Inlägg från: mrsIce |Visa alla inlägg
  • mrsIce

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Skrutto: Badleksaksförvaringen är ju verkligen perfekt! Får skicka in maken med barn på ikea i morgon och köpa en sådan, själv vägrar jag gå in där (blir lätt så efter att ha varit där i princip 1 ggn/v senaste 1,5 åren... Barnen älskar maten, jag gillar matens pris och Ikea ligger 1,2 km från vårt hus, det ligger tom på samma gata som vi bor).

• mrsIce

Usch, här går det trögt! Ingen ohyra i köket dock (om man bortser från silverfiskar, fruktflugor och en numera död albinospindel) så jag är väldigt tacksam för det! Hoppas du fått bort allt nu Ms H, kan inte vara roligt.

Började jobba igen i måndags, jag kör min diskmaskin och på FLYlady vis skrev jag en veckoplanering i tisdags och planerar att handla i morgon. Har haft med matlåda till jobbet 2/3 dagar vilket ändå får ses som ok.

Var även in på Ica maxi där de hade erbjudande på matlådor, 10 kr st! Köpte 10 st men funderar på 10 till, smidigt när alla ser lika dana ut och de tar ju mindre plats i skåpet. Använde Ikeas förut men där tål ju inte locket micro, så ingen av lådorna går att stänga... Hur tänkte de där?

• mrsIce

Sholof: Vi har gardiner i alla fönster (sanning med modifikation eftersom jag inte orkat sy några till våra sovrumsfönster). Jag är ingen gardinvän men har panelgardiner i vardagsrummet och rullgardinsliknande i resten av huset. Vi har ganska fina fönster så det var gardinlöst väldigt länge, men gardiner ger ett mer ombonat intryck.

Tack för påminnelsen om gardiner förresten, köpte ny mattor härom veckan, så ljusgröna vårgardiner passar inte så bra längre. Nu ska jag bara hitta och stryka de svarta istället. Tur att vi är i vardagsrummet så kan jag känna att jag varit i rätt zon och gjort ngt oxå ;)

• mrsIce

Appropå gardiner, är det ngn som har erfarenhet av att färga linne? Mina svarta linnegardiner har blivit blekta av solen, så de behöver definitivt färgas, funkar det? Kan man använda "back to black" eller ska man köpa "riktig" textilfärg?

• mrsIce

Vi har en väldigt lyxig toa hemma hos oss, då den är inkopplad på varmvattnet. När vi har fest här hemma och alla gäster får ångbadade rumpor bruka vi låtsas som att det är meningen, vilket det såklart inte är (ngn som vänt på varm- och kallvatten när vattnet drogs, vi har inte fått tummen ur att ändra).

Iaf, varmvatten i toan ger en extremt skitig toa väldigt snabbt, så jag brukar hälla i klorin och låta det stå tills nästa gång ngn spolar. Funkar jättebra! Kanske funkar lika bra hos ngn mer? :)

• mrsIce

Spökplumpen: Gött! Jag är oxå i stort behov av en köksröjning, hade havregryn (som skulle bli chokladbollar) som gått ut i datum före äldsta dottern var född. Hon blir 4 år i oktober...

Funderar på att köpa plastburkar att hälla över i (Linn har så fint i sina skåp!) men hur ska jag då veta hur gammalt allt är?

Helgen är fullspäckad med kalas och att hjälpa bror med flickvän att flytta, så jag som längtat efter köksveckan verkar missa min chans. Men 15 min borde jag ju ha :)

• mrsIce

Spännande pallas! Jag håller tummarna för att huset blir ert till ett bra pris!

Här startade vi morgonen med en maskin tvätt och en vända till återvinningen med plast-, papper- och glasskräpet. Har sedan vi gjorde om i tvättstugan kört med pappkassar för återvinningen, men idag ska jag äntligen få tummen ur och ställa in backarna vi köpt till ändamålet.

• mrsIce
    Angiehults skrev 2013-11-21 18:54:59 följande:

Vi tänkte "julifiera" huset nu i helgen. Kan eventuellt ha tjuvstartat lite....

Men planen är att huset ska vara ordentligt storstädat INNAN julpyntet åker upp så fram till och med imorgon är det städ som gäller. Mannen gjorde en rejäl insats igår, tror han insåg att hela helgen hade blivit väldig otrevlig om jag behövt städa istället för att julpynta och baka... Smart man!

Idag är det speglar som står på schemat. Därmed är dagen bloggtips att använda kaffefilter för att få bort det där luddet som alltid fäster från trasan eller pappret. Funkar bättre än tidningspapper tycker jag!

http://angiehults.blogspot.se/2013/11/kaffefiltrets-hemliga-superkraft.html

Smart! Hur kom du på det? Jag använder alltid en microfibertrasa för glas till speglarna, då slipper man oxå luddet :)
  • mrsIce

Nya tag här hos mig! I köket är det undan plockat, diskbänk och köksbord avtorkade, sopor slängda och diskmaskinen är igång. I badrummet blev det SoS, ytterkläderna i hallen är undanstuvade (det var nästan så att nya skohyllorna kom på plats, men jag köpte fel längd på konsolerna) och Home routines appen ligger uppdaterad och klar att användas i ipaden.

