Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Chianti skrev 2014-03-26 21:21:11 följande:
    Nu måste vi få se bild på de här underverken!
    Den övre galgen är den vi pratar om. Den undre har en form som passar mina behov, så det jag inte gillar är att den är alldeles för bred högt upp.

(som vanligt är bilduppladdning på FL struligt, jag kan ev ha tryckt ihop eller dragit ut bilden på bredden...)
  • Ms H

Imorgon har jag planerat in lite tid för grejande här hemma. Men jag vet inte vad jag ska ta tag i, ge mig lite tips! Är ute efter typ decluttring, sällanstädning eller ordningskapande snarare än damma, våttorka och dylikt.

• Ms H
    Hilmas skrev 2014-03-29 11:42:19 följande:
    Åh, linneskåpet! Kom och ta mitt också. Varje gång jag öppnar skåpet tänker jag att här borde jag också hinna. Säsongsbyte för kläder vore inte så tokigt.
    Så kom söndagen och jag var inte alls på humör för att fixa nått här hemma. Linneskåpet och säsongsbyte av kläder blev därför ett utmärkt förslag, det är klart nu! Linneskåpet (tre hyllor i garderoben) behövde ungefär 1 minut för att vara helt i ordning, kläder har jag inte tillräckligt mycket för att behöva/kunna säsongsbyta dem. Bara ytterkläder, och vinterkängorna åkte ner i källaren för nån vecka sen samtidigt som vårjackan kom fram. Det innebar att det enda jag behövde göra idag med säsongsbytet var att lägga två vinterjackor i tvätten =)
  • Ms H
    81missan skrev 2014-03-30 21:52:12 följande:
    Nån som vet hur man gör med ett par skor (barn-vintersko) som luktar snudd på mögel??
    Annars så har jag helt tappat min struktur, min man går på föräldraledighet imorgon, vi har lite semester nu i några veckor. Hur ska jag göra för att hålla mig på banan? Visst, han hjälper till med disk o matlagning men jag är rädd att jag tappar zonstädningen. Sen börjar jag att jobba också, då har jag ju inte lika mkt tid, och han lär nog inte ägna lika mkt tid till städning gissar jag...
    Sätt er ner och prata om vad han ska ansvara för när han är hemma. När det är bestämt funderar du på vad utöver det du tycker är viktigast att det hålls i ordning.
  • Ms H
    vindruvan skrev 2014-03-31 08:00:16 följande:
    Åh jag har hittat hem!! Läser TS och jag hade kunnat skriva det själv. Jag bor med en kille som inte har i närheten av så mkt saker som jag och dessutom är uppvuxen i ett ordnat och städat hem (det är inte jag). Hur går det för er, kommer ni igång? :)
    Välkommen hit! Vi är på väldigt olika nivåer. En del har hängt i tråden sen den skapades för över två år sen och andra har tillkomit senare. Att man har varit med länge betyder inte att man har mest ordning hemma dock Du kommer nog trivas här, vi har väl egentligen bara en (oskriven) regel och det är att vi alltid är trevliga mot varandra och peppar varandra.
  • Ms H
    81missan skrev 2014-03-30 21:52:12 följande:
    Nån som vet hur man gör med ett par skor (barn-vintersko) som luktar snudd på mögel??
    Annars så har jag helt tappat min struktur, min man går på föräldraledighet imorgon, vi har lite semester nu i några veckor. Hur ska jag göra för att hålla mig på banan? Visst, han hjälper till med disk o matlagning men jag är rädd att jag tappar zonstädningen. Sen börjar jag att jobba också, då har jag ju inte lika mkt tid, och han lär nog inte ägna lika mkt tid till städning gissar jag...
    Är den maskintvättbar? Tvätta med ättika isf.
  • Ms H
    vallakra skrev 2014-04-01 14:41:32 följande:
    Ni som använder ättika i tvättmaskinen, hur doserar ni?
    Spelar det någon roll om det är ättika eller ättiksprit (heter det så?)

Jag har förstått att man kan använda ättika även med tvätt i maskinen, var häller man ättikan då? I tvättmedelsfacket? I sköljmedelsfacket? Direkt i maskinen?
    Jag häller direkt på kläderna (eller vad jag nu tvättar). Om jag har nått som luktar illa, t.ex. en handduk som råkat glömmas blöt i en väska, så blötlägger jag den i ättika utblandat med vatten en stund innan tvätt och sen häller i blandningen i maskinen.
  • Ms H

Min dammsugare luktar illa när den används. Tips på vd man gör åt det? Har bytt påsen.

• Ms H

Det utbytbara filtret har jag bytt, det andra är rengjort. Har dessutom dammsugit inuti dammsugaren, tur att man har en extradammsugare i källaren Jag är tyvärr inte så förtjust i syntetiska dofter, så doftkulor är inget för mig.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!