Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ms H skrev 2013-03-20 15:18:08 följande:
    Jag har ingen bra lösning på hur jag ska förvara mjukplast som väntar på att få komma iväg till återvinningen. I dagsläget förvarar jag den i en plastpåse i skåpet under köksvasken, men det funkar sådär. Det trillar ur påsen, påsen står inte still osv. Nån som har något bra tips?

Jaghar det precis som dig och söker oxå efter någon bättre lösning. Fram tills för 2 veckor sen hade vi all annan återvinning i samma låda under vacken oxå. Det blev ett sånt projekt att tömma denna lådan sen. Så vi införskaffade flera mindre lådor så sorterar vi direkt. Men just mjukplasten kom jag inte på någon lösning för.

Något jag reagerade över var att när jag körde för att lämna källsorteringen så skulle mjukplast och hårdplast i samma kontainer. Mycket konstigt tycker jag, har ni andra det så oxå?  
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Linn77 skrev 2013-03-20 22:50:25 följande:
    Finns en liknade för en billig peng i slitstarkt material på Clas Ohlson, med handtag för upphängning. Jag använder en liknande modell i vår lilla sommarstuga (friggebod) för förvaring av plastpåsar.

www.clasohlson.com/se/P%C3%A5sf%C3%B6rvaring/...

Hade den varit snyggare hade man ju till o med kunnat haft den hängandes framme.... inte så bra på att sy själv tyvärr.
  • sholof

Jag håller med dig Linn, här är många fantastiska människor i denna tråden.
    Jag blir verkligen inspirerad av att läsa här och att vissa andra håller på att fixa i samma rum som jag :)

När jag städade mina killars rum så hittade jag väldigt många papper som de hade målat på lite här och där. Även i 2 av våra sänglådor ligger det målade bilder. Många av dom är egentligen bara att slänga medans vi sparar dom som är speciella.
    Men jag behöver tips på någon bra lösning för mellanlagring av dessa teckningar.
    Vi har ett pyssel/dator/rit rum. Där har vi en papperskorg till de papper som blir ratade direkt av barnen. Sen så hamnar en hög på skrivbordet medans en hög hamnar i våra sänglådor (av någon konstig anledning tycker barnen att det är bra) och en del bilder hamnar i andra rum.

Det jag spontant tänkte på är någon slags låda vid ritrummet där de kan mellanlagra sina bilder. Men mottager gärna tips.

Sen kommer det ju en hög med bilder med hem från dagis/skola.....de hamnar oftast på köksbänken någon dag för att sen hamna i pappersåtersamlingen. Inte så optimalt det heller.       

• sholof

15 minuter rensning i min garderob såhär innan det är dags för mig att försöka sova. Alla tshirts o linnen fick minsann plats i en låda istället för 2-3 lådor innan. :) Svårt att somna nu när jag har så mycket mer jag vill göra.

• sholof
    Rushmore skrev 2013-03-21 08:59:58 följande:
    Jag älskar också den här tråden och alla härliga människor som skriver i den. Kärlek. ♥ Jag undrar hur ni gör med tråkiga samtal som behöver ringas (tandläkare, bank, försäkringsbolag), tråkig korrespondens och mailande. Sköter ni det en viss dag eller tar ni det som det dyker upp? Och så vill jag ha era absolut bästa fönsterputsningstips tack! Hur göööör ni? Här ser man knappt ut så det är nog dags att ta itu med det.

