Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tack Ms H! Men det går lite åt skogen här... kan inte hålla en röd tråd och glömmer hela tiden bort vad som står på listan. Jag kör lite Ad Lib istället och ser till att inte gå tomhänt någonstans. Mitt mål är att kunna damma och dammsuga i dag. Vi får se om jag hinner dit.

* Har samlat ihop och sorterat all tvätt samt startat en maskin. Hoppas man kan torka tvätten ute.
    * Fixat en "till barnens rum"-låda där jag droppar saker som ska in till dem.
    * Slängt en del skräp. 
    * Druckit kaffe
    * Dragit om alla jäkla nätverkssladdar, vilket innebar att borra hål genom en vägg från hallen till vardagsrummet. Nu sitter modemet och routern på väggen i vardagsrummet istället för att stå i en kabelhärva på hallgolvet. Tog bara 2,5 år... Återstår att snickra ett skåp att dölja skiten med, samt ett par kabelkanaler för maximal snygghet.
    * Fixat skrivbordet/hyllan till vår inneboende, nu är det färdigt. 
    * Lagat kantarell- och västerbottensostpaj. 

• Pallas

Bra kämpat hörni!

Själv kan jag knappt tro det är sant, men hela huset ser fint ut! Lite småfix och sedan rensning på djupet kvar. Har hållit på hela dagen och fått väldigt mycket gjort. I morgon ska jag sätta upp lite tavlor och städa barnens rum. samt tvätta färdigt och sortera klart mina hästgrejer. Var en ridklubb i vällingby som blivit av med alla sina grejer i en stöld, ska kolla om jag har något att skänka. 

• Pallas

Alltså, om jag ska rensa ut min klädkammare kommer jag få gå i trosor och kanske något linne nu i höst. Det kommer inte bli något kvar...

• Pallas

Har haft semester hos äldsta sonen i Norrland en vecka och passat på att flyttstäda deras lägenhet (de har köpt hus). Jag har jobbat med flyttstädning tidigare och noterat en del grejer som man lätt glömmer i den vardagliga städningen. Tänkte att detta var en tråd där jag kan tipsa lite? Kanske jag ska tillägga att jag inte är bra på de här ställena själv, fast jag mycket väl vet hur fort de blir läbbiga.

Kök

Den undre kanten i framkant på diskbänken/bännkskivan - här samlas flott och matrester och allsköns guck Sopskåpet - många skåp är öppna i bakkant pga rören och där tenderar det att ramla ned skräp och grejer Kyl/frys - pga brandrisk ska de dammsugas och rengöras på baksidan minst en gång om året. Kolla in era kondenskärl (en plastskål som sitter ovanpå kompressorn, de flesta går att ta bort för rengöring), de brukar se hemska ut! Rostfri diskbänk - tokskrubba inte på en liten fläck med Svinto eller skursvamp, då blir det repor som aldrig går bort. Jobba istället över ett större område med skrubbning/slipmedel så håller du diskbänken blank. Spisfläkt - jag dog nästan när jag skruvade isär sonens spisfläkt för rengöring. Den har suttit där i drygt 20 år och jag lovar att det fanns lika gammalt flott på den. Har ni en fläkt med delar som går att skruva bort, så gör det någon gång om året och rengör dem var för sig. Rekommenderar Jif Creme och tandborste på svåråtkomliga ställen. (Jag svär på att de flesta äldre fläktar är designade av karlar som aldrig i sitt liv rengjort en köksfläkt, med tanke på alla skarpa hörn, vassa kanter och svåråtkomliga skrymslen) Ugn - min akilleshäl... Jag står alltid och svär över inbrända fläckar som är omöjliga att få bort. Ett lager folie i botten sparar sånt skrubbande. Tro inte att jag följer mitt råd själv bara, hahahha, jag är hopplös!

Badrum

De undre kanterna på handfatets sidor - de brukar vara fint gråsvarta på nolltid om man inte inkluderar dem i vardagsstädningen, speciellt om man har barn Kranen - det är sällan jag ser ett handfat som inte har kalkavlagringar runt basen på kranen. På med ett bra kalkborttagningsmedel, låt verka, torka av med mikrofiberduk. ALDRIG någonsin mekanisk (skrubbning/slipmedel) rengöring på kranar eller emalj!  Kakelfogar och kakel - en anledning till att jag aldrig kommer helkakla ett badrum är att fogarna kräver mer underhåll än man tror. Fogarna, liksom kakelplattorna, behöver avkalkning även i vardagsstädningen för att hålla sig fräscha. Gör man det kontinuerligt behöver man inte använda starka grejer heller, det räcker med en allrengöring för badrum. Stryk på, låt verka, skölj av och polera med frottéhandduk. Väntar man för länge behövs ofta både blekning och mekanisk rengöring av fogarna samt flera omgångars avkalkning på kaklet.

Dessa grejer är ju inte bara för att det ska se bra ut, utan det har med hygien att göra.

