Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag hade mina presentpapper ståendes i en hink förut. För tillfället har jag dem i en kartong på en lagerhylla. Instämmer i att man ska ha alla grejer som "hör ihop" (tex presentgrejer) på samma ställe. Köper gärna en extra tejp och en extra sax för att ha där än springer och hämtar på olika ställen.

• Ms H

Jag håller på att (med babysteps) decluttra mitt sovrum. En hylla i garderoben igår, halva strumplådan och lite på nattygsbordet (hittills) idag. Åh vad skönt det är när grejerna som ligger på fel plats "försvinner"! Hela sovrummet känns lugnare på nått sätt, trots att det egentligen inte var så illa från början.

• Ms H
    Rushmore skrev 2013-02-06 20:37:57 följande:
    Två bloggar som skriver om hur man kan ha en liten garderob och ändå klara sig: få plagg där alla passar ihop med alla. De visar hur många olika kombinationer man kan få till med ganska få plagg, hur man kan variera med accessoarer, hur man kan tänka kring färger i garderoben och så vidare. 

Tack för bra kortfattad sammanfattning! Kan konstatera att det tyvärr inte är något för mig. Jag har stora problem med att hitta EN tröja som jag kan tänka mig att köpa, att få ihop så många plagg, som dessutom ska matcha varandra... jag hade fått hålla på tills jag bli pensionär  Tyst
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-02-06 21:14:06 följande:
    Det är ju det som är problemet, att det är svårt och jobbigt att hitta kläder man gillar, har råd med och trivs med.
    Jag har också svårt att hitta kläder jag vill ha men ändå är garderoben mer än överfull tyvärr :(

Så tanken med capsule wardrobes är just att slippa ha så många plagg utan istället endast ha ett fåtal plagg som man kan använda i olika kombinationer hela tiden. Man slipper alltså ge sig ut och leta nya plagg :)

Blir lite nyfiken, har du mindre än 16 plagg i din garderob?
    I så fall blir jag jätteimponerad!
    Eller var det tanken att lyckas hitta så många plagg som ska kunna kombineras på olika sätt som du reagerade emot?

Nej, jag har mer än 16 plagg i garderoben, jag lovar Men i min garderob finns kläder som är (nu skäms jag lite) 15, eller kanske till och med 17-18 år gamla... jag är helt enkelt urdålig på att hitta nått att köpa! Idéen med att allt-matchar-allt låter underbart skönt, men eftersom jag inte klarar av att gå ut och shoppa två plagg som passar ihop under typ ett års tid, så förstår jag inte hur jag skulle lyckas få ihop 16 stycken.

Sen kan jag iofs inte riktigt förstå hur man skulle kunna klara sig på 16 plagg heller, men det är en annan historia =) 
  • Ms H
    Rushmore skrev 2013-02-06 21:42:59 följande:
    Just antalet kläder är nog mindre viktigt, en del väljer 10 plagg, andra 33. Sedan så är det väl just överdelar och underdelar som "räknas". Underkläder, skor, ytterplagg, träningskläder, strumpor, linnen och t-shirts tillkommer utöver det.
    Jag har räknat lite på det och tror att jag skulle klara mig med i runda slängar 16 plagg för att ha jobbgarderoben täckt. 5-6 underdelar och 10-12 överdelar som går att kombinera. Tror inte att jag använder så värst många fler plagg än så nu ändå. 

Artikel där Camilla Thulin ger förslag på basgarderob:
    www.granntanter.se/tag/basgarderob/

Jätteintressant ämne det här! Kan vi inte bryta ut detta till en egen tråd?
  • Ms H
    Rushmore skrev 2013-02-06 21:49:55 följande:
    Gärna! Jag är gärna på!

Tror att jag är fel person att skriva ihop en sån trådstart, men om du eller någon annan kan göra det så hänger jag gärna med dit och diskuterar. Släng in en länk här så att vi som vill hittar dit!
  • Ms H
    Rushmore skrev 2013-02-06 22:47:18 följande:
    Ericsson Wärn skriver blogg ihop med Camilla! Kolla länken jag postade tidigare. 

Jag funderar lite vad gäller en garderobstråd. Jag är jättegärna med på en sådan men skulle ha lättare att skriva om ämnet i en privat tråd där inte hela världen kan titta in eftersom det i mitt fall har så väldigt mycket att göra än andra saker än "bara" kläder: självbild, vikt, orsak, verkan etc etc.  Vad säger ni andra? Jag har inget emot att plocka in vem som helst som medlem men skulle ändå vara mer bekväm att skriva om det och kanske lägga ut bilder på en sluten lista. 

Helt ok, om det nu är möjligt att göra så.
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-02-06 23:26:42 följande:
    Det är helt okej för mig också!

Vad kul med ytterligare en ny blogg att läsa.
    Då har jag fått två nya bloggfavoriter idag då.
    Hur sjutton ska jag hinna med att Babysteppa med FlyLady då? :)

Enkelt, belöningen för att du genomför en FlyLadygrej är att du får läsa ETT blogginlägg Cool
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!