Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Luktärten skrev 2012-02-17 19:16:22 följande:
    Äntligen fredag Började inte så bra för innan vi hunnit innanför dörren hade kidsen rykt ihop. Sen gick ilskan över mig och allt var visst mitt fel. Ja, ja nu är vi iaf sams allihopa och har anvjutit en gourmetmiddag bestående av tacos

Känner igen det där med att inte släppa allt man har för händerna utan ist gå med det till sin rätta plats direkt alt kasta.

I helgen har jag som mål att Decluttra klart sovrummet. Har mitt nattduksbord och en garderob kvar. Garderoben är det inte så mycket kläder i men däremot en massa annan skit som ska flyttas någonstans sär det hör bättre hemma. Nästa rum att Decluttra ska bli allrummet. Känner att jag måste ha ett rum som går relativt snabbt för att få lite tempo på det hela.

Har funderat lite, hur gör ni med er parters saker? Decluttrar ni åt dem också? Tänker på sovrummet där jag snart har rensat ut bland alla mina saker men där då Mannens saker, mest kläder verkligen skulle behöva Decluttras.
    Jag försöker att inte slänga något som är hans, även om det är svårt ibland. Är det papper som ligger framma på en hot-spot får han den i handen att ta ställning till direkt. Men hans garderob och lådor låter jag vara. Men det gemensamma rensar jag helst ensam så han inte kan protestera Cool
  • SockerStinn

Slöläser idag istället för att städa/röja. Feber och elände. Hade velat åtminstone få ligga i sängen hela dagen, men lillkillen har fått  öroninflammation så han gör mig sällskap Stackarn får vänta på medicin med, för jag flänger inte runt med buss för att hämta ut örondroppar. Jag kommer vara nöjd om jag lyckas hämta dottern från dagis sen. Annars får någon annan göra det *drar täcket över huvudet*

Kaosmamma; välkommen! Jag hade intrycket att ni alltid hade super-rent hemma hos er och förundrats Skrattande Ta det nu lugnt och gör inte slut på all energi på en gång. 

• SockerStinn
    Fantasia78 skrev 2012-02-20 17:48:22 följande:
    Wow! Jag har kommit halvvägs dit. (Mitt köksbord svämmar nämligen över av sådant som inte ryms i skåpen. Men det ska bli ändring på det. Köksbordet är väl en hot spot att ta hand om...helt enkelt.)

Kan man adoptera bort ett för trångt kök? Eller är det bara stuva undan som gäller? Inte helt lätt att ta bort de redskap och ingredienser som jag faktiskt vill ha och använder. Men mitt pyttekök rymmer nästan ingenting. Så jag blir för tvungen att stuva undan lite av det jag har där nu... Tyvärr... 
    När vi hade som mest specialkost som vi fick hemlevererat (man får tre stora lådor av mat levererade på en gång som ska räcka i tre månader) hade även vi med ett relativt stort kök svårt med förvaringen. Lösningen blev att först sortera bort det porslin som sällan användes och gjorde om ettköksskåp till extra skafferi och sen att ta en hylla i vardagsrummet till förvaring av mat. En sån expedit-box fylldes med pasta, och en annan med mjöler. Har du något som kan förvaras utanför köket? Om resten av hemmet är tillräckligt rymligt, så du inte bara flyttar problemet så klart.
    Vi köpte också snygga "backar" att ha ovanför köksskåpen där vi har saker som sällan används, så som tårt-tillbehör och kalassaker. Saker som används bara ett par gånger om året. 
  • SockerStinn
    Luktärten skrev 2012-02-20 20:24:19 följande:
    Nu äntligen är sovrummet färdigdecluttrat En månad tog det, men inte mindre nöjd för det! En del saker som fanns härinne har fortfarande ingen stans att bo så för dem förflyttade jag bara problemet till ett annat rum. Men jag tänkte att det kanske dyker upp något bra ställe nu när jag går vidare till nästa rum med Decluttrandet.