Nu ska jag köra så det ryker fram till jul :)

• mrsIce

Härligt Tiiara! Skönt att du kommit en god bit på vägen med disken, tyvärr är disk (och stök) en sån där grej som växer exponentiellt. Från ingenting till massvis på bara några minuter. Jag hoppas du fick undan såpass mkt att ni kan äta en god första advents frukost i köket, utan att störas av ett diskberg!

Jag har hängt i den har tråden i snart 2 år och visst har vi en betydligt bättre ordning här hemma, men det är långt ifrån perfekt. Den grejen som gjort störst skillnad här hemma var när vi bestämde oss för att köra diskmaskinen varje kväll. Innan låg vi alltid i ofas med disken, smutsig disk på köksbänken när diskmaskinen var igång samt en större mängd ren disk på diskbänken.

Nu plockas diskmaskinen ur direkt på morgonen (förhoppningsvis hittar all ren disk sin plats i skåpen, inte alltid det händer) och den disk som blir under dagen får alltid plats i maskinen (vi kör allt) och maskinen startas innan läggdags. Nu är ju inte det helt applicerbart hemma hos dig, eftersom du inte har ngn diskmaskin, men jag rekommenderar verkligen att försöka bli av med dagens disk innan nästa dag börjar!

En annan sak jag märkt är att håller vi köket i toppform (ingen disk framme, vare sig ren eller skitig, inga andra prylar på köksbänken eller köksbord), så "smittar" det undanplockade av sig i andra delar av huset. Rent föder rent precis på samma sätt som oreda föder ännu mer oreda!

• mrsIce
    abinito skrev 2013-12-12 15:16:35 följande:

Döm om min förvåning när jag kom hem efter utbildning igårkväll och min man hade plockat undan alla leksaker som låg spridda på undervåningen. Sen att de inte låg sorterade på rätt plats får jag ta :)

Underbart!

Vi hade vår Rut här idag och jag sprang (som vanligt) runt som en tok hela morgonen för att det skulle vara lite undanplockat iaf. Det tar knappt 30 min om man bara kör på utan att fastna med ngt annat, så varför gör man det då inte varje kväll? Det var iaf riktigt skönt att komma hem till ett nystädat hus :)

Vi har flera hotspots här hemma som vi aldrig gör ngt åt, den ena är en fönsterhylla i köket. Ibland känner jag för att bara kasta ner allt i en soppåse och hålla tummarna för att det inte är ngt viktigt man slängt. Känner ni oxå så ibland?

En helt annan grej, kan man tvätta ngnting som är jättelerigt (men torr lera) i tvättmaskinen och tvättmaskinen ff känns fräsch efteråt, eller kommer maskinen paja?
  • mrsIce

Gott nytt år!!! Önskar er alla ett fantastiskt 2014!

Idag är det 2 år sedan jag joinade denna tråd och började anamma FLYlady-tänket. Om mitt hus är skinande blankt, fritt från onödiga prylar och alltid undanplockat? Långt ifrån men grundnivån är betydligt bättre än innan. Förhoppningsvis kommer jag ytterligare en bit på vägen i år.

Årets första dag (eller iaf morgon) kommer spenderas med att städa undan efter förra årets sista dag. 8 vuxna och 7 barn (2-4 år) vet hur man nyårsfestar ;)

• mrsIce

Jag försöker använda home routine appen, men jag tycker den saknar funktioner för att göra livet mkt lättare (som att kunna skriva veckomatsedel så att dagens middag kommer med under dagens överblick). Jag hatar att behöva greja på två ställen samtidigt... Har ni ngra tips på andra appar?

• mrsIce
    sholof skrev 2014-01-02 07:41:13 följande:

Jag har faktiskt inte hittat någon app som jag riktigt tycker funkar, så jag mottar gärna tips jag med. Jag har en android telefon...

Den enda app som fungerar hos oss är en to-do app som är kopplad till vår mail, så appen uppdateras på båda våras mobiler när man skriver in något. Så den delar jag o sambon för att få påminnelse om saker som ska göras.
    ?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Jag använde wonderlist innan, men då fick man ju inte automatiskt vilken zoon man var i och så. Vi kanske ska skriva en lista på förbättringar och skicka till utvecklarna av Home routine
  • mrsIce

Årets första declutt är klar! Tog tag och rensade en kökslåda som inte blivit rengjord sen jag flyttade in till maken i hans hus 2006. Slängde bl.a. en busstidtabell från 2004 :-/

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!