Inlägg från: Lattjo |Visa alla inlägg
  • Lattjo

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Pallas skrev 2012-02-09 14:11:52 följande:
    Nu har jag påbörjat garderobsprojektet. Att det i praktiken innebär att jag bara öppnat två garderobsdörrar och suckat tungt behöver vi inte prata så högt om.
    Hehe, ja någonstans måste man ju börja ;) Så gör jag med för övrigt! Jag har bara en garderob kvar nu men det är den värsta som jag sparat alldeles för länge. Där står grejer ouppackat sen vi flyttade hit. För 8½ år sen...
  • Lattjo

Vad ni är duktiga här inne :) Det är lika peppande varje dag att komma in och kolla vad för nya projekt som gjorts :)

Upptäckte imorse att jag missat kvällsdisken för första gången. Eller, nåja, det var kanske lite att ta i... I diskhon låg en stycke smörkniv och gömde sig. Ingen fara alls men attans vad irriterande! Okej om det varit en jättedisk som man bara inte orkat ta men en sketen smörkniv, haha! Hade det varit mer disk hade jag säkert sett det när jag skulle hoppa i säng och tagit det men nu gömde den sig effektivt... Jaja, jag överlever nog det med ;)

• Lattjo

Idag har sonen haft en kompis här och det var så himla skönt innan. Jag kunde släpa fram dammsugaren direkt och bara dammsuga av och sen var det klart. Behövde inte röja en massa innan, vilket framsteg! När ungarna lekte passade jag på att torka rent spiskåpan och alla köksluckor. Insåg att det tog 5 minuter istället för två timmar om man gör det oftare, inte så svårt att räkna ut faktiskt men det satt långt inne innan jag gjorde det :)

Var ner till videobutiken och köpte lördagsgodis och bestämde att finns det tid i tvättstugan i helgen ska barnvagnsklädseln tvättas. Det har ag dragit ut på länge. Det är 2 år sen vi bytte till sittdelen och än är den inte tvättat, visserligen har jag alltid haft sittdyna i den men ändå, det är hög tid nu!

Jag börjar känna att jag ändå kommit till en gräns då jag bara GÖR och inte envisas med att vänta tills fan kommer och löser av. Disken tas direkt efter middagen, inga diskberg längre. Jag är så tacksam mot alla här inne, för det var alla era inlägg som fick mig att sätta igång :)

• Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-12 21:13:48 följande:
    Har tappat sugen helt och hållet för tillfället. Åkte till IKEA och köpte nytt golv att lägga i köket och hallen. Kom hem glad i hågen och skulle börja med projekt golvläggning och vad hittar jag? Jo, en vattenläcka av allvarligare slag bakom sopskåpet. Spånplattan är helt genomblöt. Jag som var så laddad för att få det fiiiiint!
    Åh nej! Hoppas att det inte är alltför allvarligt och att det går att fixa snabbt och enkelt. Så enkelt en vattenskada går att fixa. Fan vad typiskt, alltid ska något hända!
  • Lattjo

Jag fick köra en panikmeny igår då jag hade glömt bort att det visst var en ny vecka idag ;) Såhär äter vi iaf denna vecka:

Måndag: Fiskgratäng med ägg och räkor, potatismos
    Tisdag: Bönbiffar, ris, vitlökssås www.kokaihop.se/recept/bonbiffar
    Onsdag: Köttgryta, pasta
    Torsdag: Nuggets, ris, sås
    Fredag: Mexikansk moussaka
    Lördag: Hamburgare
    Söndag: Hemmagjord pizza

Jag är jäkligt nöjd för jag har gjort meny varje vecka sen årskiftet och egentligen var det bara en vecka då exet började röra runt bland sina helger som jag inte följde det, annars har vi ätit det vi "ska" varje dag. Har aldrig hänt förut :)

• Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-14 00:28:24 följande:
    Vet ni vad det bästa är? Jo: att jag inte haft lust med ett enda dugg av detta, men gjort det ändå!
    Vad duktig du är! Är väldigt imponerad, garderober är jobbiga :(
  • Lattjo

Undra när jag ska orka ta tag i alla hyllor i mitt sovrum? Sen ska jag köpa massor med såna papplådor på IKEA att sortera upp saker i. Det är fem hyllor och dom kommer att svälja undan saker till max. Precis vad jag behöver! Men det känns motigt då jag verkligen inte har råd att åka till ikea just nu utan måste vänta till nästa månad och då känns det bara dumt att börja rensa hyllorna... Som ni ser är jag bra på att hitta ursäkter till det jobbiga :)

Idag har jag iaf torkat av dom värsta väggarna i köket. Det var nog länge sen... Matstänk och damm i massor, det såg riktigt skabbigt ut men nu är dom rena och fina!

Igår hade jag sonens bästa kompis här efter skolan och på kvällen kom hans mamma och syrra hit också. Hon vet precis hur jag haft det innan (en av dom få som har fått kliva in här utan att det renstädas helt innan) och hon utbrast direkt: Men, titta! Du har en hall! Varenda gång hon har varit här har det stått säckar i hallen och överallt annars också för den delen. Hon fick komma in i mitt sovrum för första gången och jag slapp skämmas när hon tittade in i ungarnas rum.

