Inlägg från: mrsIce |Visa alla inlägg
  • mrsIce

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Fy, vi har besök av magsjuka här hemma, så tvättmaskinen går varm och det torkas och skuras mest hela tiden.

Vår lilla tott vaknade 04:15 och kunde inte somna om, så då fick sig köket en rejäl omgång. Att hon dessutom tappade ett glas juice i golvet gjorde att dammsugning och skurning av golven blev gjort vid 5 snåret. När vi gick och la oss igen strax efter 06 hade vi inte bara städad köket, vi hade hunnit köra en extra diskmaskin samt hängt och startar en ny tvättmaskin samt att jag målade naglarna. Produktiv morgon kan man säga!

Kan man skura golv och torka av skåp/bänkytor med klorin /klorinblandning eller blir det klibbigt när det torkat och ger klorblekta fläckar på kläder om det råkar bli blött igen? I morgon måste vi sanera hela huset, för nu vill jag bli av med denna skit..!

• mrsIce

Sholof: tack för inspirationen! Barnens kläder får bli veckans projekt!

• mrsIce

Appropå rengöringsmedel, sitter ni inne med ngt väldoftande effektivt medel för badrummet? Använde Ajax citron i resten av huset, men vill gärna ha en annan doft i badrummet (när jag var liten användes alltid Ajax original till badrummet, den lukten förknippar jag starkt med just badrum/toa och därmed känns det inte rent, vill undvika det).

• mrsIce

Här hemma går det med myrsteg framåt, blir dock jätteinspirerad av alla här inne och framförallt vad mkt som hinns med om man bara gör det, istället för att spendera livet på att fundera på vad man ska göra.

Kom iväg en sväng till ikea i förra veckan och köpte de där lådorna till Malmbyrån (skrubb?). Så nu är en låda i båda barnens byrå välstädad och tröjorna rättvikta!

Vi ska åka en vecka på charter, så tvättmaskinen går för fullt (ligger/låg ganska långt efter med tvätten efter en vecka med magsjuka i huset, 1-2 maskiner om dagen med 60 eller 95 gradig tvätt kördes). Ngn som har ett bra tips på hur man får det som inte hamnar i resväskan i resp byrå/garderob istället för vardagsrumsbordet? Funderar på att plocka in all tvätt och gå igenom det som ska med sedan från lådan, så kanske jag slipper mkt stök, men är inte säker på att det är en hållbar plan...

• mrsIce

Nu är jag hemma igen efter en fantastisk resa till Turkiet. Insåg så fort vi kom innanför dörren att jag visst inte hann plocka undan innan vi åkte, för det såg ut som en tornado dragit fram. Nu är iaf väskorna uppackade, de flesta kläder tvättade, återstår bara att stuva undan allt i div garderober samt veckans HBH.

Vilken zon är vi i denna vecka?

• mrsIce

Tack MsH för din fantastiska struktur på hur man skriver bra "att göra"-listor! Har aldrig fått till ngt bra när jag skriver ner det som behöver göras, utan det har blivit utegrejer på en lista, innegrejer på en annan osv. Men det där sättet verkar vara perfekt. Tack!

• mrsIce

81missan: här tar det ca 30 min från att gå från ett fullbelamrat kök till prydligt och välstädat (inte inuti köksskåp och sånt, ej heller golven).

För mig är snabbaste sättet att städa att ställa klockan på 10 min och bara plocka undan i köket (sluta även om det inte är klart), sen 10 min för nästa rum och ta de minutrar som inte behövs i de rummen och fortsätter i köket. Sen dammtorka alla plana ytor i alla rummen, därefter dammsuga och torka golv i alla rum.

• mrsIce

Sockestinn: Vi kör uteleksakerna i en dynbox, perfekt ställe att förvara dem i eftersom det är bara att hiva i och leksakerna klarar sig ute hela vintern :)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!