IceCloud skrev 2012-01-04 19:39:39 följande:
Han tar inte några initiativ till att städa något alls om jag inte säger till att vi nog måste städa nu. Men skulle inte komma på tanken att göra det själv. Jag har testat att hinta om städningen ibland men det funkar inte. Nån som har några tips på hur man kan få sambon mer delaktig kanske?
Jag har länge försökt få maken att göra saker, inte själv ta över hushållet. Med resultat att jag gått mest hela dagarna och varit sur över att det alltid är så stökigt. påminna har inte funkat. Att tjata har inte funkat. Att gnälla har inte hjälpt. Att hinta har varit meningslöst.
Så jag kände att jag har ett val. När maken inte gör det JAG tycker behövs, ska jag då låta det vara och bli sur för att det är smutsigt, tjata och bli sur för att han inte gör det, eller göra det själv. Jag valde nu det senare.
Nu tar jag hand om disken och tvätten, och jag kan tänka mig ta på mig stora delar av städningen med. Det är JAG som vill ha fint här hemma, inte han. Och man kan inte påverka någon annan än sig själv.
Fast sen låter inte min man mig ta ALLT. Han ser också saker och gör något åt det. Och nu tror jag jag har inspirerat honom för nu äntligen när jag fått rent i köket så rensar han avloppet när jag klagat på att det är svårt att hålla hon ren när vattnet inte rinner undan
Det är svårare att stöka ner där det är smutsigt, och trots att maken inte läst något om fly-lady så är det ffa dag 4 helt rent och undanplockat i köket. Det har aldrig hänt innan!
Jag märker att jag börjar må bättre av detta också. Eftersom man blir klar med dagens uppgifter så blir jag nöjd och känner att jag har kontroll. den där ständiga stressen över att jag har så mycket att göra/sstäda/tvätta är borta.