Nästa rum att Decluttras är allrummet. Det borde gå på en vecka. Det som ska göras där är 1. Ljusboll tas ner, 2. Byrå med 6 lådor att gå igenom, 3. TV-bänk med 2 lådor och 2 skåp att gå igenom.
    Tjoho! 

Har idag hållit diskhon ren. Inte dåligt när jag varit så här risig! Till och med tagit ut en påse med sopor. Lagat mat eller sättit på mig kläder har jag inte gjort, och omsorgen för lillkillen har väl inte varit optimal. Men jag känner mig ändå nöjd, är man koma-trött så får man byta blöjor och ställa fram mat när man råkar vara vaken, och sova när man råkar hamna i koma
  • SockerStinn

Har väl aldrig förr varit så städsugen när jag varit sjuk! Har lyckats köra och hänga upp en maskin tvätt och fixat kvällsmaten, men nu kallas förstärkning in för barnen för nu orkar jag inte mer!! Och så sitter jag i soffan och längtar till att orka rensa garderoberna  
    Igår hade jag lite mer ork, då dammade jag sovrumsväggen under dagens piggaste 10 minuter. Det behövdes! Maken dammsög, och jag tyckte faktiskt jag kunde andas lättare efteråt. Kanske inte heeelt oväntat ändå med tanke på min damm-allergi.  Oskyldig

• SockerStinn

Förebild: 

Tyvärr saknas efter-bild eftersom jag har bihåleinflmmation (?) så jag inte orkar gå iväg med vagnen lastad med återvinning SkrikandesFick inte ens in sulkyn utan att fälla ihop den igår, men en säck längre in i garaget så var det löst. Detta är baksidan av att rensa i huset, men när jag är pigg igen är tippen nästa, jag lovar!

