Har haft semester hos äldsta sonen i Norrland en vecka och passat på att flyttstäda deras lägenhet (de har köpt hus). Jag har jobbat med flyttstädning tidigare och noterat en del grejer som man lätt glömmer i den vardagliga städningen. Tänkte att detta var en tråd där jag kan tipsa lite? Kanske jag ska tillägga att jag inte är bra på de här ställena själv, fast jag mycket väl vet hur fort de blir läbbiga.
Kök
Den undre kanten i framkant på diskbänken/bännkskivan - här samlas flott och matrester och allsköns guck Sopskåpet - många skåp är öppna i bakkant pga rören och där tenderar det att ramla ned skräp och grejer Kyl/frys - pga brandrisk ska de dammsugas och rengöras på baksidan minst en gång om året. Kolla in era kondenskärl (en plastskål som sitter ovanpå kompressorn, de flesta går att ta bort för rengöring), de brukar se hemska ut! Rostfri diskbänk - tokskrubba inte på en liten fläck med Svinto eller skursvamp, då blir det repor som aldrig går bort. Jobba istället över ett större område med skrubbning/slipmedel så håller du diskbänken blank. Spisfläkt - jag dog nästan när jag skruvade isär sonens spisfläkt för rengöring. Den har suttit där i drygt 20 år och jag lovar att det fanns lika gammalt flott på den. Har ni en fläkt med delar som går att skruva bort, så gör det någon gång om året och rengör dem var för sig. Rekommenderar Jif Creme och tandborste på svåråtkomliga ställen. (Jag svär på att de flesta äldre fläktar är designade av karlar som aldrig i sitt liv rengjort en köksfläkt, med tanke på alla skarpa hörn, vassa kanter och svåråtkomliga skrymslen) Ugn - min akilleshäl... Jag står alltid och svär över inbrända fläckar som är omöjliga att få bort. Ett lager folie i botten sparar sånt skrubbande. Tro inte att jag följer mitt råd själv bara, hahahha, jag är hopplös!
Badrum
De undre kanterna på handfatets sidor - de brukar vara fint gråsvarta på nolltid om man inte inkluderar dem i vardagsstädningen, speciellt om man har barn Kranen - det är sällan jag ser ett handfat som inte har kalkavlagringar runt basen på kranen. På med ett bra kalkborttagningsmedel, låt verka, torka av med mikrofiberduk. ALDRIG någonsin mekanisk (skrubbning/slipmedel) rengöring på kranar eller emalj! Kakelfogar och kakel - en anledning till att jag aldrig kommer helkakla ett badrum är att fogarna kräver mer underhåll än man tror. Fogarna, liksom kakelplattorna, behöver avkalkning även i vardagsstädningen för att hålla sig fräscha. Gör man det kontinuerligt behöver man inte använda starka grejer heller, det räcker med en allrengöring för badrum. Stryk på, låt verka, skölj av och polera med frottéhandduk. Väntar man för länge behövs ofta både blekning och mekanisk rengöring av fogarna samt flera omgångars avkalkning på kaklet.
Dessa grejer är ju inte bara för att det ska se bra ut, utan det har med hygien att göra.