Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Connect - Vilket bra schema du har gjort i bloggen!! Perfekt!

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

usch, nu känner jag mig inte alls peppad att fortsätta med detta. Pratade med sambon om han inte ville haka på det här o försöka sätta lite vardagliga rutiner.
    Men det var tvärblank nej!
    Han ville inte bli tvingad att städa om han inte hade lust sa han (han städar aldrig om man inte tjatar så lusten finns nog inte alls) därför tänkte jag ju att det kunde vara bra att börja smått.
    Men nej, det gick inte alls...
    Känns ju så där att vara helt ensam med detta samtidigt som den andra bara stökar till istället...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Chianti skrev 2012-01-04 14:35:00 följande:
    Nej fy vad tråkigt. Men jag förstår dig helt, man kan inte vara motor åt två personer, speciellt inte om den andra inte alls vill bidra till slutresultatet.
    Nä, men jag tänkte efter lite o jag ska iaf försöka göra detta själv...
    Tres26 skrev 2012-01-04 14:45:37 följande:
    5, 8 och 10, dom är inte mutade med nåt ;) 

Svartros:  Tråkigt att höra. Nu är ju jag välsignad nog att inte ha nån sambo ;) så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna råda med nåt... 
    Det är ju det som är själva vitsen med babysteps att de ska gå per automatik. För att 'känna' för att städa händer sällan/aldrig. Man gör det då man måste och då man är förbannad.... 

Jag försökte förklara det konceptet att man ska göra allt automatiskt till slut men då sa han att han skulle känna sig lurad att städa även om han inte vill. Men det handlar ju om att man ska göra det av bara farten till slut utan att man tänker på det. Fast det gick inte att få in...
    Men det kanske går att lura honom till att städa ibland, haha. Kan ju be honom göra saker jag egentligen skulle tagit tag i O till slut kanske det blir en vana för honom också. Man får inte vara dum!
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Alvi skrev 2012-01-04 14:53:19 följande:
    Inne en snabbis för att dela med mig av bilder....... Bild 1 - min största hotspot - en bänk i köket. Vad finns INTE på den bänken liksom....

Bild 2 - städat! Det underliga vitsvartgula i mitten på bilden är ett spöke som hänger från en dörrknopp.

För tillfället ser det ut som på bild 1 igen.... Och man blir ju inte gladare av husvagnsinredningen, det ska göras om SNART....! Inget stort och fancy, men luckorna ska bli vita och kaklet ska bli grått! Yeah!

Härligt! På´t igen bara!!
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Ms H skrev 2012-01-04 18:18:51 följande:
    Spontant känner jag att du skulle fråga honom om han tycker att du också endast ska städa när du känner för det, men det är säkert ingen bra idé... men, finns det något han oftare tar tag i än annat? I så fall tycker jag att du ska lämna de sakerna till honom och koncentrera dig på andra saker som du tycker är skönt att ha rent. Till exempel om det han brukar göra är att dammsuga, så ta aldrig i dammsugaren men se till att det är undanplockat i köket och hallen. Om det är grusigt kan du ju hinta honom lite snyggt om det

Han tar inte några initiativ till att städa något alls om jag inte säger till att vi nog måste städa nu. Men skulle inte komma på tanken att göra det själv. Jag har testat att hinta om städningen ibland men det funkar inte. Nån som har några tips på hur man kan få sambon mer delaktig kanske?
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Ms H skrev 2012-01-04 19:46:52 följande:
    Frågar hur han vill ha det hemma?
    Men han hjälper ju till att plocka undan lite saker o tvätta o fixa diskmaskinen. Så han är ju inte helt off med hushållsgörat. Vi har olika tolerans med hur smutsigt det kan bli bara. Jag vill helst städa varje vecka o han skulle klara sig med en gång i månaden o skura golvet behövs bara göras max 2 ggr om året ungefär...
    Så vi skulle nog behöva mötas på något sätt så båda kan bli nöjda.
    Jag trodde det här var ett bra sätt för det. Men men, han kanske behöver fundera över konceptet lite :P

I dag har jag iaf, Bäddat, fixat köksbänkarna och sinken. Ska lägga fram kläder inför morgondagen sen och snart hänga upp tvätten :)
    Har snart kommit ifatt med tvättberget!! :D
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Blå Flygare skrev 2012-01-04 19:56:25 följande:
    Jag har länge försökt få maken att göra saker, inte själv ta över hushållet. Med resultat att jag gått mest hela dagarna och varit sur över att det alltid är så stökigt. påminna har inte funkat. Att tjata har inte funkat. Att gnälla har inte hjälpt. Att hinta har varit meningslöst. 
    Så jag kände att jag har ett val. När maken inte gör det JAG tycker behövs, ska jag då låta det vara och bli sur för att det är smutsigt, tjata och bli sur för att han inte gör det, eller göra det själv. Jag valde nu det senare.

Nu tar jag hand om disken och tvätten, och jag kan tänka mig ta på mig stora delar av städningen med. Det är JAG som vill ha fint här hemma, inte han. Och man kan inte påverka någon annan än sig själv.

Fast sen låter inte min man mig ta ALLT. Han ser också saker och gör något åt det. Och nu tror jag jag har inspirerat honom för nu äntligen när jag fått rent i köket så rensar han avloppet när jag klagat på att det är svårt att hålla hon ren när vattnet inte rinner undan Det är svårare att stöka ner där det är smutsigt, och trots att maken inte läst något om fly-lady så är det ffa dag 4 helt rent och undanplockat i köket. Det har aldrig hänt innan!

Jag märker att jag börjar må bättre av detta också. Eftersom man blir klar med dagens uppgifter så blir jag nöjd och känner att jag har kontroll. den där ständiga stressen över att jag har så mycket att göra/sstäda/tvätta är borta.
    Det låter helt ok, Jag har märkt att så fort jag säger nåt om städningen o han svarar något snäsigt tillbaka så blir jag på dåligt humör också. Så om jag inte frågar slipper jag irritera mig resten av dagen på svaret jag fått. Så det bästa är att ta tag i röran själv o som du säger. Det är ju jag som vill ha det rent o han som vill ha det skitigt... Fast borde inte han må bättre av att det är rent också. Det kan ju inte bara vara jag som vinner något på det...hm...
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Ja har funderat på det här med decluttra. Det är väl inget man egentligen måste göra. Känns som jag skulle slänga allt jag äger om jag skulle kasta bort 27 saker, ge bort 27 saker osv...(osäker på antalet...)
    Vi har liksom inte så mycket plotter...
    Det som gör det lite stökigt här är att de samlas muggar o tallrikar som ingen orkar ta bort o gammal reklam osv Och att saker som används hamnar på fel ställe hela tiden.. Bättre förvaring skulle nog vara lösningen där.
    Det är väl i så fall vinden som skulle behöva rensas men den är så jäkla kall nu så dit vill jag inte gå frivilligt! hahaa

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Chianti skrev 2012-01-05 09:35:49 följande:
    Jag tror du rört ihop decluttra med en annan uppgift, Kolla mitt inlägg 201 så har jag översatt decluttra där.

Det där med att kasta 27 saker hette något annat men det det stod om det på declutteringsidan.
    ok, det är mycket möjligt, rör ihop allt på den där sidan haha. Skyller på 4 timmars sömn i natt!

Har iaf, fixa lite grann i dag. Julen är bortstädad, har en maskin med mattor igång, och inte en skymt av disk i köket eller fläckar på diskbänken :)
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag torkar inte i hon under dagen, torkar bara på diskbänken. Sen tar jag allt på kvällen en gång. Kan inte hålla på o torka hela dagarna :)

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!