Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

sholof skrev 2014-01-12 11:38:53 följande:

Det tycker jag att ni kan välja själv. Jag hade valt det rummet som man kanske är mest i och som märks störst skillnad så här i början.
    Så hade jag också gjort, eller hallen eftersom det är det första man ser när man kommer hem.
  • Ms H
    lilla Vilda skrev 2014-01-13 12:16:43 följande:
    Mompan - jag är också ganska ny här och håller verkligen med om att det är toppen att läsa tråden från början! Jag började i somras och har i lugn takt snart kommit till sid 500... Dels får man en massa tips och inspiration, dels kan man se lite fallgropar med vissa som går ut stenhårt och sen försvinner helt efter några veckor...

Från Ms H har jag försökt ta till mig att varje liten grej man gör får man ge sig själv beröm för. Från hela gruppen känns dessutom ett stöd i just zonerna, hinner man bara ett litet projekt i zonen den här gången är det helt ok för man är snart där igen!

För er som är "gamla i gemet" låter det kanske konstigt att man får stöd från er trots att jag så sällan har skrivit här men jag läser varje dag (varvat gammalt och nytt) och det hjälper verkligen för motivationen - så stort tack till er alla!
    Oh! *rodnar*
  • Ms H
    Luktärten skrev 2014-01-12 23:42:08 följande:
    Det är bara att inse att när det är vardag här hemma med jobb, aktiviteter och allt vad det innebär kommer zonstädningen inte att hinnas med fullt ut. I köket denna vecka har jag fått skafferiet röjt, men det är det enda . Projekttömning av kyl/frys och skafferi har tagit fart ordentligt. Det projektet ska få fortsätta även kommande vecka.
    Försök att lägga ribban för zonstädningen på rätt nivå, så att du känner att du genomför "det du ska". Nån gång ibland kan det ju bli "mer än jag skulle", och det är alltid trevligt! Men att ständigt ha känslan "jag hinner inte" gör bara att man gör ännu mindre. Att ha fått skafferiet röjt är verkligen inte bara! Dessutom håller ni ju på att minska antalet varor i skåpen, snart är det jätteenkelt att sortera i ordning det som är kvar och torka av en eller några få hyllor per dag. Plötsligt är det bara klart! Babysteps Luktis Flört Och som FLy Lady säger; You are never behind Skrattande
  • Ms H

Å fy vad kallt! Vi har elva, det tycker jag är mer än tillräckligt.

Vad fick du gjort i hallen?

• Ms H
    81missan skrev 2014-01-18 18:14:49 följande:
    Är det mkt färskvaror som slängs? De mesta råvarorna går ju att frysa (kött och så). Kruxet kommer väl när man vill göra något speciellt som inte ingår i den vanliga maten, tex färsk koriander m.m. Då gäller det att laga det man bestämt, vilket inte funkar så bra för oss heller. Vi har än så länge inget behov av att följa matsedeln till punkt o pricka nu när jag är mammaledig men när båda jobbar ska det bli spännande o se om det går.

För ekonmin/miljöns skull är det bra att slänga in även de "udda" matvarorna i frysen. Ditt exempel med färsk krydda funkar ju bra i frysen (fryst färsk krydda funkar utmärkt när det står färsk i recept, förutom till dekoration). Problemet då är att man får mängder med grejer med frysen, som man sedan i sin tur måste planera in i matsedeln senare.

Usch för matplanering!

