Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

En till som VABar idag. Man kan ju tycka att man då har extra tid att rensa och röja, men idag är jag bara såå seg av att vara hemma för 5e dagen! Har rnsat lite i köket till slut, och ska nu ta ett ryck till *peppar mig själv*

• SockerStinn

Detta går på automatik: hålla diskho och diskbänk ren, duka av och torka av bordet efter vi ätit klart, plocka undan där det innan samlat sig röror. 
    ibland tvekar jag fortfarande på att plocka fram kläder till nästa dag, plocka undan i vardagsrummet innan läggdags, torka av på toan, rensa och kolla menyn till nästa dag som man ska göra dagligen, men jag gör det ändå.
    Saker man bara ska göra en gång i veckan tar ju lite längre att få in vanan på, och det är också sånt som tillkommit senare i babystepandet. Men jag är på god väg, och jag behöver inte längre skämmas när det knackar på dörren, jag trivs bättre här hemma och jag är lugnare och bättre mamma eftersom jag känner att jag har koll på läget nu. inte bara "nej, hinner inte nu, måste bara" hela tiden. Förutom när jag dukar av

• SockerStinn
    Selis skrev 2012-02-07 21:11:39 följande:
    Har börjat från början igen efter skidsemester och en depressionsdipp. Men jag vet hur lätt det var att få in vanorna sist så det känns bra i alla fall. Betydligt lättare att hitta greppet om tillvaron igen nu.
    Som sagt så får det ta sin tid. 
    Välkommen tillbaka

Jag kom igång till slut och har fått tagit ett monster i köket inte rensat bort så väldans mycket men stuvat om så sakerna står mer logiskt. Men ett hyllplan har jag fortfarande bland porslinet som är fullt med skafferivaror. Om jag får tagit skafferiet blir det kanske ändring på det? Eller så behövs det utdragbara lådor i skafferiet för att få plats. Högt upp på önskelistan men ack så dyrt Då är en crock-pot billigare - det har jag beställt nu Guld i mun undrar bara var det ska få plats...
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-08 13:35:05 följande:
    Nu har jag lagat en lös list på en garderobsdörr som irriterat mig i ett halvår eller så. Är det Fly Ladyskt?
    Perfekt antiprocrastination-day uppgift!
    Ms H skrev 2012-02-07 22:20:29 följande:
    Beror ju förstås på hur stort skafferi man har, men IKEAs är inte så himla dyra. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10110159/

Jag har blandat fasta hyllor och utdragbara i mitt skafferi, det funkar bra.  
     Tyvärr har vi ett kök med betydligt dyrare tillbehör och måtten stämmer inte med IKEA. 900:-/låda för 5 år sen när köket var nytt, vet inte vad de kostar nu. Får väl köpa en om året som min julklapp från tomten

Idag får jag vara nöjd om jag fixar FK-ansökan. Migrän. Har jag tur med huvudvärken kan jag vika undan gårdagens tvätt med. 
  • SockerStinn

Grattis mrsIce! Nu hoppas vi att du tar lite paus härifrån och ägnar dig åt mysig nyfödding Nalle "Jag ska bara...." biter inte på en 4-dagars om man säger så.

• SockerStinn

Pääh! Jag har förgyllt dagarna med att drömma om tårtbakning, bara för att ugnen ska paja ihop nu när det är dags att baka bottnarna Där försvann all energi! Tror jag ska försöka baka ändå, för nu vet jag inte om den bara tar evigheter på sig att värma upp eller om den sen håller ojämn temperatur eller ej. Bakade knäckebröd och tyckte det blev ojämt, men kladdkakan igår blev helt ok. 

Lite glad är jag ändå - min crock pot har kommit. Solig Så lägger ugnen av totalt kan jag iaf laga mat i den. Imorgon ska den invigas. 

Städa vet jag inte längre vad det är, men rensat lite har jag gjort. Igår tog jag skafferiet och idag kokbokshörnan och en låda. Men nu känner jag att jag måste få ta helg från rensandet. Även fast det ger energi med ett rent skafferi, en låda som går lätt att stänga och en hylla som inte anfaller varje gång man försöker dra ut en bok  

• SockerStinn
    Agdaa skrev 2012-02-11 20:33:44 följande:
    Provade att röja en hotspot idag oxå men det går ju inte på några 2 min iaf.
    Allt ska ju sorteras o läggas på plats å innan man får in rutiner för allt så tar d tid.
    å inte vart d helt rent heller. Nä, får nog träna lite mer på detta Kaffe
    När man väl har fått den undan så går det faktiskt på två minuter om man tar det 1-2 ggr/dag  
  • SockerStinn
    Liafiaa skrev 2012-02-11 23:14:51 följande:
    Nu tänker jag hoppa in här! Jag behövde verkligen denna tråd!

Mitt hem är kaos och när jag väl städar är det fint i en vecka sen rasar det.

Hur börjar man tycker ni?
    Era tips tack :)

Jag är en riktigt slarver , haha!
    Börja med babystepandet. Dag 1: Rengör din diskho grundligt. Se sen till att hålla den ren under hela dagen. Torka av runt om varje gång du tvättar händerna. Torka ur matrester/smulor varje gång du lämnar diskhon så det hela tiden är ren. Och avsluta dagen med att göra rent den med fönsterputs (jag skippar sista steget, jag passar istället på att rengöra med diskmedel när jag diskar. Istället för att krama ur sista diskmedlet använder jag det till hon).
  • SockerStinn

Nä, nu smiter jag i säng med ett lass disk på diskbänken och i ena hon {#emotions_dlg.djavulsk} För att inte tala om tårtbotten som fastnat i sidorna på min nyligen rengjorda ugn. Jag kan iallafall glatt konstatera att ugnen fungerade till tårtbak (och att jag mintes fel på hur stor smat som är lagom) Jag har lagt fram vad jag behöver till imorgon, och ska nu bara starta diskmaskinen. Tog mig igenom dagen och motstod frestelsen att sova bort hela dagen, förkylning, motgångar och trötthet till trots. God Natt! *läggdags la man till dag 97 eller? *

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!