Ni som förlöstes med kejsarsnitt med första barnet
Jag har fött ett barn med akutsnitt efter igångsättning som inte ville funka, 2 barn med planerat snitt. Alla tre är födda inom 3,5 år och är friska barn. Själva snitten har gått bra och läkt fint.
Jag valde planera med tvåan eftersom jag inte litade på min förmåga att föda vaginalt efter igångsättningen.
Trodde inte att min kropp klarade av det och ville inte ha akutsnitt igen.
Jag gick på Aurorasamtal innan beslutet att bevilja snitt gick igenom, men BM där såg att jag inte kom vidare och rekommenderade snitt.
Du vet väl om att du kan få komma på samtal även efter förlossningen? Det kan kanske vara bra att få bearbeta dina känslor kring detta så det inte blir jobbigare längre fram.
Jag gick och pratade efter akutsnittet också, visserligen bara en gång, men att få prata igenom det efter en tid när man smält allt det nya var bra även om det inte hjälpte inför framtida förlossning.
Just det där med snitt är svårt eftersom en del anser det mindre värt på något sätt, att man inte fött barn utan tagit den lätta vägen ut.
Det är ju inte riktigt sant för det är trots allt en stor bukoperation med följder därefter.
En del får ju komplikationer med infektioner o.s.v
Jag tycker inte att du ska skämmas eller känna dig mindre värd för att du valt att föda med snitt.
Det gör dig inte till en sämre mamma!