Jag verkligen hatar att ringa samtal. Jag försöker för det mesta få sambon att ringa de han kan. Men det är verkligen en tröskel jag måste över. Jag har en lapp liggandes på köksbänken om ett samtal jag måste ringa, och nu har lappen legat där en vecka...... Jag köpte en elektrisk fönsterskrapa för någon vecka sen. Spontant kände jag att jag blev nöjd med den. Men den kostade 600 kr så en dyr pryl men den kan löna sig i längden. Jag slipper iaf ta in en fönsterputs firma, och relativt lite slabb och krångel att snabbt putsa ett fönster.
  • sholof

Sambon borta så jag passade på att röja lite i hans garderob. Nu ligger tshirtsarna vikta och lagda tillbaks i lådan efter Linns tips.....vi får väl ta och prova det ett tag för att se om det funkar för oss. Sambon vet dessutom inte om vår nya ordning i garderoberna. :)) På sängen ligger där nu en hög med kläder som han inte har använt på väldigt länge så han får gå iigenom den sen. Han kanske hittar något han glömt att han har. På tisdag ska vi på shopping tur till Ullared, så det passar perfekt med utrensning och genomgång nu.

• sholof
    81missan skrev 2013-03-22 06:40:40 följande:
    måste du slänga kläderna? Kan du inte spara dom eller ge bort till någon bekant?
    Jag menar inte bokstavligen att jag slänger kläderna :)

Jag brukar skänka bort det till insamlingar o dyl. Det är bara när kläder är söndriga som de slängs, och då är det mesta barnens kläder.
    Men ja, jag brukar ha svårt att sortera bort kläder. Har redan några kartonger i förrådet med utrensade kläder som jag skulle använda när de passade igen....men nej, det brukar inte bli att man börjar använda kläder igen som man någon gång tidigare ratat.
  • sholof
    Ms H skrev 2013-03-22 21:49:15 följande:
    Men blä vilken tråkig kväll! Nu går jag och viker om mina tröjor för att se om det funkar att fövara dem a´la Linn.
    Trist med tråkig kväll! Men att vika tröjor är faktiskt skoj när man ser förvandlingen.

Sambon blev dock lite skeptisk till den ordningen, han funderar på hur det ser ut när tröjorna faller ihop när man tagit 2-3 stycken.... Jag sa bara att han får vänta o se. :)

Nu när tvättrutinen fungerar så bra för mig o att jag faktiskt viker tvätten nästan direkt så kommer han nog knappt märka att hans tröjor "faller ihop"

• sholof

Jag sorterade så jag hade alla linnen av en sort ihop o sen andra linnen o sen tröjor. Så jag inte behöver kolla efter vad jag tar. Men sen har jag i stort sätt bara ett sorts linne av samma färg :)

Tröjor i ett sladdrigare material än tshirts var lite klurigt, de är ju inte i samma storlek heller. Jag får se hur det går med mina när jag väl börjar rota i ordningen i lådan.

Igår var jag på utbildning 8-16 sen skulle man hämta barn, laga mat, fredagsmysa osv. När skulle jag hunnit med att städa då? Hann inte med något mer än det grundläggande med disk och tvätt....
    Nej tacka vet jag mina ordinarie arbetstider, 22-6 måndag till fredag. Då kan jag gå runt o såsa, städa o mysa stora delar av fredagen. Hämta hem barnen tidigare o ha maten klar när sambon kommer hem :)

• sholof
    Linn77 skrev 2013-03-24 10:00:29 följande:
    He he, min man var lika tveksam han. Men nu gillar han systemet eftersom alla hans t-shirts får rum i samma korg. Men jag har även använt ikeas förvaringslådor till hans t-shirts och underkläder, strumpor för att få bättre ordning.

Dessa är det jag har köpt till hans trådkorgar
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00192631/

Så har jag sorterat hans "fin"t-shirts i en sådan låda och "jobbar"t-shirts utanför den lådan.

Tror jag måste fota och visa så snart jag orkar. 

För det kanske även kan vara en lösning för Ms H när man har linnen som är av lite mjukare kvalitet? 
    Ja ett foto hade varit skoj.
    Jag  tyckte det var lite krångligt att få in de nyvikta tröjorna bland de andra, men det kanske är en vane sak.

Nu är iaf denna veckan slut, och jag är nöjd med min zon fast det finns en del till att göra.
    Men nu till nästa zon, vilken det nu är :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!