• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-01-28 19:17:49 följande:
    Har inte gjort något sedan klädkammaren, inte ens putsat diskbänken. Fan. Har jobbat som en galning och har inte orkat. Eller jo, jag har varit på IKEA och köpt fler papplådor till hyllorna i köket, så jag kan få stenkoll på alla papper och sopsorteringen när jag kommer till decluttrandet. Nu finns iaf förutsättningen att var sak kan få sin plats.

Jag köpte också tre stycken kläd-/skoställ på IKEA (BODÖ). De ska få bo i garaget och jag ska slänga de gamla rangliga och strykfula lösningarna vi har nu. Jag tappar sugen att hålla ordning när det är fult. Nu är väl inte de här ställningarna det snyggaste som sett dagens ljus, men det blir i allafall enhetligt. Matchande galgar blev det också.

I kväll ska jag rida innan jag nattar hästarna, få se vad jag ska ta tag i. Förmodligen blir det en tvättmaskin och vika in den torra tvätten i garderoberna. Ska försöka orka köket också, det känns så skönt när det är gjort.

Saker jag skiter fullständigt i tills vidare:
    * Bädda
    * Stryka
    * Swish & Swipe
    Man kan inte göra allt på en gång, det är väl bra att du fixat förutsättningar för att få ordning så det inte blir som för chianti
    Chianti skrev 2012-01-28 18:11:08 följande:
    Attans också! Jag rensade ut en låda för några dar sen och sorterade alla papper i 7-8 högar som jag la på mitt barbord. Sen skulle jag ta med pärmar hem från jobbet och stoppa alla papper i. Men vi hade inga pärmar på jobbet och nu har dom där pappershögarna fått sällskap av nagellack, pennburkar, en täckjacka, en tidning, nycklar, en påse tomater, och en hårfön. F-N OCKSÅ!! Vad fort det blir rörigt! Nu måste jag börja om med lite saker igen. Fast bäddandet, sink och badrum håller jag iallafall igång hela tiden.
    Man lär av sina misstag, vi har alla gjort den niten en eller annan gång.

Mår lite bättre nu och har fått tagit disken och tvätten i alla fall. Och lite rensande t.o.m. Jag är lycklig att ha en make som tar hand om barnen och maten medans jag är sjuk, annars hade jag aldrig återfått orken så här fort.
  • sopeno

Vi har börjat en storstädning av klädkammaren i sovrummet. När vi flyttade in i april bara slängde vi in allt där och sen har det fyllts på, det finns ingen inredning förutom en klädstång. Helt omöjligt att få ordning där innan vi inrett med hyllor, lådor osv. Men idag har vi iallafall börjat slänga. Känns som ett evighetsprojekt. 

Men nu har vi slängt en säck kläder, en säck kläder till UFF el liknande, två sopsäckar med allmänt skräp. Är ju lite deppigt att all skiten legat där så länge. När vi flyttade fick svärmor packa ner hela vår lägenhet (pga vi hade nyfödd bebis som kom lite tidigare än planerat) så inget blev slängt i flytten så allt skulle rensas sen...  Så bättre sent än aldrig?

• SockerStinn
    sopeno skrev 2012-01-28 21:10:04 följande:
    Vi har börjat en storstädning av klädkammaren i sovrummet. När vi flyttade in i april bara slängde vi in allt där och sen har det fyllts på, det finns ingen inredning förutom en klädstång. Helt omöjligt att få ordning där innan vi inrett med hyllor, lådor osv. Men idag har vi iallafall börjat slänga. Känns som ett evighetsprojekt. 

