WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
Så sannolikt måste man lätt lägga 3-4 timmar om dagen på en välskött och representativt hem...
Jag känner lite panik inför det där, men för mig är den stora skillnaden med de här första två-tre babystegen har för mig varit min inställning till själva hanterandet av skiten. Att göra saker som att diska efter maten och torka av spisen, det måste man ju göra förr eller senare (om man inte enbart käkar hämtmat i plastbytta). Att då göra det till en rutin varje kväll, istället för att försöka börja laga mat när gårdagens middagsdisk fortfarande väller över på köksbord och bänkar, har varit ett riktigt lyft för mig. Samma sak med barnens nya rutiner att göra läxor, lägga fram kläder och packa sina skolväskor medan middagen lagas.
Visst, jag lägger mer tid på röj och städ nu, men jag känner mig mindre stressad och jag tycker inte att jag fått mindre tid till annat jag vill göra. Snarare mer. Det är som att den mentala stressen åt upp tid. Sen tänker jag villigt erkänna att jag förmodligen aldrig kommer löpa hela Fly Lady-linan ut, det har jag inget som helst behov av. Aldrig att jag skulle lägga 3-4 h/dag på städning! Jag har häst, heltidsjobb, tre barn, ett barnbarn, en stor gård och flera fritidsintressen och tiden räcker helt enkelt inte till det. Mitt mål med Fly Lady är att slippa stå där och behöva röja och städa i 16 timmar för att vi ska få besök...