• Pallas
    Nano07 skrev 2012-08-14 20:22:55 följande:
    Pallas: Jättebra lista *ryser lite över äcklet i vår kök*

Nu har jag iaf vikt 2-3 ikeakassar tvätt, ska vila en stund till så ska jag få ner det sista i min tröjlåda. (Den ligger under sängen om min mage tycker INTE om att vara dubbelvikt just nu...)
    Bra jobbat! Jag ryser också över äcklet i mitt eget kök och mina egna badrum just nu. Tror dock inte att det blir någon städning i morgon, för jag har varit och avlivat en häst nu ikväll (inte min, men en hagkamrat till henne som brutit ett ben i hagen) och måste fixa med det och ta hand om hans ägarinna i morgon.
  • Pallas
    Ziraya skrev 2012-08-15 00:04:14 följande:
    Åh, det här blir perfekt nu när vi under 3 dagar ska grundstäda lägenheten! :D Tack för tipsen.
    Kör hårt! Tipsar också gärna om rengöringsknep och -medel om du vill! Olika medel är bra till olika saker och man kan förstöra om man använder fel, tex Svinto på kökskranen osv. 
  • Pallas
    Ziraya skrev 2012-08-15 00:18:09 följande:
    Ja, jättegärna! Tanken är att vi ska ta toaletten och badrummet (separata rum) i morgon. Lägenheten är från 50-talet och det går många synliga rör längs med golv och väggar. dessa samlar säkerligen på sig mycket damm och smuts. Kaklet är ganska gammalt och fogarna är grå. Silikonet runt badkaret är missfärgat fläckvis - går det att få rent?

Köket skall vi ta på torsdag. Vi har ingen fläkt utan en lucka med kedja vid taket ( smultronets.files.wordpress.com/2011/02/flc3a... ) en sådan som på bilden. Den är otroligt skitig och har gammalt fett som jag inte ens vill fundera på hur gammalt det är. Tips för att få bort det? :)

Jag vet inte huruvida vi kan dra fram frys/kylskåp. Däremot finns det luckor som går att plocka bort både vid golv och tak, så de kan man plocka bort och städa.

Resten av lägenheten är inga konstigheter. Vi har många väggfasta garderober, men de är nyligen utrensade och urstädade.
    Vilket spännande projekt! Jag får önska er lycka till!

Ok, ni behöver:
    Klorin Jif Creme Cillit Bang mot fett Ett rejält avkalkningsmedel, jag brukar använda Hessa kalkbort. Kalkosan funkar också, men är klenare i sin effekt. Har man grava kalkavlagringar kan man försöka få tag på ett avkalkningsmedel för restaurangdiskmaskiner, men det är riktigt starka grejer. Skrubbsvampar Nagelborste Mirakeltrasor 
    Badrummet: Rör samlar mycket riktigt på sig mycket skit. Damma av och skrubba med Jif Creme på en svamp. Torka av med fuktig trasa. Måla om rören om de är dåligt målade, det gör dem lättare att städa och gör mycket för helhetsintrycket (vet inte hur mycket jobb ni tänkt lägga?). Ett tips kan också vara att byta ut rörfästena (alltså de där "clipsen" som håller rören parallella längs väggen) om de är sunkiga. Det är billiga grejer som är lätta att byta oftast.

Ni kan prova att bleka silikonet vid badkaret med outspädd klorin, men min gissning, baserad på mina erfarenheter i städbranschen, är att det är kört. Skrapa bort, tvätta med typ T-röd och lägg dit en ny silikonrand. En silikontub kostar 30-40 spänn på Biltema och det tar en minut att trycka dit en ny fog.

Kakelfog behöver bytas med jämna mellanrum. Är er kakelfog original från 50-talet, så är det läge att skrapa bort den gamla fogen och lägga en ny. Ingår det inte i era planer att göra en så stor grej så finns det kakelfogsfärg man kan använda för att måla över de sunkiga fogarna. Det finns pennor i olika färger och de är inte särskilt dyra. Kolla i en kakelbutik.

Kök: Spraya den där ventilationsluckan och kedjan med Cillit Bang. Låt verka en stund. Torka av. Är fettet inte upplöst så ta en skrubbsvamp med Jif Creme och kör en omgång, torka av med fuktig trasa. Upprepa Cillit + Jif tills det är rent. Kan ta många omgångar om det är riktigt ingrott, ibland går det inte att få rent ens. Då blir det till att slipa av och måla om. 

• Pallas

Shit, kollar på hur det ser ut här hemma och våndas, men jag orkar inte städa... Har varit med och forslat bort min kompis döda häst från hagen nu på förmiddagen och städning känns inte så prio 1 direkt. I dag måste jag iaf få ordning på kläderna från vår semesterpackning och köra ett par tvättmaskiner. Skolan börjar på törsdag, det vore kanske bra att barnen hade rena kläder då.

• Pallas

Bra jobbat Ziraya! Har ni använt Jif?

Mrs H: Skönt med en Rut ni trivs med! Det är viktigt att detaljerna blir rätt.

Fantasia 78: Har tyvärr inga bra skoförvaringstips. Jag drunknar själv i skor och kommer hålla utkik efter de tips du får! 

• Pallas
    Ziraya skrev 2012-08-17 11:54:37 följande:
    Japp, funkar perfekt! Solig
    Vad bra! Jag gav min son en svamp med Jif när han skulle städa ett element med stearin på. Han utbrast: "men får man verkligen ha sånt här hemma som privatperson?!" Han tyckte det var alldeles för bra för att vara lagligt.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!