Men nu har vi slängt en säck kläder, en säck kläder till UFF el liknande, två sopsäckar med allmänt skräp. Är ju lite deppigt att all skiten legat där så länge. När vi flyttade fick svärmor packa ner hela vår lägenhet (pga vi hade nyfödd bebis som kom lite tidigare än planerat) så inget blev slängt i flytten så allt skulle rensas sen...  Så bättre sent än aldrig?
    Vad skönt ändå att äntligen få det slängt Flyttar blir inte alltid som planerat. Ni kommer se att ni snart kommit in i det, och när det är rensat vet ni bättre vad för förvaringssystem som behövs eftersom ni vet vad som ska fövaras där.
    Jag tycker att fly-ladys sätt med max en vecka per rum är perfekt, då gör man uppehåll efter en vecka och återkommer med nya friska tag några veckor senare. 
  • Blomman123

Det där med veckovis röjning i rummen lät riktigt smart! Idag har jag hunnit med att röja i vardagsrum och i kök, men båda är halvklara (eller halvt ofärdiga), men jag hinner klart i morgon. Hade ju varit smart att fokusera på ett ställe i taget .

• SockerStinn
    Blomman123 skrev 2012-01-28 21:44:44 följande:
    Det där med veckovis röjning i rummen lät riktigt smart! Idag har jag hunnit med att röja i vardagsrum och i kök, men båda är halvklara (eller halvt ofärdiga), men jag hinner klart i morgon. Hade ju varit smart att fokusera på ett ställe i taget .
    Shit vad effektivt! Har du verkligen gått igenom allt?? Eller du kanske menar room rescue och inte declutter??

Jag har innan rensat, men märker nu när jag tar ut varenda liten pryl och tar beslut om var och en av dem så slängs det mängder med mer saker. Känns bra att ha ett bestämt shema att gå efter så man vet var man är i ett rum och ffa var man ska rensa härnäst, behöver inte ödsla tid på att bestämma vad jag ska ta. Jo vilket extra rum när man är i zon 3 (badrum plus ett extra rum) och i zon 5 vilket av rummen jag ska ta första gången (varannan gång vardagsrum och varannan allrummet). 
  • Pallas

Det blev ingen ridning, jag var för trött. *snyft* Får rida ut i morgon bitti istället.

Dock har jag lagt in all torr tvätt och byggt ihop en av de där BODÖ-ställningarna tillsammans med sexåringen (som lider av Dunning-Kruger-effekten...). Det kommer bli görsnyggt!

Borde ta köket också... *ynf*

• SockerStinn
    Pallas skrev 2012-01-28 22:58:35 följande:
    Det blev ingen ridning, jag var för trött. *snyft* Får rida ut i morgon bitti istället.

Dock har jag lagt in all torr tvätt och byggt ihop en av de där BODÖ-ställningarna tillsammans med sexåringen (som lider av Dunning-Kruger-effekten...). Det kommer bli görsnyggt!

Borde ta köket också... *ynf*
    "Don't crash and burn" Ett sånt jätte-röj märks väl ett par dar, sen är du på banan igen
  • Pallas
    SockerStinn skrev 2012-01-28 23:06:39 följande:
    "Don't crash and burn" Ett sånt jätte-röj märks väl ett par dar, sen är du på banan igen
    Tänkte att klädställningarna skulle locka mig att ta tag i garaget, vilket är en förutsättning för att jag ska kunna rensa i huset.
  • Luktärten

Nu är disken borta och allt är undanplockat efter kvällens gäster. Känns skönt att ha det undan inför frukosten i morgon. Så imorgonbitti kan oväntade gäster dyka upp utan att jag behöver skämmas.

Jag har funderat på det här med olika zoner varje vecka. Kan någon förklara för mig hur man delar in bostaden. Har man lika många zoner vare sig man bor i en liten lägenhet eller stor herrgård? Jag har inte lyckats räta ut frågetecknen inom detta område.

• Ms H
    Pallas skrev 2012-01-28 23:20:39 följande:
    Tänkte att klädställningarna skulle locka mig att ta tag i garaget, vilket är en förutsättning för att jag ska kunna rensa i huset.

Det låter som en riktigt bra plan, hoppas att de ropar på dig att du ska komma dit och röja runt omkring dem så att de får bo fint
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!