Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

angio101 skrev 2012-08-18 08:22:11 följande:
    nåt bra tips för riktigt ingrodda fett och matfläckar runt plattorna på en vanlig gammal spis (ej häll) eftersökes.

har prövat ättika och bikarbonat/bakpulver, vågar inte köra svinto pga reprisken, smutsen är precis i gränslandet metallplatta/emalj.
    Kolla om du kan få tag på Suma Grill D9: http://www.stadmaskinshuset.com/lokalvard/stadkemikalier/kok.html?page=shop.product_details&flypage=product_details.tpl&product_id=249&category_id=43

Det här är det överlägset bästa medlet jag använt för att göra rent spisar/ugnar, men det är dyrt om man inte kan få tag på en mindre flaska, för det går åt ganska lite och man ska inte använda det i daglig städning. Det är starkt som SKRÄCKEN! Munskydd, handskar, skyddsglasögon och långärmat på!
  • Pallas

Jag håller på att måla om köksstolarna, så här blir det inte mycket städat (förutom att jag nu tvättar den matta jag tappade ut 2/3 av färgburken på). Skulle ta ett ryck igår, men istället fick jag byta generatorrem på en bil jag lånat ut. Ska försöka göra ett frest i morgon med tvätt och så, och så shina sinken ikväll. Har iaf hunnit med att sanera ett badrum, komplett med avkalkning och avloppsrens. Välbehövligt, USCH!

• Pallas

Luktärten: Wow! Start att ta tag i en sån där grej! Hoppas grannanrna blir glada och du är nöjd!

Fantasia: Skoskåp är som regel väldigt grunda. Skulle snarare tippa på 15-20 cm djupa. 

• Pallas

Fantasia: Jag brukar börja med att rensa vattenlåset och loppet ned till det. Det brukar räcka långt. Sen i med hett vatten. Sitter stoppet längre ned är det dock lite knepigare. Sån där sugpropp kan funka, liksom rensband. Men vattenlåset först, det är mitt tips.

• Pallas
    Fantasia78 skrev 2012-08-19 11:32:16 följande:

Låter bra. :) Förhoppningsvis räcker det med det i de flesta fall.
    Om det bara är vattenlåset under handfatet eller vasken så bör det väl räcka att sätta en hink under innan man skuvar av. (Och självklart att man inte har vattnet rinnande i förstås.) 

I vilka fall brukar man först stänga av vattnet (huvudavstängningen, menar jag). Vill man byta en packning måste man självklart göra det, men hur är det vid rensning av avlopp...?
    Du behöver inte stänga av vattnet för att rensa vattenlåset, det räcker som du säger med en hink under.
  • Pallas

Hörde igår att ketchup skulle vara exceptionellt bra att göra rent diskbänken med. Någon som provat?

• Pallas

Håller på med ett röj nu. Har ju inte blivit något gjort på flera dagar, eftersom jag lagat bilar istället. 5 timmar för dubbelsidigt spindelledsbyte igår. Mör i dag.

Inne på andra tvätten nu, diskmaskinen fylld, det står en bukett med blommor från trädgården på det avtorkade köksbordet, väskorna från förrförra veckans norrlandsresa uppackade och inlagda i skåpen. Nu måste jag klura ut var jag ska hänga all tvätt... Måste nog bli ute fast det hänger som duggregn i luften. 

• Pallas

Funderar allvarligt på det här med RUT, men det står mellan det och en driftsäker bil... Svårt val.

Köket är den enda plats i huset som jag lyckas hålla ordning på, men det är ju en klar förbättring mot hur det var i januari när jag joinade den här tråden! Badrummen är faktiskt också fräschare. Har kört S&S en vecka nu och undrar om ni har några tips på städrutiner där. Min devis är minsta motståndets lag och jag städar nu med Torkypapper eller våtservett. Ska skaffa fönsterputs till båda badrummen, just nu finns det bara på den ena. Annars är det dåligt med rutinerna där ännu. Har kört fast i decluttering men funderar på att ta nåt skåp och nån låda varje dag. Eller om jag ska skita i det och försöka etsa fast S&S först? Jag är ju en slow starter...

Det har annars varit väldigt dåligt på städfronten, då jag istället har legat under min gula bil mest hela dagarna. Har släckt tio av elva 2:or från besiktningen, bland annat har jag tillverkat och bytt bromsrör helt själv och bytt spindelleder! Är mäkta stolt och tarvar vansinnigt mycket cred!

• Pallas
    Nano07 skrev 2012-08-27 09:13:18 följande:
    Pallas: Jag hade kört på att köra en viss tid på nån låda/skåp varje dag (typ 15 min). Tycker själv att det är det som gör att jag orkar hålla igång. Det syns ju skillnad på ett annat sätt. Bra jobbat med bilen, själv är jag totalt nollad när det kommer till bilar :D
    Ja, jag får nog göra en lista jag kan pricka av. Borde kunna sätta maken på det också, så det blir en halvtimme per dag totalt.
  • Pallas

Klipper gräs och är så iniheskotta förbannat på min man som inte ens klipper hela gräsmattan (på begäran när jag redan klippt drygt halva). Nu får jag vada i brännässlor, tistlar och våtarv. Svetten sprutar och nu har gräsklipparen gett upp också. Blev väl överhettad eller nåt.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!