Även om det i mångas ögon säkert inte är superrent här hemma så trivs jag för första gången på länge! För MIG är det perfekt och sonen älskar att det är rent. Det är en daglig kamp att inte falla tillbaka men jag kan avslöja att städningen har hjälpt mig med andra saker också. Jag har fått in rutiner som jag annars bara kunde drömma om! Som att jag har fattat att det här med rutiner är inte så hemskt ändå. Våra mornar har blivit mindre stressiga. Jag behöver aldrig ställa mig och diska upp en skål till sonens havregryn eller diska jäntans vällingflaska.

Om en stund kommer mina föräldrar hit för första gången sen jag städade upp. Ska bli kul att se vad dom säger :) Mamma sa i telefonen häromdagen att hon önskar att hon kunde ha fått in lite av mina rutiner när hon var småbarnsmamma, allt hade blivit så mycket enklare då... Jag vet iaf varifrån jag fått mitt stökiga beteende...

Nu ska jag samla kraft och kanske börja att städa upp på hyllorna inne i sovrummet! Då kan jag dessutom få bort en jobbig hotspot som är byrån inne i mitt sovrum som pga platsbrist är helt omöjlig att bli av med. Jag har helt enkelt ingenstans att göra av sakerna som ligger där just nu... Jag kanske ska försöka tänka som så att om jag städar hyllorna INNAN jag handlar lådor så kan jag räkna ut hur många jag behöver och inte köpa för många så jag måste hitta någon plats att lägga dom på också :)

• Lattjo

Haha, jag har blivit knäpp! Kom hem från att ha hämtat i skolan och ställde mig och lagade mat men blev så störd på att det var smulor under fötterna så jag släpade fram dammsugaren och dammsög överallt innan jag satte igång. Undra när några smulor störde mig senast, haha!

Jag har fortfarande inte kommit igång med hyllorna. Tack för alla tips på lådor, jag får åka runt någondag och leta vart dom finaste finns :) Jag stör mig massor på hyllorna då dom är ovanför sängen och jag alltid bäddar sängen så det är snyggt och det hänger grejer från hyllorna. Men just nu orkar jag inte och jag har gjort så mycket ändå så det är dags för mig att ta det lite lugnt och inte överdriva för jag vet exakt hur det brukar sluta...

Jag upptäckte mitt i allt städande att siliconfogen vid diskbänken har spruckit så nu har jag ringt värden så en granne ska komma och hjälpa mig med den (värdens svärfar, bra att ha honom ett par våningar upp så man får hjälp fort!). Jag hade aldrig tänkt på den om jag inte städat och även om jag hade det hade jag inte kunnat ta in någon här så det var ju bra att jag äntligen tog tag i städningen!

Jag hoppas att ni alla får en fin fredagskväll. Det tänker jag ha :)

• Lattjo

Jag tog mig i kragen och gjorde hyllorna i sovrummet tillslut! Så jäkla skönt! Bara det värsta kvar... Garderoben i mitt rum, jösses, den kommer att ta tid :) Nu blir det en tur till ikea (och clas ohlsson och jysk, får ta en runda när ungarna är hos pappan :)) och köpa lådor, nu har jag det sorterat i olika högar men jag vill ha lådor så det ser prydligt ut :)

För första gången tog jag bilder för att kunna visa om ni vill se :) Eftersom jag inte vet hur man får in bilder här får jag skicka länken till bloggen!

http://lottaochfamiljen.blogg.se/2012/february/plockat-rent-nagra-hyllor.html

• Lattjo

Jag har nog blivit sjuk eller nått. Efter att ha städat hyllorna så satte jag mig i soffan med min latte och skulle passa på att kolla på CSI miami medan jäntan sov. Då fick jag för mig att sopsäcken i hallen (från hyllorna) måste ut i bilen. Väl ute plockade jag in två flyttkartonger som låg i bilen. Framför tvn fyllde jag en kartong med barnkläder. Gick ut i köket och ser att lådan med påsar är öppen. Stänger den men i farten hinner jag se hur äckligt dammig den är. Tömmer den och gör rent den. Drar ut den helt och hållet och ser hur äckligt dammigt det var under. Där hittar jag dessutom den nya spritsen jag visste att jag hade köpt men som var borta... Gör rent under lådan. Plockar ihop kläderna jag slängt på sängen som en kompis ska få. Nu sitter jag på soffan igen. Funderar på om jag inte ska gå ut och rensa dom tre återstående kökslådorna iaf... Eller om jag ska sitta kvar här... Jag börjar närma mig slutet men det känns faktiskt läskigt. Lika läskigt som att jag närmar mig slutet av min viktminskning. Sen ska man hålla det! Jag är rädd att jag börjar att tänka att det gör inget om jag inte tvättar rent badrummet idag, eller diskar upp idag. En gång är ingen gång men tänk om man tappar vanan liksom... Jag får väl bara kämpa för att behålla det. Så här ren lgh har jag aldrig haft och jag vill inte gå miste om det för det är grymt skönt! Mamma ringde efter deras besök här för att säga: vilken lgh du har! Wow! Du har lyckats! Synd bara att det skulle ta 10 år av att bo själv innan jag fattade hur man gkorde :) Utan tråden hade jag aldrig börjat så jag är jättetacksam!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!