• SockerStinn
    Pedagog200701 skrev 2012-02-23 11:44:50 följande:
    Hihi... När jag ser sånt där blir jag sugen att hjälpa till att städa, organisera och pyssla... Tänk den här årstiden. Städa - En kopp kaffe i solen - städa vidare.
    Kanske ska ställa upp som ideell gargare/förråds/uthusstädare så här års ;) Det liksom kliar i fingrarna trots att jag sitter hemma med halsfluss och extrem huvudvärk :P
    Du är så välkommen över när du piggnat på dig  
    Hade vi haft bättre grundordning i garaget hade det inte blivit så här illa när halva upptas av saker som ska till tippen eller insamlingen. Vet inte hur vi ska få plats med allt. En återvinningsvagn, en sulky, en barnvagn (den ska bort, ska säljas under våren), en slang-vagn, skyfflar och borstar, pulkor, bobycar, trehjuling, springcykel, cykel, sparkcyklar. Allt trängs i öppningen för att vara lätt att komma åt! Försöker nån gång om året ordna så allt står efter sidorna, men sidorna räcker inte till så då blir det trångt och svåråtkommligt och så smyger sig allt sakta men säkert närmare porten. En regäl utrensning är vad som behövs där med, följt av planering av var allt ska vara. Ett hästjobb! Men hälften är iaf saker som redan står och väntar på transport bort. 
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-23 12:35:20 följande:
    Sockerstinn: Går det att sätta upp rejäla upphängningsanordningar på väggarna och i taket? Där kan man vinterförvara barnleksaker, trädgårdsverktyg osv. Vad är det för återvinningsgrejer som ni har i garaget? Jag har ju gjort en rätt stor återvinningshörna i köket. Inte är det särskilt snyggt, men mycket praktiskt. Snyggheten får komma i andra hand nu när jag är mitt i rensningen. När jag är klar ska jag unna mig fina möbler och korgar.
    Upphängningar och krokar är det vi ska planera. 
    Åervinningen får inte plats i köket, mer än det som är under diskb änken. Vagnen är en barnvagn jag tagit av klädseln på och hängt på krokar så fyller jag den. När den är full promenerar jag till återvinningen. Perfekt så länge man inte blir sjuk eller det regnar varje kväll två veckor i sträck. Det är då den förvandlas tilll ett sopberg och jag ser ut som värsta bag-ladyn när jag traskar iväg med den.
  • SockerStinn
    060810 skrev 2012-02-23 20:34:07 följande:
    Sjuk dotter så det enda jag gör i städväg är att skura golv. :( ja och tvätta. :(
    Lillan bara kräks, men hon är inte magsjuk. Hon kräks bara slem pga sin astma.
    Skitjobbigt och vi är nära akuten men vill inte åka in på natten. Får hoppas vi kan vara hemma till imorgon, eller ja att vi slipper åka in alls vore ju bäst.
    Skulle vilja städa men orken finns inte efter att ha haft dottern på mig hela dagen.
    Hoppas du är hemma och får sova nu  
    Hoppas kräkandet snart tar slut. Min tjej var lika dan, men nu när hon är 5½ händer det sällan att hon kräks. Och sen hon blev 4 gör hon det alltid på toaletten Folk förundras när hon säger "jag tror jag ska kräkas" går till toa, drar fram en pall och sätter sig vikt över toan och hostar och hulkar. Men vi är skit-nöjda! Det började med att vi alltid försökte få henne in på toa när det var på väg och säga att det var bäst att kräkas där. Men det krävs ju att de känner på sig att det kommer. Och inte blir superklängiga och har ett dödsgrepp runt halsen på en när de ska kräkas
    Kan tillägga att så länge vi hade så här hemma orkade jag inte ens försöka ha ordning här hemma.
    vike skrev 2012-02-23 19:43:10 följande:
    underbara tråd!!! idag tog det bara två timmar att få lägenheten  i skick att visa upp för mäklaren imorgon. kanske inte direkt a la fly lady, men när allt clutter är bort är det bara full fräs
    Trevligt!
    Pallas skrev 2012-02-23 17:37:54 följande:
    Nu är det officiellt: jag har slutat röka (dock inte att missbruka nikotin - jag har en elektronisk cigg). Småstegen går igen även där, nu fattas bara att komma igång med träningen. När jag röjt färdigt här hemma ska jag babysteppa med träningen.
    Wow! inte illa!

----

Igår var första dagen jag inte höll efter diskhon. Och gick och la mig utan att ta den då heller Nu är den sunkig och behöver rengöras från grunden, mer eller mindre. Och det lär jag inte orka idag heller. Men huvudsaken är att jag orkar ta hand om barnen, och jag mår lite bättre idag så det ser ut att gå Dock ger jag mig inte på att dra iväg till dotterns simskola. Att stå i 30-graders värme och duscha av dottern och jaga sonen är mer än jag vill utsätta mig för när jag har feber! Hade det bara varit att gå dit och "dumpa" henne hade det varit en annan femma.

Känns surt att missa hela sovrumsveckan på detta sättet, så jag tänker faktiskt gå ifrån fly-lady-zonerna nästa vecka nu när jag peppat så för att rensa garderober. Förra gången fastnade jag ju i "master bathroom" hela sovrumsveckan.

• SockerStinn
    angio101 skrev 2012-02-24 11:12:18 följande:
    Sockerstinn: Zonerna kommer ju tillbaka nästa månad, det "viktiga" Flört är väl att du gör nåt nånstans.

Igår inventerade/städade maken sin hantverksbyrå helt självmant, dock rensades det nog inte bort så mycket, han gillar verkligen sina udda saker som är "bara skräp" i mina ögon... men, men så länge det hålls i den byrån så står jag ut.
    Anledningen att jag verkligen vill ta sovrummet är att det är den enda rummet jag inte börjat på än. De andra rummen har jag kommit bra mycket längre i, och det är lättare att börja med städandet om rensandet är klart i hela huset först. 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!