, dåligt minnne, koncentrationssvårigheter, händer och fötter domnar bort lätt, fryser, sömnproblem m m... Såhär har jag mått i flera år..

Så i tisdags var jag till en kvinnlig läkare på vårdcentralen, hon gjorde en undersökning och kände på sköldkörteln som var förstorad och sa själv att alla symtom du har tyder på sköldkörteln - men vi får vänta på blodproverna!  

Ok, så jag har väntat..... hon skulle ha nattjour och sa att det kan dröja till nästa vecka -v3. Men imorse var jag tvungen att kontakta vc igen för jag kan inte sova, och har kanppt sovit 2-3 timmar sammanahängade senaste tiden - jobbar som bussförare så sömnen är ju viktig....
    Men hon var sjuk idag så jag fick träffa en annan manlig läkare........ Och min provsvar såg så fiiiiiina ut att det är absolut inte den som spökar!! 
    Men varför mår jag som jag mår då, frågade jag! Det kunde han inte svara på, men trodde att kan ha med sömnapné att göra... Fick en remiss skriven för sömnutredning och 10 tabl sova piller ist.

Så nu sitter jag här med provsvar som ni väldigt gärna får tolka - ska såklart vänta tills den andra läkaren är frisk och höra hennes utlåtande....

S-TSH 2,37
    T4      14,8
    T3       5,1
    Jag vill ju inte vara sjuk, men så "skönt" det skulle vara att få en förklaring till allt...

Trevlig helg
    {#emotions_dlg.flower}   

visst är det skönt!!!! som jag har förstod så är det inte viktigt hur högt eller lågt blodvärden är, utan man måste titta på patienten och dess symtom. Vissa mår jätte bra med dina värde men du kanske behöver mycket lägre än så. 
    har samma problem som du, att få kämpa för en diagnos, helt sanslös. Sen igår har oxå hjärtklappningen börjat igen, haft jag inte på måååånga år
Svar på tråden Hypotyreos tråden!