Inlägg från: Voxen1 |Visa alla inlägg
  • Voxen1

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tack för ett utförligt svar Aniiee! Att jag har så svårt tror jag är för att jag fastnar för att använda vissa kläder som blir favoriter. Jag köper sedan mer kläder som är som favoriterna istället för att använda det jag redan har och gillar. Sedan har jag köpt kläder som inte passar in i det liv jag lever, till mitt fantasi jag så att säga. Jag behöver slittåliga snygga vardagskläder men istället består garderoben till största delen av ömtåliga finkläder. Ja jag får analysera mig och min garderob lite mer!

• Voxen1

Då var det helg igen! Planen för helgen är att städa och rensa i garaget. Nu ska det hända! Alla saker ska ha en plats. Just nu är det lite för många saker. Det är bra ordning, men så är det dessa saker som inte får plats någonstans. Dessa flyttas runt och är ivägen och vips så blir det stökigt.

Ska även fortsätta i min garderob. Just nu går jag igenom det som jag inte använt för att ta ett beslut om det ska sparas eller inte. Jag ska packa ner allt som jag är osäker på i en låda och ställa undan. I garderoben ska det bara finnas det som jag är säker på att jag ska spara.

• Voxen1
    Chianti skrev 2019-03-12 22:35:54 följande:

Jag funderar på att lyfta ut allt ur min garderob och gå igenom plagg för plagg. Gissar att en del åker ut då, och en del upptäcker jag på nytt och börjar använda igen.

Gör det! Då ser man exakt vad som finns.
  • Voxen1
    vallakra skrev 2019-03-14 08:15:26 följande:

Hurra! Det lilla rummet i källaren har äntligen fått golv. Det har stått utan golv i tre år sedan vi bytte avloppet men i slutet av förra veckan fixades det.

Nu ska det upp en massa hyllor från golv till tak så nu ska det bli ordning på blomkrukor, färgburkar, pysselsaker och annat som legat utspritt i källaren.

Grattis! Det är så skönt när man får saker fixade!

Garaget är nästan genomgånget nu. Det är ca fem saker som måste få ett hem. Funderar på om de ska vara kvar i garaget eller flyttas till annat ställe. Det är saker som används ofta och som måste vara lättåtkomliga. Alla sådana platser i garaget är tagna. Får fundera lite till...
  • Voxen1

Nu är garaget nästan klart. Fick tänka om lite, men nu får allt plats och är relativt lättåtkomligt. Men nu får inget mer komma in om inte något åker ut!

Ska försöka få bättre ordning i sovrummet denna veckan. Vad ska ni andra göra?

• Voxen1
    Ms H skrev 2019-03-23 11:21:27 följande:

Hej hörni,

Jag har varit hemifrån fler månader, men imorrn ska jag återuppta arbetet mot mer ordning hemma. Det är undanplockat och grundstädat, ge mig förslag på vad jag ska lägga fokus på de närmsta dagarna, totalt kanske 7-10 timmars arbete.

Oj vad svårt! Vilka områden känns mest akuta? Jag fokuserade mycket på kök och vardagsrum först för där är vi mest.
  • Voxen1
    Ms H skrev 2019-03-24 18:50:58 följande:

Inget är akut, men det finns förbättringspotential överallt :)

Lite så är det här också. Jag är jätte nöjd med vardagsrummet, hallen, barnens rum och alla badrum.

Köket är bra förutom en bänk där post och skolpapper blir liggande. Har försökt få till lösningar men inget fungerar i längden. Sovrummet har för mycket saker så det är besvärligt att lägga tillbaka och då kommer stöket tillbaka. Behöver fintrimma dessa områden. Plus min garderob. Har alldeles för mycket kläder och skor.

Men det minskar sakta men säkert.

Har du funderat ut vad du ska lägga din tid på i veckan?
  • Voxen1
    Chianti skrev 2019-03-28 22:12:21 följande:

Förvaringsdrottningen har ett inlägg om att skapa städschema: www.forvaringsdrottningen.com/2019/03/28/sa-skapar-du-ditt-stadschema-i-4-steg/

Jag vet inte jag, schema kan man ju skriva, men det gäller att göra det man skriver upp också och det är en svårare nöt att knäcka.

Ja, det skulle vi behöva göra. Det blir lätt att inte alla i familjen hjälper till annars. Det får inte bli för många saker på schemat för då tror jag inte att det blir av att vi gör det. Det skulle vara så skönt att få in rutiner så man bara gör det! Vi skjuter gärna upp städning för att göra roligare saker.
  • Voxen1
    cattus skrev 2019-03-31 12:14:40 följande:

Jag och min man har olika åsikter om vart post skall läggas. Kan tillägga att det till 99,5% alltid är han som tar in posten. Jag vill ha ett fack i hallen så att det samlas på ett ställe och man sedan kan gå igenom då man har tid att sortera vidare.

Han vill ha det sorterat direkt i oika fack på "kontoret".

Jag hittar posten utspridd på olika ställen - i trappen- på köksbänken - på matbordet - på rumsbordet - på skohyllan i hallen, ja kort sagt lite överallt.

Tvärtom vad vi båda vill ha...egentligen.

Han tycker ett fack i hallen är fult - jag tycker det skulle vara praktiskt.

Har ni tips på hur jag skall få som jag vill.....

hans sätt fungerar ju uppenbarligen inte (vi har olika fack för posten på kontoret redan - där posten inte hamnar)

Vi har det problemet också. Min man vill gärna sprida ut viktig post i olika högar istället för att ha ett fack eller folder som man tittar igenom. Det gör att köksbänkar och köksbord svämmar över. Vi har försökt flera olika system, men inget funkar. Önskar också tips! Funderar på en anslagstavla, men vi har dåligt med plats.
  • Voxen1
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-05-18 20:59:23 följande:

Väldigt sent svar på detta, men ändå. Jag har ett hemmaarkiv i dragspelsmodell i hallen. Vet inte vad det heter, men alltså en mapp med en massa fickor. Där har jag satt in lite etiketter som tex bil - el - sonen - hälsa - dator - prenumeration - att betala - och så öppnar jag all post i hallen och försorterar allt i mappen. Funkar bra! Sen någon gång ibland, alltför sällan, tar jag mappen till mina pärmar och sätter in. Har också en speciell plastficka för sådant som ska läsas igenom och göras något åt snarast. Inga papper lämnar alltså hallen (utom när dom är på väg till pärmarna).

Tack för tipset! Ska prova den metoden. Måste bara hitta en bra plats för den. Vi kommer in direkt i köket från garaget så den måste vara i köket någonstans. Ska röja av köksbänkarna och fundera lite.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!