Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tiiara skrev 2014-09-11 23:24:42 följande:

Idag kom min terapeut på hembesök (i syfte att hjälpa mig att komma igång med städningen). Har städat nästan hela dagen. Skönt :)

Spännande! Hade terapeuten någon bra ingångspunkt gällande städandet?
  • Ms H

Upplever du själv att det behöver städas mer? Om inte, låt bli och bry dig inte om vad andra tycker.

• Ms H
    Sagolina skrev 2014-09-17 15:00:18 följande:

Hej!

Hittade tråden för några veckor sedan och kollade igenom några av de första inläggen. Sen dess har jag börjat med att alltid ha sinken tom och ren på kvällen och ta små projekt varje dag.

Är så trött på vårt stökiga hus, men alltid tidigare har jag börjat med en storröjning överallt på samma gång = tröttnar för att det är för jobbigt.

Nu börjar jag istället med sinken, hålla undan tvätten (2maskiner 2-3ggr/vecka, att tvätta varje dag passar inte oss) och försöka tömma och verkligen få ordning på våra saker. Planerar också bättre förvaring här hemma.

Märker att sink-fixandet smittar av sig på resten av köket och hela tiden finns tanken i huvudet "behöver vi detta/är det här rätt plats för denna sak"mm. Går lätt att sortera bort några saker dagligen och på de senaste tre veckorna har jag fört flera kassar till insamlingar och slänger saker dagligen från olika håll av huset.

Det är en jättestor inspiration att klicka in mig här och läsa i tråden hur ni fixar och sorterar:) Tack!

Välkommen i gängen, Sagolina! Visst är det härligt att vissa saker "smittar"
  • Ms H

När man öppnar frysen och inser att det inte går att plocka några fler björnbär från trädgården för infrysning, då vet man att det är dags att äta ur frysen! Steg ett blev två skedar vaniljglass ur en 1,5-litersburk, som numera är slängd.

Någon som hänger med på en frysrensningsperiod?

• Ms H

Jag kan avslöja att jag har en fullstor frys och är ensamstående. Utan barn. Och inte kompis med någon jägare eller nått sånt...

• Ms H

MmeX: det är inte för sent att "skaffa" sig bara det man behöver! Rensa, skänk, släng (lägg undan)!

Gällande miniminivå: sätt dig ned och skriv ner vad du anser är en bra nivå. Se till att få den lagom, fördela sedan över veckans dagar. Visa förslaget för din partner och be om feedback. Du/ni grejar det!

• Ms H

Inte riktigt städning, men...

Jag har en ärvd (ny?-)silverljusstake, som tyvärr har trillat i golvet och blivit böjd. Är det någon som vet var man kan vända sig för att få hjälp med att räta upp den?

• Ms H

Jag funderade också på det. Nu gjorde jag slag i saken, åkte och frågade en silversmed. Steg 1 i lagningen (upprätandet) är fixat! Steg 2 blir att sätta ihop de två delarna, limningen släppte i fallet. Det behövdes nånting emellan sa hon, så nu ska jag be en bekant hjälpa mig med resten :)

Tänk, denna har legat i flera år, trots att jag vill ha fram den som prydnad här hemma. En surdeg, helt enkelt.

• Ms H
    Hilmas skrev 2014-10-20 20:10:15 följande:

Sant, jag är inte ledig från städning. Småstädar/ plockar ju hela tiden, men startar oftast inget stort när alla 3 barnen är hemma. Jag smygstädar ofta, det är inget jag planerar att göra utan gör när det finns tillfälle. Idag har jag o 2 åringen smygstädat en garderob o fick ordning på instrument o utklädningskläder. Vi städade också en 2x8 expedithylla med spel o pussel. Det fungerar så länge han tror att det är en lek.

Det finns ju så många program på tv som Hela Sverige bakar/ syr mm. Maken undrade igår varför det inte finns ett som Hela Sverige städar!!! Kanske han vill delta ;). Det skulle egentligen inte vara så tokigt hur än den tävlingen skulle gå till.

Du menar detta?

http://www.svt.se/sveriges-stadmastare/

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!