Jag har faktiskt fortsatt min skåprensning, har handlat (matlådor en del dagar på jobbet borträknat, men de är ett måste) för under 300 kr sen nyår! Fast tyvärr så äter jag sämre än jag borde, dvs mer sällan. Att anledningen att jag fortsatt till stor del är brist på inspiration, det kan vi ju låta bli att prata om

• Ms H
    81missan skrev 2014-01-18 18:19:06 följande:
    Här är det mesta av julen bortstädat, kom på att jag ska ta ner någr bonader från väggen bara. Vi har dock inte så mycket pynt, 2 stjärnor, 3 ljusstakar och en julkrubba, sen är det kanske något pynt som barnen gjort. Med andra ord går det fort att städa:)
    Igår gjorde jag en tabbe. Skulle ha middagsbesök och tänkte vara förutseende och starta diskmaskinen innan. Nu tyckte jag att vi hade rent porslin som räckte till middagen så jag struntade i disken, glömde att det som sedan blir smutsigt också ska få plats i maskinen.... Men då var jag duktig och satte igång maskinen tidigt på kvällen så det var färdigt efter kl 21. Tömde maskinen och fyllde den igen. Det första jag gjorde i morse var att starta disk - och tvättmaskin. Bara att tömma och hänga på fm så var det klart innan dagen började på allvar.
    Det tycker inte jag räknas som tabbe, du löste det ju kanonbra!
  • Ms H
    mompan skrev 2014-01-18 20:39:56 följande:
    Funderade lite på vad jag slänger egentligen. Kom på att jag slängt det här den senaste tiden:
    mkt pesto, morötter, grädde, creme fraische, färskost, hårdost, brieost, julskinka, leverpastej, salladspåsar, halva paket med fetaost (kan man frysa det?), färdiga matlådor...

Fisk och kött hittar oftast till frysen i tid. Jag har stor kyl och frys, och bor ensam med barn varannan vecka  - verkar inte kunna hantera all den stora ytan i kylskåpet... Glömmer bort vad som finns därinne.
    Vet inte om feta är frysbart, men grädde och brieost funkar fint att frysa. Se bara till att de fryses i lagom stora förpackningar, grädde i lagom bitar för matlagning (går tex att frysa i iskubs-formar) och osten lagom för en eller möjligen två dagars förbrukning. Hårdost är kanon att riva och stoppa i frysen, färdigt för gratänger.

Känner igen mig i det där med att glömma bort kylen. Antar att lösningen är att nöta in rutiner i vardagen, men.... nej, jag har inte lyckats än...
  • Ms H
    abinito skrev 2014-01-18 20:53:52 följande:
    Vi har en 6veckors matsedel som rullar (endast måndag-fredag). Bor på landet och är föräldraledig med en 1 åring och en 3 1/2 åring, så det underlättar väldigt mycket att veta vad vi ska äta och slippa stressen med panikhandling osv.
    Vill du dela med dig?
  • Ms H
    sholof skrev 2014-01-21 23:29:18 följande:

Ja jag hade faktiskt inte haft något emot att få packa ihop våra saker och flytta. Jag hade kunnat och viljat sortera bort allt jag inte vill ha när jag hade packat. Det har jag inte haft ork eller lust till andra gånger jag flyttat. Jag har flyttat med mig en del kartonger helt i onödan sen den dag jag flyttade hemifrån... En liten del är nu bortrensade men en del kommer nog inte försvinna förrän den dag vi flyttar.
    ...eller så gör du ett mission av det, bestämmer dig för att rensa 10 minuter per dag eller en halvtimme varje onsdagkväll eller vad som nu passar. Det kommer inte dröja alltför länge innan resultatet märks tydligt =)
  • Ms H
    mompan skrev 2014-01-22 16:43:45 följande:
    Lilla Vilda: Jag ska se om jag ger mig på DING. (Fast känner mest för att skjuta upp det till senare haha)

Hur gör ni andra med gamla kläder som ni för tillfället inte kan ha? Jag har gått upp massor i vikt senaste åren och har äntligen rensat ut garderoben från sånt jag inte kommer i längre. Har lagt mina gamla kläder i källaren för jag inbillar mig att jag kommer att gå ner dom någon gång. Samtidigt gillar jag tanken på att göra av med allt jag inte kan ha på mig, leva i nuet mer, och OM jag skulle gå ner i vikt så får jag köpa nytt då. Att inte spara en massa saker för att "om ifall att jag går ner i vikt". 
    Frågan är ju om man vill ha de gamla kläderna flera år senare...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!